سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 15:04 - یکشنبه 03 دی 1396

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان

کشت جایگزین برنج برای کشاورزان اصفهان به صرفه نیست

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان با بیان اینکه کشاورزان از کشت‌های جایگزین راضی نیستند و این کشت‌ها جواب امرارمعاش آن‌ها را نمی‌دهد، گفت: برنج‌کاری سود بهتری نسبت به کشت غله‌ دارد.

به گزارش اصفهان شرق، حسین محمدرضایی  با اشاره به مشکلات کشاورزان اصفهان ناشی از کم‌آبی اظهار داشت: در حال حاضر دچار کم آبی هستیم و نباریدن باران مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه مطابق تابلو منابع و مصارف، مصوب سیزدهمین جلسه شورای عالی آب، آب رودخانه طبیعی زاینده‌رود و تونل اول کوهرنگ که شامل حدود 75 درصد آب زاینده‌رود است متعلق به حقابه‌داران و محیط زیست بوده، افزود: وزارت نیرو حق واگذاری از این 2 منبع را ندارد و کشاورزان خواهان دریافت این میزان آب به نسبت حق‌آبه خود هستند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان پیرامون زمان بازگشایی سد زاینده‌رود تصریح کرد: در رابطه با زمان بازگشایی سد زاینده‌رود 20 دی ماه در شورای هماهنگی زاینده‌رود تصمیم‌گیری خواهد شد که این تصمیم بستگی به بارندگی‌ها در حوضه کوهرنگ دارد.

وی ادامه داد: اگر برداشت غیرمجاز و غیرقانونی آب در بالا دست زاینده‌رود چه در استان بالادست و چه در استان اصفهان متوقف و چند درصد از سهم شرب، صنعت و میزان آب انتقالی به کاشان و یزد و نایین صرفه جویی می‌شد 60 تا 70 میلیون‌متر مکعب آب در پشت سد زاینده‌رود به ذخیره آب سد افزوده می‌شد، همچنین با این اقدام به راحتی کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان صورت می‌گرفت.

محمدرضایی در پاسخ به این سئوال که کشت برنج در اصفهان صورت می‌گیرد؟ گفت: کشت برنج در غرب اصفهان سابقه هزار ساله دارد و درحال حاضر کشت برنج نسبت به سال‌های گذشته با کاهش چشم‌گیری روبه‌رو بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: در گذشته به صورت سالانه 24 هزار هکتار کشت برنج صورت می‌گرفت اما اکنون این میزان به حدود 4 هزار هکتار رسیده است و 20 هزار هکتار از زمین‌های کشت برنج به دلیل کم آبی کاهش پیدا کرده است.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان در پاسخ به این سئوال که عنوان کرده بودند کشت برنج در اصفهان به دلیل کم آبی نباید صورت بگیرد آب این کشت از کجا تأمین می‌شود؟ بیان کرد: کشاورزی که کشت برنج انجام می‌دهد حق آبه‌ای چند هزار ساله دارد که با این حق‌آبه می‌تواند برنج و ذرت و دیگر محصولات را کشت کند.

وی با اشاره به ممنوعیت برنج‌کاری در استان‌های کشور بیان کرد: به غیر از 2 استان مازندران و گیلان هیچ استان دیگری در کشور حق کشت برنج ندارد، اما در چهارمحال و بختیاری نزدیک به 4 هزار هکتار و در خوزستان نزدیک به 100 هزار هکتار برنج کاری صورت می‌گیرد.

محمدرضایی با بیان اینکه به غیر از 2 استان مازندران و گیلان کشت برنج در دیگر استان‌های کشور ممنوع است، ادامه داد: در خوزستان با دمای 50 درجه سانتی‌گراد کشت برنج  از نظر تبخیر و هدر رفت آب مقرون به صرفه نیست.

وی خاطرنشان کرد: بنده طرفدار کشت برنج در استان اصفهان نیستم ولی اگر قرار باشد در استان‌هایی که کشت این محصول ممنوع شده برنجی کشت نشود تمام استان‌ها باید تمکین کنند، نه فقط اصفهان.

این عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان تصریح کرد: به جای 20 هزار هکتار کشت برنجی که در اصفهان کم شده است، تا آن جایی که کشاورزان آب داشتند کشت جایگزین صورت گرفته و مقداری هم که آب نداشتند زمین‌ها را رها کردند، از این رو باید گفت قبلاً برنج کاشته و در حال حاضر غله می‌کارند.

وی گفت: کشاورزان از کشت‌های جایگزین راضی نیستند و این کشت‌ها جواب امرارمعاش آن‌ها را نمی‌دهد، برنج کاری سود بهتری نسبت به غله‌کاری دارد و می‌توان گفت کشت غله صرفه اقتصادی برای کشاورزان خرده مالکی ندارد.

محمدرضایی با بیان اینکه کشت جایگزین باید برای کشاورز سود داشته باشد، اضافه کرد: متأسفانه در کشت جایگزین برای کشاورز سودی نیست.

وی در پاسخ به این سئوال که دولت در این راستا برای کشاورزان اقدامی کرده است؟ گفت: دولت عنوان می‌کند که باید الگوی کشت را تغییر داد، در این راستا باید گفت تغییر الگوی کشت شرایطی دارد و باید درآمدی در این زمینه وجود داشته باشد.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.