سرویس: دین و اندیشه 14:11 - چهارشنبه 06 دی 1396

کارشناس علوم قرآنی

توصیه‌های امام حسن عسکری(ع) به پیروانش/برای روزی حرص نزنید تا از واجبات نمانید

کارشناس علوم قرآنی گفت: امام حسن عسکری(ع) احادیث و توصیه های بسیاری به پیروان و شیعیان خود داشتند و این توصیه ها از این جهت اهمیت بیشتری پیدا می کند که امام بزرگوار از درون زندان به زندگی و عاقبت پیروان و شیعیان خود می اندیشیدند.

به گزارش اصفهان شرق، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خوش نظر کارشناس علوم قرآنی  گفت: امام حسن عسکری(ع) احادیث و توصیه‌های بسیاری به پیروان و شیعیان خود داشتند و این توصیه ها از این جهت اهمیت بیشتری پیدا می کند که امام بزرگوار از درون زندان به زندگی و عاقبت پیروان و شیعیان خود می اندیشیدند.

وی افزود: یکی از احادیثی که حضرت توصیه می کند، در باب تقوا  است. امام حسن عسکری(ع) می فرماید: “اَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ”. “با تقواترین مردم کسی است که در مسئله شبهه دار که یقین در آن نباشد وارد نشود و توقف کند.

 

این کارشناس علوم قرآنی درباره مراقبت بندگان از دین خود در کلام امام یازدهم اظهار کرد: “اویکم بتقوالله والورع فی دینکم”. “شما را به تقوای خدا و محافظت در دینتان توصیه می کنم”. این حدیث و توصیه از حضرت امام حسن عسکری(ع) حال کنونی ما را بیان می کند و  در این روزها به این سفارشات بسیار نیاز داریم. در جای دیگری حضرت می فرماید: “من الذنوب التی لا تغفر، لیتنی لا اؤ اخذ الابهذا”. “از جمله گناهانی که بخشیده نمی‌شود، این است که انسان بگوید ای کاش مواخذه و مجازات نمی‌شدم مگر به خاطر همین یک گناه”. این حدیث به کوچک شمردن گناه اشاره می کند و از مسائلی است که باعث می شود گناه آمرزیده نشود.

امام حسن عسکری(ع)

حجت الاسلام والمسلمین خوش نظر درباره سفارشات امام حسن عسکری(ع) درباره امور اجتماعی در زندگی نیز بیان کرد: این حضرت در این باره توصیه های زیادی دارند از جمله سلام بر افراد که می فرماید: “مِنَ التَّواضُعِ السَّلامُ عَلی کُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ، وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجْلِسِ”. “یکی از نشانه های تواضع و فروتنی آن است که به هرکس برخورد نمائی سلام کنی و در هنگام ورود به مجلس هر کجا، جا بود بنشینی نه آن که به زور و زحمت برای دیگران جائی را برای خود باز کنی. همچنین توصیه می کنند که انسان هیچ گاه حفظ کینه نداشته باشد می فرماید  “أَقَلُّ النّاسِ راحَةً أَلْحُقُودُ”. كينه توز، ناآرامترينِ مردمان است. آن کسی که سختی اش از همه بیشتر و راحتی اش کمتر است انسان کینه توز است که کینه دیگران را در دل دارد.

امام حسن عسکری(ع)
وی به تلاش مردم در به دست آوردن روزی اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند برای بندگانش روزیشان را مقرر کرده است و در این باره امام حسن عسکری(ع) نیز حدیثی دارند که می فرماید: “لا يَشْغَلْكَ رِزْقٌ مَضْمُونٌ عَنْ عَمَل مَفْرُوض”. “رزق و روزيِ ضمانت شده، تو را از كار واجب باز ندارد.” یعنی روزی که خدا به بنده وعده داده است باعث نشود که واجبات را ترک کند. خداوند روزی را برای کسی که واجبات به گردن دارد تبیین کرده است بنابراین نباید برای روزی بیشتر حرص بزند بلکه مطمئن به روزی خود باشد که از واجبات غافل نماند.

انتهای پیام/ میزان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.