سرویس: اقتصادی 08:00 - یکشنبه 03 دی 1396

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان:

قانون‌شکنی‌ در توزیع حق‌آبه کشاورزان از دولت سازندگی آغاز شد/ دولت حق‌آبه کشاورزان را به نفع خود می‌فروشد

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: قانون‌شکنی‌ در ارتباط با توزیع حق‌آبه کشاورزان عملا از دولت سازندگی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

به گزارش اصفهان شرق، اسفندیار امینی با اشاره به وضعیت کشاورزی اصفهان در شرایط کمبود آب و عدم بارش باران اظهار کرد: در سال جاری بارش‌های فصل پاییز مطابق پیش‌بینی‌های قبلی انجام نشد و پیش‌بینی‌هوای هواشناسی برای بارش باران در ماه‌های اخیر درست از آب در نیامد.

* تصمیم‌گیری برای بازگشایی زاینده‌رود در پایان دی‌ماه

وی با بیان اینکه همچنان زمستان در پیش است و ممکن است بارش‌هایی در اصفهان داشته باشیم، افزود: امیدوارم عدم بارندگی در فصل پاییز، در زمستان امسال جبران شود؛ قرار است جلسه شورای هماهنگی زاینده‌رود در هفته پایانی دی ماه مجدداً تشکیل شود و تصمیمات لازم برای بازگشایی زاینده‌رود اتخاذ شود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به خسارت کشاورزان گفت: نه تنها در تأمین حق‌آبه کشاورزان هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته، بلکه هیچ‌گونه خسارتی هم به آنان پرداخت نشده است؛ مسؤولان تا امروز به وعده‌های خود در رابطه با تأمین حق‌آبه‌های کشاورزان اصفهان عمل نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه هیچ‌یک از مصوبات شورای عالی آب استان اصفهان اجرا نشده است، خاطرنشان کرد: قانون‌شکنی‌ در ارتباط با توزیع حق‌آبه کشاورزان عملاً از دولت سازندگی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

* دولت حق‌آبه کشاورزان را به نفع خود می‌فروشد

امینی با بیان اینکه مطالبات گندم‌کاران استان اصفهان به صورت کامل تسویه‌حساب شد، تصریح کرد: دولت حق‌آبه کشاورزان استان اصفهان را به دیگر استان‌ها می‌دهد، ما به دولت اعلام می‌کنیم که کشاورزان اصفهانی را با کسانی که از حق‌آبه آنان استفاده می‌کنند، روبرو کنید.

وی بیان داشت: بر اساس ماده 44 قانون توزیع عادلانه آب، هر کسی می‌خواهد به وسیله آب درآمدزایی کند باید پول آب را نیز پرداخت کند ولی دولت حق‌آبه کشاورزان استان اصفهان را به فروش رسانده و پول آن را برداشت می‌کند؛ دولت نه تنها حق‌آبه کشاورزان استان اصفهان را نمی‌دهد بلکه حتی حاضر به پرداخت خسارت به آنان نیست.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه هیچ یک از 20 نماینده استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکنون نتوانسته‌اند اقدامی عملی برای احقاق حق کشاورزان این استان انجام دهند، یادآور شد: استاندار سابق اصفهان تلاش‌های زیادی برای احقاق حقوق کشاورزان داشت اما خروجی آن را ندیدیم و در مورد استاندار فعلی هم هنوز نمی‌شود قضاوتی کرد.

* تعیین میزان حق‌آبه‌ها فقط روی کاغذ

وی اضافه کرد: مصوبات شورای عالی آب استان اصفهان در سال‌های 92 و 93 به تصویب رسید و در زمان استاندار سابق میزان حق‌آبه‌های کشاورزان استان اصفهان روی کاغذ مشخص شد اما اجرا نشد.

امینی با بیان اینکه نظام طبیعی توزیع آب در استان اصفهان به هم ریخته است، اذعان داشت: وقتی در نظام طبیعی توزیع آب اختلال ایجاد شود، قطعاً حق‌کُشی‌هایی صورت می‌گیرد؛ در حالت کلی حق‌آبه‌های کشاورزان استان اصفهان به آنان داده نمی‌شود و در مواقع بازگشایی آب رودخانه زاینده‌رود نیز توزیع آب میان کشاورزان بر اساس حق‌آبه‌های مشخص‌شده نیست و شاید به برخی از مناطق نزدیک به باتلاق گاوخونی نرسد.

وی در پایان تأکید کرد: هیچ راهی برای توزیع عادلانه آب کشاورزی غیر از ورود بهره‌بردار در نظام توزیع آب استان اصفهان وجود ندارد؛ همچنین برای حل این معضل، تفاهم‌نامه‌هایی میان شرکت آب‌منطقه‌ای و صنف کشاورزی منعقد شده که تاکنون کشاورزان به بندهای این تفاهم‌نامه عمل کرده‌اند ولی آب‌منطقه‌ای به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده است که امیدوارم این شرکت نیز به بندهای تفاهم‌نامه عمل کند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.