سرویس: خواندنی 13:16 - یکشنبه 03 دی 1396

اشتباهاتی که مانع جذب ویتامین ها هستند؛

مواد غذایی پرخاصیتی که تاکنون آن‌ها را اشتباه مصرف می‌کردید

حتی اگر بهترین و سالمترین مواد غذایی را مصرف کنید، بدون در نظر گرفتن نحوه صحیح مصرف آنها، نمی توانید از تمام فواید و مزایای سلامتی آنها بهره مند شوید. ز

به گزارش اصفهان شرق، چند نمونه از بزرگترین اشتباهات که می توانند مانع جذب ویتامین ها و املاح معدنی در غذاها شوند، از این قرارند:

ماست: ماست حاوی آب است که البته خیلی ها راغب به مصرف آن نیستند. این در حالی است که این مایع حاوی پروتئین، ویتامین ب ۱۲ و فسفر است. پس ماست را با آب موجود در آن مخلوط کنید و از حرارت دادن آن با غذاها نیز اجتناب نمایید چون باکتری های مفید موجود در آن، در اثر حرارت از بین می روند.

گوجه فرنگی: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی ضد سرطان و ضد بیماری های قلبی است اما بهتر است برای بهره بردن از این فواید، گوجه فرنگی را بپزید.

مارچوبه: این سبزی ارزشمند را آب پز نکنید. این کار باعث خارج شدن ویتامین ث موجود در مارچوبه می شود. بهتر است این سبزی را بخارپز و در نهایت کبابی کنید. آب مارچوبه را که بخارپز شده، دور نریزید و از آن برای تهیه سوپ و سس استفاده کنید تا از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن بهره ببرید.

دانه کتان: این غلاف حاوی تعداد زیادی از خواص درمانی است ضمن این که منبع غنی از فیبر، امگا ۳، و لیگنان؛ ماده شیمیایی گیاهی نیز محسوب می شود که خاصیت ضد سرطان دارد. بدن ما قادر به هضم این دانه نیست و بنابراین برای استفاده از خواص تغذیه ای آن، این دانه را آسیاب کنید تا بخش های ارزشمند آن از بین نروند.

چای سیاه: قبل از این که مقادیری شیر به چای خود بیفزایید، این را بدانید که مطالعات نشان داده اضافه کردن لبنیات به چای سیاه، خواص آنتی اکسیدانی چای را از بین می برد. پروتئین های شیر به ترکیب موجود در چای سیاه که کاتچین نام دارد می چسبد و ترکیبات مفید چای را از بین می برد.

کلم بروکلی: این نوع کلم سرشار از ویتامین ث، کلروفیل، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد سرطانی است. بنابراین آن را به شکل بخارپز و یا آب پز مصرف کنید و از سرخ کردن آن بپرهیزید تا باعث از دست رفتن مواد مغذی موجود در این سبزی نشوید.

توت فرنگی: چاقو زدن به توت فرنگی و یا خرد کردن آن، منجر به کاهش جذب ویتامین ث و آنتی اکسیدان های موجود در این میوه می شود. ویتامین ث موجود در توت فرنگی به نور و اکسیژن حساس است و وقتی در معرض آنها قرار می گیرد، سیر از بین رفتن دارد. اگر قرار است میوه هایی مثل توت فرنگی را خرد کرده و بعد مصرف کنید، بهتر است اصلا قید خوردن آن را بزنید.

سیر: برعکس توت فرنگی که حاوی ویتامین ث بوده و در برابر نور حساس است، آلیسین موجود در سیر که خواص ضد سرطانی دارد، با قرارگیری در معرض نور و هوا، بیشترین میزان اثربخشی را دارد. سیر را خرد کرده و بعد آن را به مدت ۱۰ دقیقه در معرض هوا قرار دهید.

غلات کامل: غلات کامل و حاوی سبوس مانند انواع لوبیا، حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فیتات هستند که به ویتامین ها و مواد معدنی در غذاها متصل می شود و از جذب آنها جلوگیری می کند. پس همیشه این غلات را قبل از مصرف در آب قرار دهید و بگذارید مدتی سپری شود تا فیتات موجود در آنها از بین برود.

 

انتهای پیام/آوای سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.