اصفهان شرق

آب زاینده‌رود ظاهراً فقط حق عده‌ای خاص است/ وضعیت کشاورزان باید خواب را از چشم استاندار بگیرد

کدخبر: 154733
1396/09/29 در ساعت 10:48

به گزارش اصفهان شرق، محمد صادقی با اشاره به وضعیت کشاورزان شرق اصفهان اظهار کرد: کشاورزی در شرق اصفهان دیگر معنایی ندارد و به دلیل خشکسالی بی‌سابقه کمتر کشاورزی پیدا می‌شود که در این منطقه فعالیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه امسال حق‌آبه‌ای به کشاورزان شرق اصفهان تعلق نگرفته است، افزود: چندین سال است که حقوق کشاورزان در استان اصفهان تضییع شده و هیچ‌گونه حق‌آبه یا خسارتی به آنان پرداخت نشده است.

دبیر اجرایی خانه کشاورز استان اصفهان گفت: برخی مسؤولان با ارائه اخبار و آمار خلاف واقع به رسانه‌ها سعی در نشان دادن بهبود شرایط کشاورزی داشته و دارند؛ قرار بود اگر امسال بارندگی در حد قابل قبولی بود، آب رودخانه زاینده‌رود برای مصارف کشاورزی باز شود که در اصفهان بارندگی نداشتیم و این امر محقق نشد.

وی با بیان اینکه میزان آب پشت سد رودخانه زاینده‌رود کاهش یافته و در حد بسیار قلیلی است، خاطرنشان کرد: با توجه به جلسات برگزارشده در خصوص بازگشایی آب برای مصارف کشاورزی استان اصفهان، اعلام شده که منابع آبی برای مصارف کشاورزی وجود ندارد.

صادقی اذعان داشت: قرار بر این بود که اگر میزان بارندگی اصفهان در آذر ماه مطلوب بود، آب زاینده‌رود در بهمن ماه بازگشایی شود ولی این اتفاق نیفتاد؛ البته با باز شدن آب رودخانه زاینده‌رود، این آب مورد استفاده عده خاصی از کشاورزان مناطق بالادست اصفهان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه واقعیت‌های وضعیت آب در استان اصفهان به درستی در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود، تصریح کرد: منطقه‌ای به فاصله یک کیلومتری شهر زیار اصفهان وجود دارد که حتی یک متر در این منطقه هم فاقد محصول کشاورزی نیست و کل زمین‌های این منطقه زیر کشت کشاورزی است، این در حالی است که در مقاطع بازگشایی آب زاینده‌رود تنها به این منطقه و مناطق مجاور آن آب می‌رسد و دیگر آبی برای کشاورزان شرق اصفهان باقی نمی‌ماند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز استان اصفهان با اشاره به برداشت‌های غیرمجاز از آب چاه‌های مجاور رودخانه یادآور شد: آب‌های زیرزمینی در چاه‌های مجاور رودخانه زاینده‌رود به عمق 10 متری بود ولی در حال حاضر با برداشت‌های بی‌رویه از این چاه‌ها به عمق 30 تا 40 متری رسیده است؛ هنگام بازگشایی آب زاینده‌رود، عمده میزان این آب در چاه‌های مجاور ذخیره می‌شود و حق کشاورزان شهر ورزنه و بخش جلگه پایمال می‌شود.

وی با اشاره به بی‌عدالتی، عدم توزیع یکسان آب و تضییع حقوق بسیاری از کشاورزان در موقع بازگشایی آب زاینده‌رود بیان داشت: فقدان منابع آب مورد نیاز کشاورزی در شرق اصفهان و وجود منابع آبی لازم در جایی دیگر نشان‌دهنده عدم مدیریت مسؤولان در توزیع منابع آب کشاورزان و بی‌عدالتی نسبت به آن‌هاست.

صادقی متذکر شد: وقتی یک کشاورز برای کشت و تولید محصول خود هیچ منبع آبی ندارد، چگونه شکم زن و بچه خود را سیر کند؟ چرا هیچ خسارتی به کشاورزان متضرر استان اصفهان داده نشده است؟ برخی کشاورزان برای جبران کمبود آب و به ثمر نشستن محصول خود مجبور به استفاده از مواد شیمیایی می‌شوند که در این صورت سمومی وارد این محصولات شده و مردم دچار بیماری می‌شوند.

وی اضافه کرد: وضعیت کنونی کشاورزان استان اصفهان باید خواب را از چشم استاندار بگیرد، چرا استاندار باید به راحتی در خانه خود بخوابد و کشاورز اصفهانی نتواند نان خانواده خود را تأمین کند؟ مدیر باید درست انتخاب شود.

دبیر اجرایی خانه کشاورز استان اصفهان یادآور شد: آب زاینده‌رود در صورت بازگشایی تنها حفره‌ها و چاه‌های عده‌ خاصی از کشاورزان را پُر می‌کند و بعد اگر چیزی باقی ماند به دیگر کشاورزان می‌رسد، ظاهراً این آب فقط حق عده خاصی از کشاورزان استان اصفهان است.

وی با اشاره به اختیارات نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نماینده‌ای که قدرت استیضاح رئیس‌جمهور را دارد چطور نمی‌تواند مشکل آب کشاورز اصفهانی را حل کند؟ اگر بگوید نمی‌توانم کاری کنم دروغ گفته است.

صادقی عنوان داشت: حق واقعی کشاورز چیزی نیست که در حال حاضر با آن برخورد می‌شود، کشاورز قشر پاکی از جامعه است که حلال‌ترین رزق و روزی دنیا را کسب می‌کند ولی در حق آنان ظلم و خیانت می‌شود.

انتهای پیام/فارس