سرویس: اقتصادی 11:55 - سه شنبه 05 دی 1396

بازار آشفته خوراکی ها

واقعیت لاکچری هایی با پسوند «ارگانیک»!

نداشتن آگاهی مردم جامعه از نحوه تشخیص محصولات ارگانیک، همچنین نبود نظارت کافی سازمان‌های ذی ربط بر ارایه کنندگان محصولات در فضای مجازی، دست افراد سودجو را برای فروش محصولات تحت عنوان «ارگانیک» باز گذاشته است.

به گزارش اصفهان شرق، این روزها تب خرید و فروش غذاهای ارگانیک یا همان مواد غذایی که به طور طبیعی و بدون هیچ نوع کود یا آفت کشی تولید می‌شوند، در میان مردم سوپرمارکت‌ها و میوه‌فروشی‌ها بالا گرفته است؛ به‌طوری که با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی می‌توانید با تبلیغاتی متفاوت از شیر مرغ تا جان آدمی‌زاد که بصورت ارگانیک تولید و بفروش می‌رسند را مشاهده کنید!

آگاه نبودن مردم جامعه از نحوه تشخیص این محصولات و ناکافی بودن نظارت مراکز مرتبط باعث سواستفاده برخی از فروشندگان انواع محصولات تحت عنوان ارگانیک شده که در این آشفته بازار افراد متقاضی راهی برای تشخیص این محصولات که در برخی مواقع با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسند ندارند.

درحالی که بسیاری از مردم جامعه با گرانی برخی از محصولات در حال دست و پنجه نرم کردن هستند برخی دیگر از افراد با انتشار تبلیغاتی غیر واقعی درحال فروش برخی اقلام با قیمت های نجومی هستند؛ در آخرین مورد یکی از مراکز تولید کننده گوشت قرمز با انتشار آگهی در برخی از صفحات اقدام به فروش گوشت قرمز (ارگانیک) به قیمت‌ ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزارتومان کرده بود که مسئول بازرسی اتاق اصناف این ارقام را غیرواقعی دانست.

شرکت‌های تولید کننده از نام ارگانیک سواستفاده نکنند

آزاد عمرانی عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک ایران  در خصوص محصولات ارگانیک مانند گوشت و شیر عرضه شده در بازار، توضیح داد: در حال حاضر در کشور ما چند تعاونی عشایری با رعایت برخی استانداردها اقدام به تولید گوشت ارگانیک کرده‌اند اما باید توجه داشته باشیم که بر اساس قیمت‌گذاری‌ها، قیمت این گوشت‌ها به بیش از ۵۰ هزار تومان تجاوز نمی‌کند و اصولاًمحصولات ارگانیک اختلاف قیمت زیادی با سایر گوشت‌هایی که به صورت تازه و گرم عرضه می‌شوند ندارند.

وی ادامه داد: در موضوع تولید شیر ارگانیک باید به شیر تولید شده از دام و همچنین فرآیند تولید محصول توجه ویژه داشته باشیم. در حال حاضر در کشورما فقط یک شرکت در زمینه تولید شیر ارگانیک فعالیت می‌کند که سازوکار و مقررات‌های لازم را طی کرده و در مرحله گذار قرار دارد.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.