سرویس: جهادومقاومت 08:57 - سه شنبه 05 دی 1396

یادمان فداکاری تیم‌های حفاظت پرواز

امنیت پایدار وامدار گارد آهنین سپاه

اهمیت حفظ امنیت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) را بر آن داشت که با بینش عمیق سیاسی و شناخت دقیق خود از شرایط کشور با صدور فرمانی تاریخی ، برقراری امنیت پرواز و حفاظت از فرودگاهها را به نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار نماید.

به گزارش اصفهان شرق، پنجم دیماه سال 1363 یادآور صدور حکم تاریخی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صنعت هوایی کشور به منظور حفاظت از فرودگاهها و برقراری امنیت پروازهای جمهوری اسلامی ایران است. حکمی که پس از صدور آن دست استکبار و ایادی داخلی آنها در ایجاد نا امنی در صنعت هوانوردی کشور عزیزمان به طور کامل قطع گردید. اکنون با گذشت 32 سال از صدور این حکم تاریخی نگاهی خواهیم داشت به نقش سپاه پاسداران در تأمین امنیت پایدار در صنعت هوانوردی کشور. با ما همراه باشید.
تاریخچه هواپیماربایی در جهان :
اولین حادثه هواپیماربایی در جهان در سال 1930 و در کشور پرو اتفاق افتاد. انقلابیون پرو که قصد داشتند از کشور خارج شوند با ربودن یک فروند هواپیمای فوکر توانستند به هدف خود دست یابند. پس از آن و از سال 1947 تا 1960 طی دو موج گسترده هواپیماربایی حدود 25 هواپیماربایی موفق و 7 هواپیماربایی ناموفق در مدت 13 سال انجام شد که عمومأ با هدف فرار از کشورهای کمونیستی انجام گرفتند.
به طور کلی بیش از 400 مورد هواپیماربایی از سال 1930 تاکنون انجام گرفته است که بیشترین آنها در قاره های آمریکای شمالی و جنوبی بوده است.
تاریخچه هواپیماربایی در ایران :
اما در ایران اولین هواپیماربایی در تاریخ 31/3/1349 با ربودن هواپیمایی در مسیر تهران- آبادان و انتقال آن به بغداد انجام گرفت. این عملیات با پناهندگی سیاسی هواپیماربایان به عراق که در آن زمان با ایران دارای تنش‌های سیاسی بود خاتمه یافت. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 3 مورد هواپیماربایی موفق در ایران انجام شد که هر سه مورد در مسیر تهران به آبادان بودند و مقصد نهایی هواپیماربایان نیز کشور عراق بود.
سابقه هواپیماربایی پس از انقلاب اسلامی :
با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357 دشمنی های نهان و آشکار استکبار جهانی و مزدوران داخلی آنها شدت یافت. یکی از اهداف اصلی آنها تضعیف عظمت و اقتدار ایران اسلامی و نشان دادن ناکارآمدی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران در برقراری امنیت پایدار در فرودگاهها و خطوط هوایی کشور بود.
همگان به خوبی واقفند که وجود امنیت اساس و پایه پیشرفت هر کشوری است . (( آنجا که امنیت نیست ، در واقع هیچ چیز نیست)) از طرفی کوچکترین حوادث در حوزه ایمنی یا امنیت هوانوردی دارای تبعات بسیار منفی از نظر اقتصادی، امنیتی، سیاسی و رسانه ای برای کشور است. به همین دلیل منافقین کوردل که سرپنجه های عملیاتی و جیره خوار آمریکا در داخل کشور بودند با استفاده از برخی نقاط ضعف و برنامه ریزی های گسترده اقدام به ربایش چند فروند از هواپیماهای مسافری جمهوری اسلامی ایران در خلال سالهای 1358 تا 1363 و انتقال آنها به کشورهای دیگر کردند تا از این طریق ثبات و اقتدار و امنیت ایران اسلامی را خدشه‌دار کرده و کشور عزیزمان را در دید جهانیان به عنوان کشوری ناتوان در برقراری امنیت خود نشان دهند.
تصمیم مهم و تاریخی :
اهمیت حفظ امنیت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) را بر آن داشت که با بینش عمیق سیاسی و شناخت دقیق خود از شرایط کشور با صدور فرمانی تاریخی ، برقراری امنیت پرواز و حفاظت از فرودگاهها را به نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار نماید.
سرلشکر محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس در خصوص چگونگی حضور سپاه در صنعت هوانوردی کشور در خاطرات خود می گوید : (( در ابتدای دفاع مقدس هفته هایی بود که چند هواپیما از ایران ربوده می شد و تقریبأ ضعف اداره کشور و حاکمیت ایران در دنیا تداعی می شد ….. تازه از جبهه به تهران آمده بودم که حاج احمد آقا تماس گرفتند و گفتند که حضرت امام‌(ره) فرمان داده اند که بچه های سپاه به فرودگاهها بروند و هواپیمایی حق ندارد بدون حضور پاسداران سبزپوش پرواز کند……. البته این حکم برای برخی از دوستان باورپذیر نبود. نخست وزیر وقت با دفتر امام (ره) تماس گرفت و گفت : سپاه ریخته به فرودگاهها! چه کنیم؟ احمد آقا هم گفتند که فرمان امام(ره) است و باید همکاری کنید.))
همانطور که اشاره شد حضرت امام خمینی(ره) با صدور این فرمان تاریخی و اصرار بر اجرای دقیق آن، سدی نفوذ ناپذیر در مقابل دشمنان قسم خورده ایران اسلامی ایجاد کردند و در واقع با سپردن حفاظت از پروازهای کشور به سپاه پاسداران ، اولین قدم را در تأمین امنیت پایدار در صنعت هوانوردی و حفظ زیر‌ساخت‌های پیشرفت ایران اسلامی محکم برداشتند. گویا تأمین امنیت در این حوزه حساس چنان برای معظم له (ره) اهمیت داشت که بارها شخصأ بر اجرای دقیق این مأموریت توسط سپاه تاکید داشتند.
سرلشکر محسن رضایی در ادامه خاطرات خود می‌گوید : ((روزی حضرت امام (ره) از طریق حاج احمدآقا از من در خصوص تعداد نفرات امنیت پرواز سوال کردند و سپس فرمودند که به فرماندهان بگویید هر چند نفر از پاسدارها که نیاز است داخل هواپیماها قرار دهند. و تاکید داشتند که هیچ هواپیمایی نباید با حضور نیروهای سپاه ربوده شود.))
چرا سپاه پاسداران ؟
سپاه پاسداران نهادی اسلامی و انقلابی و برخاسته از متن مردم است که بر اساس اصل 150 قانون اساسی وظیفه خطیر حفاظت از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را بر عهده دارد. با شروع جنگ تحمیلی و اثبات توانمندی‌ها ، رشادت ها و شجاعت جوانان سپاهی در دفاع از تمامیت ارضی کشور و از طرفی اعتقاد راسخ نیروهای سپاه به ولایت فقیه باعث شد که امام خمینی (ره) مأموریت حساس و خطیر حفاظت از فرودگاهها و برقراری امنیت در پروازها را به سپاه محول نماید.
هر چند قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برخی از سازمان‌ها مانند شهربانی، حراست شرکت‌های هواپیمایی، نیروهای مخصوص ارتش و … در برخی از پروازها حضور داشتند و این حضور تا سال 1363 نیز به صورت محدود ادامه یافت، اما هیچ کدام از آنها نتوانستند مانع محکمی در برابر موج عظیم هواپیماربایی منافقین در سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی باشند.
ویژگی نیروهای امنیت پرواز سپاه پاسداران :
همانطور که می دانید نیروهای امنیت پرواز می بایست دارای شرایط و ویژگی های خاصی در ابعاد مختلف باشند و همین ویژگی ها که به گوشه ای از آنها اشاره می شود ، سبب شد که این مأموریت حساس و خطیر به نیروهای سپاه پاسداران واگذار گردد.
1- تقوا و ایمان الهی :
نیروهای گارد امنیت پرواز سپاه اعتقاد راسخ دارند که آنچه باعث شده در طول بیش از 32 سال گذشته این مأموریت را با موفقیت صددرصدی انجام دهند ، ایمان به قدرت لایزال الهی و استعانت از اهل بیت (ع) بوده است و آنها تنها وسیله ای برای تحقق وعده الهی یعنی شکست دشمنان اسلام بوده و هستند.
2- روحیه جهادی و شهادت‌طلبی :
ویژگی بارز دیگری که نیروهای گارد امنیت پرواز سپاه دارند ، روحیه شهادت طلبی است. داشتن شجاعت لازم و قدرت روحی کافی در نبرد مسلحانه با منافقین کوردل در ارتفاع 40000 پایی، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. در هیچ یک از سیستم های امنیت پرواز دنیا مشاهده نمی شود که نیروی امنیت پرواز خود را روی نارنجک بیندازد تا در صورت انفجار جان مسافرین و سلامت پرواز حفظ شود. در هیچ ربایش هوایی دیده نشده است که نیروی امنیت پرواز در مقابل 23 نفر هواپیماربا مردانه ایستادگی کند و با وجود جراحت و خونریزی شدید مانع موفقیت آنها گردد. در حالی که دهها نمونه از این دست در کارنامه عملکرد درخشان نیروهای امنیت پرواز سپاه وجود دارد و این عزیزان بارها مورد تفقد و تشویق حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری مدظله العالی قرار گرفتند.
3- توانمندی های تخصصی :
در حال حاضر و با وجود مراکز مختلف آکادمیک و آموزشی مخصوص امنیت پرواز در سپاه پاسداران ، نیروهای گارد امنیت پرواز دارای تخصص های لازم در زمینه های رزمی، تیراندازی، هوانوردی، زبان‌های خارجی، تاکتیک و تکنیک های مقابله با هواپیماربایی، چتربازی، آموزش های ویژه و خاص هستند که این آموزشها بیش از دو سال به طول می‌انجامد. اکنون گارد امنیت پرواز سپاه پاسداران با داشتن تخصص‌های لازم و تجربه 32 سال اجرای موفق این مأموریت، در دنیا به عنوان گارد آهنین شهرت یافته به طوری که پس از واقعه 11 سپتامبر 2000 کشورهای مختلف اروپایی ، آسیایی و … درخواست همکاری های آموزشی و انتقال تجربیات با امنیت پرواز سپاه پاسداران را داشته اند که البته با مخالفت سپاه پاسداران مواجه شده‌اند.
4- امنیت با لبخند و اخلاق :
تأمین امنیت همواره با ایجاد محدودیت‌ها و مشکلاتی برای مردم همراه بوده است و همیشه در دنیا نیروی امنیتی را به عنوان فردی خشن و به دور از اخلاق و رأفت و مهربانی می شناسند. اما در ایران اسلامی و بر اساس رویکرد سپاه پاسداران نیروهای گارد امنیت پرواز خود را خادم مردم دانسته و بر همین اساس نیز تسهیل در امر مسافرین و خدمت رسانی به عموم مردم شریف کشورمان را چه در گیت های بازرسی زمینی و چه در پروازهای مسافری مد نظر دارند.
5- وجاهت بین المللی :
عملکرد درخشان سپاه در عرصه تأمین امنیت پروازهای جمهوری اسلامی ایران باعث شده است که بارها توسط سازمان های بین المللی هوانوردی دنیا مانند سازمان ایکائو و یاتا و….. مورد تقدیر و تشکر قرار گرفته و بالاترین رتبه های امنیتی را در بازرسی‌های بین المللی اخذ نماید.
6- مستندات قانونی حضور سپاه در فرودگاهها:
همان‌‌طور که قبلا اشاره شد حضور سپاه در فرودگاهها و حفاظت از پروازهای مسافری بر اساس دستور حضرت امام خمینی(ره) در 5 دیماه 1363 بوده است . لکن پس از پایان دفاع مقدس و کارشکنی برخی از مسئولین دولت وقت حضرت امام (ره) طی صدور فرمانی مکتوب در تاریخ 1/10/1367 مجددأ برحضور سپاه در فرودگاهها و پروازهای کشور تاکید کردند. متن پیام تاریخی امام (ره) بدین شرح است :
(( با تشکر از زحمات ارزشمند سپاه پاسداران در حراست از هواپیماها و برخورد با هواپیماربایان و با ابلاغ سلام به آنان ، سپاه پاسداران همچون گذشته مسئول حفاظت هواپیماها می‌باشد و در صورت ربوده شدن هواپیمایی ، سپاه مسئول می باشد.))                                                                                        روح اله الموسوی خمینی 1/10/1363
پس از رحلت حضرت امام (ره) و در ادامه این کارشکنی ها مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا حضرت آیت اله العظمی خامنه ای مدظله العالی نیز بارها بر ادامه این مأموریت توسط سپاه تاکید فرمودند :
(( جناب آقای محسن رضایی – فرمانده محترم سپاه
با تشکر از این برادران لازم است خدمات آنان ادامه یابد. مقتضی است ترتیبی داده شود که معارضات میان دستگاه های ذی‌ربط در امر پرواز برطرف شود . ))
سید علی حسینی الخامنه‌ای 02/11/1368
و دستورات لازم را به شورای عالی امنیت ملی در جهت تصویب مقررات مربوطه صادر فرمودند.
سخن نهایی :
گارد امنیت پرواز سپاه پاسداران به عنوان گارد آهنین و از قدرتمندترین سیستم های امنیت پرواز در صنعت هوانوردی دنیا شناخته می شود. یگان امنیت پرواز سپاه افتخار دارد که با خنثی‌سازی 30 مورد هواپیماربایی در هوا و خنثی سازی 100 مورد در گیت های بازرسی زمینی این ماموریت حساس و خطیر را پس از 32 سال با کمترین هزینه و بهترین نتیجه انجام دهند . درحال حاضر مسافرین و مردم عزیزمان هیچ‌گونه دغدغه امنیتی در پروازها و فرودگاههای کشور ندارند و سرمایه گذاری و پیشرفت در فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی به برکت این امنیت پایدار که با نثار خون شهید و جانباز دفاع مقدس و سوانح هوایی به‌ دست آمده است بدون هیچ گونه مشکلی جاری و ادامه دارد . اما از هر چه بگذریم سخن دوست خوش‌تر است .
فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از فرماندهان حفاظت هواپیمایی :
(( ماموریت حساس و خطیری بر عهده شماست و ما از شما راضی هستیم . ان شاء ا… خداوند نیز از شما راضی باشد.))

انتهای پیام/ کیهان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.