اصفهان شرق

مردم حتماً از ماسک مناسب استفاده کنند

کدخبر: 154766
1396/09/29 در ساعت 15:15

به گزارش اصفهان شرق، حسین صفاری امروز در خصوص توصیه‌های بهداشتی به همراه نحوه استفاده از ماسک مناسب P2 اظهار داشت: شهروندان در نظر داشته باشند که از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود تا زمانی که شرایط به حالت مطلوب برگردد، خودداری کنند.

وی افزود: شهروندان همچنین تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد و غیرضروری در معابر شهری خودداری کنند.

مسؤول بهداشت محیط استان اصفهان تأکید کرد: بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم، در فضاهای باز فعالیت نکنند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری کرده و در منزل استراحت کنند.

وی تصریح کرد: ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می‌دهد، بنابراین کودکان را در منزل نگه دارید و درها و پنجره‌ها را ببندید.

صفاری ضمن توصیه به مدیران مدارس و مهدهای کودک گفت: کلیه فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در مهدهای کودک، مراکز پیش‌دبستانی و کلیه مقاطع تحصیلی مدارس را حذف کنید و کودکان زنگ‌های تفریح را تا حد امکان در کلاس‌ها سپری کنند.

وی در توصیه به کلیه ورزشکاران و شهروندان ادامه داد: در ساعات اولیه صبح از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده‌روی در این شرایط خودداری کنند.

مسؤول بهداشت محیط استان اصفهان با بیان اینکه نوشیدن مایعات به ویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه تنها باعث شستشوی دستگاه گوارش می‌شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می‌برد، اذعان داشت: از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی‌های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می‌شود.

وی درباره مصرف تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه‌های گازدار، یادآور شد: مصرف تنقلات کم ارزش به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می‌تواند اثرات سوء آلودگی هوا را افزایش دهد بنابراین از میوه‌ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده شود.

صفاری خطاب به افرادی که در محیط بیرون تردد می‌کنند، گفت: قبل از خوردن غذا دهان خود را شست و شو و پس از مراجعت به خانه باید حتماً دوش بگیرند.

وی درباره خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد و غیرضروری در معابر شهری ابراز داشت: شهروندان تا حد امکان از تردد بی‌مورد و غیرضروری خودداری کنند و اگر در اتومبیل و ناگزیر به تردد هستید، اتومبیل دارای سیستم تهویه مطبوع باشد و آن را در وضعیت چرخش مجدد هوا قرار دهید تا گرد و غبار ورودی به اتومبیل شما کاهش یابد.

مسؤول بهداشت محیط استان اصفهان در ادامه بیان داشت: افرادی که مبتلا به سرماخوردگی (زکام همراه با حساسیت) و یا مشکلات تنفسی هستند و افراد مبتلا به آسم بدون علامت، در زمره گروه‌های آسیب‌پذیر هستند، بنابراین به گروه‌های آسیب‌پذیر ذکر شده توصیه می‌شود از تردد در محیط‌های باز خودداری کنند.

وی با اشاره به این‌که ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می‌دهد، توضیح داد: ورودی آلاینده‌های موجود در هوای خیابان‌های پر رفت و آمد موجب کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود، بنابراین تا آنجا که می‌توان باید در شرایط آلودگی هوا، کودکان را در منزل نگه داشته و درها پنجره‌ها را ببندیم و در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانند.

صفاری ضمن تأکید بر مصرف میوه و سبزیجات تازه افزود: هنگام آلودگی هوا، از میوه‌ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنید زیرا آنتی‌اکسیدان‌های (ترکیبات ضد سرطان) موجود در میوه‌ها و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها دارند.

وی استفاده از ماسک را یکی از راهکارهای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا دانست و تأکید داشت: در استفاده از همین ماسک‌ها هم باید نکاتی را رعایت کرد زیرا ماسک‌های کاغذی به لحاظ اینکه آلاینده‌ها را از خود عبور می‌دهند به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند و بهتر است از ماسک‌های فیلتردار و ماسکی که دهان و بینی را به طور کامل پوشش می‌دهد، استفاده شود.

مسؤول بهداشت محیط استان اصفهان ادامه داد: ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی ما را بگیرند، بنابراین استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود؛ ماسک‌های ویژه‌ای که با عنوان P1 و P2 عرضه می‌شود برای این شرایط تا حدی مناسب است.

وی درباره مراقبت از چشم و بینی نیز خاطرنشان کرد: روزانه سه مرتبه بینی خود را با محلول سرم یا حتی آب شست و شو دهید چرا که بخشی از آلودگی‌ها جذب مخاط بینی می‌شوند، همچنین توصیه می‌شود روزانه سه مرتبه چشم‌ها را شست و شو دهید زیرا از طریق چشم نیز آلودگی‌ها جذب بدن می‌شوند و البته چشم‌ها نیز آسیب می‌بینند.

صفاری در پایان توصیه کرد: مراکز سیار و ثابت فوریت‌های پزشکی (اورژانس) با هماهنگی کمیته بهداشت هوا در نقاط آلوده شهری استقرار دارند، بنابراین افرادی که دچار مشکلات قلبی تنفسی می‌شوند، می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

انتهای پیام/فارس