سرویس: اقتصادی 13:06 - شنبه 02 دی 1396

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان:

طرح بن-بروجن متوقف نشده است

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان با اشاره به ردیف اعتبار ۳۲ میلیارد تومانی به طرح بن- بروجن در لایحه بودجه ۹۷، گفت: با مخالفت و پیگیری‌های قانونی طرح بن – بروجن در محدوده استان اصفهان متوقف شد اما این طرح همچنان در استان چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، اسفندیار امینی با بیان اینکه طرح بن- بروجن و ۴۲ طرح دیگر در چهارمحال و بختیاری خارج از سقف تخصیص این استان است، اظهار کرد: اگر آوردِ آب حوضه زاینده‌رود ۲۲۶۸ میلیون مترمکعب باشد سقف تخصیص آب استان چهارمحال و بختیاری ۲۳۷ میلیون متر مکعب است اما اکنون میزان آورد آب این حوضه بسیار کمتر است.

وی با بیان اینکه مطابق پیش بینی‌های صورت گرفته آورد آب حوضه زاینده‌رود کمتر از ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: هم اکنون آورد آب زاینده رود حدود ۴۰ درصد میزان آوردِ واقعی این حوضه است و اگر طرح بن- بروجن و ۴۲ طرح دیگر استان چهارمحال و بختیاری اجرا شود از سقف ۲۳۷ میلیون مترمکعب سقف مشخص برای این استان بیشتر خواهد شد.

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان با تاکید بر اینکه اجرای طرح بن- بروجن و ۴۲ طرح دیگر آبرسانی به چهارمحال و بختیاری مغایر مصوبه‌های شورای عالی آب، شورای امنیت کشور و شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود است، تصریح کرد: طرح بن – بروجن در ذات خود غیرقانونی است.

وی با بیان اینکه طرح بن- بروجن برای مدتی بدون هماهنگی قانونی در اراضی استان اصفهان اجرا می‌شد، گفت: با مخالفت و پیگیری‌های قانونی طرح بن – بروجن در محدوده استان اصفهان متوقف شد، اما این طرح همچنان در استان چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود.

امینی با انتقاد بر کوتاهی وزارت نیرو برای برخورد با طرح‌های مغایر مصوبه ۹ ماده‌ای شورای هماهنگی آبریز حوضه زاینده‌رود، اظهار کرد: متاسفانه وزارت نیرو مکاتبه‌های پنهانی و برخلاف قوانین و مصوبات شورای عالی آب برای اجرای طرح‌های آبرسانی به چهارمحال و بختیاری دارد. اکنون که این پروژه‌ها اجرا نشده وضعیت زاینده‌رود این گونه بحرانی است و در صورت اجرا شرایط این رودخانه وخیم‌تر خواهد شد.

وی یادآور شد: مجموع برداشت آب طرح بن – بروجن و ۴۲ طرح آبرسانی چهارمحال و بختیاری بعد از اجرا حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب خواهد بود.

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان افزود: متاسفانه با لابی‌گری‌های صورت گرفته در لایحه بودجه ۹۷ برای طرح بن- بروجن رقم ۳۲ میلیارد تومان برای پروژه تامین آب شرب و صنعت محور بن- بروجن در نظر گرفته شده همچنین در قالب تبصره ۱۹ لایحه پیشنهادی، به دولت اجازه داده شده مبلغ ۱۲۸میلیارد تومان به پروژه محور بن-بروجن  از سایر منابع اعم از تسهیلات بانکی و…  اختصاص دهد.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.