سرویس: اجتماعی 16:12 - یکشنبه 03 دی 1396

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان

کاهش بارندگی‌ها؛ نشان‌دهنده وقوع یک بحران در اصفهان است

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: کاهش بارندگی در اصفهان و چهار محال و بختیاری نشان دهنده وقوع یک بحران در اصفهان است از این رو باید اقدامات پیشگیرانه از همین امروز آغاز شود.

به گزارش اصفهان شرق، کوروش خسروی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: میزان بارش در پاییز سال ۹۶ در اصفهان و چهارمحال بختیاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۸۷درصد و ۷۵ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: با توجه به کاهش بارندگی در اصفهان و چهارمحال بختیاری، اصفهان باید خود را برای یک شرایط سخت و بحرانی آماده کند.

وی اظهارامیدواری کرد: تا پایان فصل بارش، کمبود بارندگی‌ها جبران شود ولی اگر چنین نشود باید مشارکت همه مردم با دستگاهها و نهادهای اصفهان را جلب کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برای گذر از بحران خشکسالی پیش رو و کاهش آثار مخرب آن باید اقدامات از هم اکنون، اجرایی شود، افزود: کاهش یا حذف آبیاری گونه های پرمصرف، مانند چمن، استفاده بهینه از آب موجود برای حفظ درختان چندین ساله اصفهان، تعطیلی کلیه آبنماهای اصفهان تا پایان بحران و گذر از شرایط سخت، فرهنگسازی استفاده از آب خاکستری در منازل و بازچرخانی آب باید  انجام شود.

خسروی با بیان اینکه تابستان ۹۷ بسیار سخت خواهد بود، تصریح کرد: از هم اکنون در ستاد بحران باید به فکر فناوری جدیدی برای کاهش مصرف کولرهای آبی در تابستان و شناسایی هر نوع و هر قسم صرفه جویی و بازچرخانی آب باشیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این اقدامات، باید با توجه به شرایط بحرانی اصفهان، انتقال آب به سرچشمه‌های زاینده رود پیگیری شود.

این عضو شورا با تاکید بر نصب سریع دستگاههای تصفیه پساب در مسیر کلیه فاضلاب های شهری و صنعتی در حوضه زاینده رود گفت: مصرف آب شرب در این حوضه حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب و در صنعت حدد ۱۰۰ میلیون مترمکعب در طی یکسال است.

خسروری بر ممنوعیت کشت محصولات کشاورزی پرمصرف در حوضه زاینده رود تاکید کرد و گفت: علاوه بر تامین آب و کاهش مصرف باید اقدماتی نیز در جهت کاهش آثار زیانبار خشکسالی انجام شود که یکی از مهمترین این  اقدامات حصول اطمینان از وضعیت آبهای زیرزمینی در زیر پلها و بافت تاریخی اصفهان است.

وی افزود: لازم است با مشارکت شهرداری، سازمان آب و میراث فرهنگی، سطح آبهای زیرزمینی در مناطقی که آثار باارزش باستانی وجود دارد به طور مرتب رصد شود تا در صورت پوکی زمین اقدام لازم صورت گیرد.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: در پاییز سال گذشته به جز اینکه بارش قابل قبولی داشتیم برای مدت کوتاهی جریان آب زاینده رود برقرار شد و در آن مدت، سفره‌های زیرزمینی این شهر تغذیه شدند، اما امسال با این وضعیت بارندگی با افت شدید سفره‌های زیرزمینی روبرو هستیم.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.