سرویس: اجتماعی 14:15 - چهارشنبه 06 دی 1396

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان خبر داد:

اثر مهاجرت در افزایش آلاینده های اصفهان

مدیرکل محیط زیست اصفهان با تاکید بر تاثیر مهاجرت در افزایش آلودگی هوای اصفهان گفت: مدیریت شهری و کلان شهرها باید در بحث مهاجرت توجه جدی به ظرفیت سنجی شهرها را مدنظر قرار دهند.

به گزارش اصفهان شرق، سید رحمان دانیالی در برنامه‌ای با موضوع آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان، احصاء معروفات و منکرات زیست محیطی، با بیان اینکه در این راستا طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان از سال ۹۲ آغاز شد که تاکنون ادامه داشته است، اظهار داشت: در این طرح تکالیفی برای تمامی دستگاه‌های اجرایی اندیشیده شده است و در شرف بروزرسانی طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان هستیم.

کمبود بودجه دلیل قابل قبولی برای عدم انجام وظایف طرح کاهش آلودگی هوا نیست

وی با بیان اینکه برآیند کارهای انجام شده توسط دستگاه‌های اجرایی منتج به نتایج قابل توجهی شد به نوعی که تعداد روزهای سالم ۲.۷ برابر نسبت به زمان آغاز طرح افزایش یافت، افزود: البته در تکالیف انجام شده نقطه ضعف‌هایی وجود دارد اما کمبود بودجه مطرح شده از سوی برخی نهادها نمی‌تواند دلیل متقن و قابل قبولی برای عدم انجام وظایف آنها باشد.

مدیرکل محیط حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه پژوهشی در ارتباط با نقش و درصد تمامی عوامل آلاینده در آلودگی هوای اصفهان در حال انجام است، بیان داشت: زیر ساخت‌های اندکِ سیستم حمل و نقل عمومی در آلودگی اصفهان تاثیرگذار است اما تردد زیاد خودروها نیز خود عامل مهمی در این راستا محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آلودگی ناشی از گرد و غبار باید از آلایندگی صنعتی و ترافیکی جدا باشد، درباره آلودگی بیش از حد این روزهای اصفهان تاکید کرد: شرایط امسال بسیار خاص بود و به دلیل زمان دیرهنگام آغاز سرما و پایداری هوایی حتی در شهرهایی مانند سنندج نیز شاهد روزهای آلوده بودیم.

دانیالی با تاکید بر اینکه ۱۵ میلیون در لیتر مازوت از نیروگاه‌های اصفهان حذف شده است، بیان داشت: باید بر این نکته تاکید کنیم که اصفهان در مصرف گازوئیل رتبه نخست و در مصرف چهار فرآورده نفتی رتبه چهارم کشوری را دارد.

وی در ارتباط با معاینه فنی خودروها با بیان اینکه از سالهای گذشته اقداماتی  در این زمینه انجام شده است و بازدیدهای دوره ای توسط کارشناسان آزمایشگاه‌ها به شکل سرزده انجام می شود، گفت: البته باید بگوییم که این اقدامات کافی نیست چراکه در اصفهانی زندگی می کنیم که یک میلیون خودرو و ۶۰۰ هزار موتور سیکلت دارد.

طرح جامع کاهش آلودگی هوا وحی منزل نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به این سوال که پس از سالها اجرای طرح جامع کاهش آلودگی اقدام تاثیرگذاری در راستای کاهش آلودگی هوای اصفهان شاهد نبودیم، ابراز داشت: پلمب مشعل های مازوت سوز نیروگاه شهید منتظری مهم ترین اقدام اجرایی در این طرح بود اما از دیدگاه من این طرح وحی منزل نیست.

وی در پاسخ به انتقادی در ارتباط با تعطیلی مدارس در روزهای کمتر آلوده اصفهان بیان داشت: زمانی که ارقام و اعداد دستگاه ها از شرایط خاصی فزونی پیدا می‌کند در جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری زنگ خطرها به صدا در می آید، از سویی شرایط و تداوم آن که توسط اطلاعات هواشناسی تداوم سرما یا اینورژن حاصل می‌شود در امر تعطیلی و هشدارهای زنگ خطر بسیار موثر است.

دانیالی درباره تاثیر آلودگی در افزایش بیمارهای قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از آلودگی تصریح کرد: تقاضای من از دوستان شبکه بهداشت و علوم پزشکی این است که در این زمینه اطلاع رسانی کنند که چند درصد مرگ و میرها ناشی از آلودگی است تا ایجاد حساسیت میان مردم و مسئولان شدت پیدا کند.

وی درباره اقدامات محیط زیست درباره احیای تالاب گاوخونی ابراز داشت: در ستاد احیای تالاب برنامه مفصلی در این زمینه داریم و استاندار اصفهان نیز دید روشنی درباره این موضوع دارد.

تاثیر خشکی گاوخونی بر شهرهای اطراف، پژوهشی علمی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه طبق پژوهش های کارشناسی و علمی انجام شده در دانشگاه اصفهان، تبعات ناشی از خشکی تالاب بین المللی گاوخونی نه تنها اصفهان بلکه شعاع قابل توجهی از بسیاری از دیگر شهرهای کشور را در برمی گیرد، گفت: طرح های ملی در این زمینه وجود دارد و در حال پیگیری احیای تالاب هستیم.

وی ادامه داد: در ارتباط با نسبت دادن بحث گردوغبار به خشکی رودخانه زاینده رود پژوهشی انجام نشده و نیازمند مطالعه جامع در این زمینه هستیم.

تاثیر مهاجرت در افزایش آلودگی اصفهان

دانیالی مهاجرت روزافزون را در افزایش آلودگی اصفهان موثر برشمرد و گفت: بحث سیل  ورود مهاجران به اصفهان و تاثیر آن در آلودگی ناشی از حمل و نقل بحث بجایی است و بر این اساس مدیریت شهری و کلان شهرها باید در بحث مهاجرت توجه جدی داشته باشد، از ارگان های مرتبط تقاضای توجه مکفی و ظرفیت سنجی شهرها را داریم.

ناوگان فرسوده اصفهان در شهرهای اطراف استفاده می شود

وی در ارتباط با ناوگان فرسوده حمل و نقل به موضوع انتقال خودروهای فرسوده به شهرهای اطراف اصفهان اشاره و بیان داشت: متاسفانه اکنون ناوگانی که از رده خارج است در شهرهای اطراف آن در زمره سرویس های حمل و نقل قرار می گیرد که تبعات ناشی از آلودگی آن برای اصفهانی‌ها باقی می‌ماند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به انتقادی با این موضوع که با توجه به دستور شورای تامین امنیت کشور که بارگزاری روی زاینده رود انجام نشود حداقل مدیرکل محیط زیست باید از اجرای طرح‌هایی مانند بن بروجن جلوگیری کند، گفت: در وهله نخست اینکه از کجا یقین دارید که اقدامی در این ارتباط انجام نشده است، از سوی دیگر مواردی که در شورای تامین ملی مطرح شده امنیتی است و توسط مسئولان آن شورا رصد می‌شود و ما نیز وظایف خود و موارد اطلاع رسانی را انجام می‌دهیم.

احیای تالاب گاوخونی آمال آرزوهای محیط زیست است

وی احیای تالاب گاوخونی، زاینده رود و هوای پاک را زیرساخت لازم برای گردشگری اصفهان برشمرد و گفت: احیای تالاب گاوخونی آمال آرزوهای محیط زیست است و این حرف که یک نفر مسئول‌ جلوی این کار را گرفته است به لطیفه، شباهت دارد.

دانیالی در پاسخ به این سوال که کانون اصلی گردوغبار در استان شرق اصفهان است، به چه دلیل طرح نهالکاری ۱۰ هزار هکتار از این منطقه به نتیجه نرسیده است، گفت: بحث گردوغبار شرق اصفهان یک نقطه را شامل نمی‌شود، کانون های گردوغبار توسط منابع طبیعی شناسایی شده است و مالچ پاشی و نهال کاری آن آغاز خواهد شد.

پلمب بسیاری از معادن شرق اصفهان مقطعی بوده است

وی با بیان اینکه بخش زیادی از این گردوغبار شرق مربوط به معادن است، اضافه کرد: ۸۰ درصد  این معادن را پلمب کردیم اما امری مقطعی بوده است و در حال انجام راهکاری بنیادی تری از طریق بخش خصوصی مانند بهره برداری به عنوان منطقه ویژه هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر اینکه مشکلات آلودگی یک شبه اجرا نشده است و رفع آن همت دستگاه های اجرایی و ملی را می طلبد، ابراز داشت: این واقعیت غیرقابل انکاری است که به جز فعالیت دستگاه‌های اجرایی فعالیت‌ها مردمی نیز در راستای کاهش آلودگی هوای اصفهان می‌تواند، بسیار تاثیرگذار باشد.

وی تاکید کرد: باید معروفات و منکرات زیست محیطی با اعتقاد راسخ ملی و میهنی احصاء شود و در اختیار مسئولان و مردم قرار داده شده و به شکل جدی مورد پیگیری قرار گیرد.

انتهای پیام/مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.