سرویس: اجتماعی 10:45 - دوشنبه 04 دی 1396

یک کلاهبرداری نوظهور

شما هم می‌توانید برنده بن 800 هزارتومانی باشید!

همه دارندگان تلفن همراه حداقل یک‌بار تجربه دریافت پیامک‌های تبلیغاتی با مضمون برنده شدن یا دعوت به شرکت در مسابقه‌ای را دارند، اما گاهی با پیگیری پیامک ارسال شده پای دریافت کننده پیامک به مسائل بزرگ‌تری باز می‌شود.

همه دارندگان تلفن همراه حداقل یک‌بار تجربه دریافت پیامک‌های تبلیغاتی با مضمون برنده شدن یا دعوت به شرکت در مسابقه‌ای را دارند، اما گاهی با پیگیری پیامک ارسال شده پای دریافت کننده پیامک به مسائل بزرگ‌تری باز می‌شود.

فرض کنید صدای پیامک تلفن همراهتان را شنیده و متوجه می‌شوید پیامک جدیدی با مضمون زیر دریافت کرده‌اید:

«مشترک گرامی بن شما ثبت شد. برای دریافت بن 800 هزار تومانی عدد یک را ارسال کنید.»

ارسال عدد یک در مثال بالا ضرری ندارد و آقای ن از جمله افرادی است که از سر کنجکاوی پس از ارسال عدد یک با پیامک دیگری مواجه می‌شود:

«ضمن عرض تبریک لطفاً جهت برقراری تماس همکاران ما با شما به منظور هماهنگی، ارسال بن خرید 800 هزارتومانی و هدیه نفیس، نام و نام خانوادگی و آدرس کامل خود را به همراه نام شهر خیابان و… پیامک نمایید.»

آقای ن پیش خودش فکر کرد که ارسال اطلاعات نه چندان شخصی‌اش برای پیامک دهندگان مؤدب مشکلی ایجاد نخواهد کرد و در این اوضاع نا به‌ سامان مالی دیدن پنج صفر بزرگ کنار عدد هشت حسابی چشمش را گرفته بود، از طرفی پیش خودش فکر می‌کرد شاید بعد از مدت‌ها شانس ما هم گفته و برنده واقعی شدیم یا حتی اگر سرکاری باشد با ارسال نام و مشخصات امکان سوءاستفاده برای طرف مقابل وجود ندارد، بنابراین آدرس و مشخصات خود را نیز ارسال می‌کند.

به گفته آقای ن، یک هفته پس از آن فردی به او زنگ زده و خود را نماینده یکی از بزرگ‌ترین و به‌ نام‌ترین اپراتورهای خطوط تلفن همراه کشور معرفی می‌کند، نشان به این نشان که اگر غیرقانونی بود شماره ایشان چطور به دست این نماینده عزیز رسیده؟ و یا چگونه از خدمات ارسال پیامکی انبوه استفاده شده است؟ نماینده پس از دریافت دوباره آدرس منزل آقای ن به ایشان نوید می‌دهد که تنها چند روز دیگر یک بن خرید 800 هزار تومانی به همراه یک تلفن همراه نفیس برای ایشان ارسال می‌شود.

*بسته را باز نکرده پس فرستاد!

آقای ن خوشحال و راضی از اپراتور خط تلفن همراهش منتظر می‌ماند تا پستچی فقط یک‌بار درب خانه ایشان را بزند و این اتفاق هم می‌افتد اما پستچی ضمن تحویل بسته موظف به دریافت هزینه بسته ارسال شده به مبلغ 697 هزار و 805 ریال است.

آقای ن اولین و آخرین نفری نیست که از این سامانه پیامک دریافت کرده، اگر حتی شماره این سامانه را در موتورهای جست‌وجو وارد کنیم متوجه می‌شویم که چند سالی از فعالیت این سامانه می‌گذرد و در تالارهای گفت‌وگو کم نیستند افرادی که مشابه پیامک اول را دریافت کرده‌اند.

پایان داستان آقای ن به پرداخت نکردن هزینه و برگشت زدن جعبه پستی که وزنی کمتر از یک گوشی پلاستیکی چه برسد به واقعی دارد به پایان می‌رسد اما هستند افراد زیادی در یک شهر کوچک که به هوای بن و هدیه نفیس، هزینه را پرداخت کرده و با باز کردن بسته نهایتاً یک مونوپاد پلاستیکی و بن خرید اینترنتی از یکی از معروف‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور را صاحب شدند، هرچند بعضی با امید کمی، سراغ خرید اینترنتی با بن کارت رفته‌اند اما بعد از واریز هزینه و پس از گذشت چند ماه، هیچ کدام از خریدها را دریافت نکرده‌اند.

*«مهندسی اجتماعی» راه جدید برای کلاه‌برداری

ستار خسروی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: جرم کلاه‌برداری با رشد و توسعه فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در قالب‌های جدیدتر که به اصطلاح «نوظهور» گفته می‌شود، خود را نشان می‌دهد.

وی این نوع کلاه‌برداری را «مهندسی اجتماعی» خواند و افزود: بسته‌های حاوی لوازم خانگی، گوشی تلفن همراه، لوازم آرایشی و بهداشتی و… با پیک ارسال شده و وجه دریافت می‌شود اما بسته حاوی وسایل ارسالی تقلبی یا فاقد ارزش و یا دارای ارزش کم است.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان هشدار داد: معمولاً قربانیان جرم از اعلام جرم و طرح شکایت به دلیل ارزش کم کلاهبرداری خودداری می‌کنند و همین موضوع موجبات تکرار جرم افراد کلاهبردار را فراهم می‌آورد.

وی تصریح کرد: هر روز تعداد بیشتری از افراد قربانی جرائم در فضای سایبر یا تلفن همراه می‌شوند و یکی از این نوع کلاهبرداری‌ها، کلاهبرداری به روش «پیامکی» است، کلاهبرداران با تهیه خطوط تلفن همراه بی‌هویت و عمدتاً فاقد مالک شخصی و حتی سرقتی به صورت بی‌هدف با شماره‌هایی تماس حاصل کرده و یا با ارسال پیامک و با شیوه‌های اغواگرانه مانند برنده شدن در قرعه‌کشی‌های مختلف حساب‌های آنان را تخلیه می‌کنند.

در این ماجرا اما سؤال اینجاست که چطور یک نفر می‌تواند خود را نماینده اپراتور معروفی جا بزند و اپراتور معروف در جواب خبرنگار بگوید این‌ها نوعی کلاهبرداری، نتورکینگ است و به ما ربطی ندارد؟ آیا نباید اقدامی برای اعاده حیثیت صورت بگیرد؟ چه چیز باعث عدم آگاهی مردم و پیگیری نکردن آن‌ها شده؟ فراهم آوردن شماره تلفن‌های همراه انبوهی از مردم و ارسال پیامک برای آن‌ها چطور اتفاق می‌افتد؟ چه باید کرد؟ و بسیاری از سؤال‌های دیگر که هنوز بی‌پاسخ است و البته دقت نظر بیشتر مراجع نظارتی و از همه مهمتر دقت نظر شهروندان را می‌طلبد.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.