اصفهان شرق

قوه قضائیه مسؤولانی را که در قاچاق دست دارند، محاکمه کند/ ربا در سیستم بانک‌داری کشور رواج دارد

کدخبر: 155098
1396/10/03 در ساعت 09:30

به گزارش اصفهان شرق، محمدمهدی زاهدی شامگاه شنبه در همایش وحدت حوزه و دانشگاه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مفتح، اظهار کرد: هم‌فکری بین حوزه و دانشگاه ریشه در جریانات دوران مبارزات برای ملی شدن نفت می‌رسد.

وی افزود: با وحدت عملی مطالبات ملی شدن نفت به صورت پنهان ادامه داشت تا در سال 42 به صورت رسمی علنی شد و پس از تبعید امام نیز فکر و آرمان‎های امام توسط یارانش در حوزه و دانشگاه پیگیری می‌شد.

رئیس  کمیسیون  آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همین حرکت علمی و سیاسی موجب شد تا انقلاب به پیروزی برسد و گرنه ممکن نبود با توجه به مقابله رژیم طاغوت انقلاب به ثمر برسد.

وی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب پیوند بین حوزه و دانشگاه برقرار بود، تصریح کرد: در دفاع مقدس دانشگاهیان در جنگ تحمیلی نقش بسزایی داشتند به طوری که برخی مهندسین تسلیحات جنگی که برای خرید آن تحریم بودیم را بازسازی و در اختیار رزمندگان قرار می‌دادند.

زاهدی با بیان اینکه در دوران کنونی تاریخ نیاز به همراهی و تعامل بین حوزه و دانشگاه بیشتر از دوران دیگر احساس می‌شود، تصریح کرد:  با کمی نگاه به حوادث بین‌المللی و مسائل داخلی کشور خطرات بزرگی در کمین نظام و دین اسلام از جمله جریان تکفیری داعش و سنی سعودی و جریان فکری تشیع انگلیسی برای از بین بردن اسلام ناب محمدی و خدشه‌دار کردن چهره دین طراحی شده است که می‌طلبد علما به همراه دانشگاهیان دلسوزانه به مقابله با این تفکرات بپردازند.

وی گفت: توسعه علم و فنآوری به خصوص سلول‌های بنیادی و مباحث علمی بر عهده دانشگاهیان و علما است، علما براساس نیازهای روز نظرات فقهی خود را در این زمینه ارائه کنند.

وزیر اسبق علوم با اشاره به اینکه مباحث فتنه‌ای که در کشور وجود داشته است اکنون به گونه دیگری ترسیم شده است، بیان کرد: از سوی فضای مجازی و برخی رسانه‌های درونی، فضای ناامیدی و پریشان حالی نظام و مسؤولان نظام در بین مردم طراحی می‌شود که نیاز به روشنگری، تبیین و تفسیر دقیق از اهداف انقلاب و مسیر انقلاب دارد.

وی تأکید کرد: باید علما و دانشگاهیان هماهنگ شوند و پای کار بیایند و تمام کارها نباید بر دوش مقام معظم رهبری گذاشته شود چرا که ایشان باید در مدیریت مسائل کلان کشور و جهان ورود پیدا کند.

زاهدی با اشاره به اینکه بر اساس نظریه علما ربا در سیستم بانکداری کشور رواج دارد، تاکید کرد: وظیفه حوزه تبیین دقیق مسائل ربا در سیستم بانکی کشور است، باید استدلال بیاورد و برای خروج از آن نظر بدهد.

وی افزود: وظیفه دانشگاهیان این است که بر اساس نظریه حوزه تبیین راه و روش و تاکتیک و استراتژی لازم برای بانکداری اسلامی را داشته باشند تا اصلاح صورت گیرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه نه به صورت نمادین بلکه به صورت عملی دنبال شود، اذعان کرد: حوزه و دانشگاه در جهت حل مسائل و مشکلات کشور باید سالانه عملکرد ارائه دهند، باید به دنبال علم و فقه کاربردی باشند چرا که دوران کاربرد علم و فقه است و پیوند حوزه و دانشگاه باید مسأله محور باشد تا مشکلات منطقه، کشور و جهان اسلام را برطرف کند.

وی تأکید کرد: قوه قضائیه برای مسؤول و فرزندان مسؤولان که در زمینه ربای بانکی و قاچاق کالا دست دارند محاکمه  و حداکثر مجازات را در نظر بگیرد چرا که تبعیض قائل شدن‌ جوانان را به نظام بی‌اعتماد می‌کند.

زاهدی با بیان اینکه اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی اصالت ندارد و زود‌گذر است و مانع وحدت حوزه و دانشگاه نیستند، خاطر نشان کرد:  سود سپرده بانکی از سوی برخی بانک‌ها از جمله کاسپین و غیره فریبنده و کلاهبردارانه بود، باید حوزه در نظام بانکی ورود پیدا کند، نظام بانکی کشور بر یک اقتصاد سالم اسلامی بنا نشده است.

انتهای پیام/فارس