سرویس: اجتماعی 19:06 - سه شنبه 28 آذر 1396

با گذشت چند هفته از اعلام تعرفه سرویس‌های غیرحجمی

حلقه گمشده کیفیت در میان سرویس‌های غیرحجمی/ سردرگمی کاربران برای خرید سرویس‌های اینترنت

با گذشت چند هفته از اعلام تعرفه سرویس‌های غیرحجمی مبتنی بر مصرف منصفانه بحث اعداد و ارقام بالای حجم سرویس‌ها به میان آمد که گویا برخی کاربران از بالا بودن سقف مصرف منصفانه و قیمت بالای سرویس‌ها رضایت کافی ندارند و در انتخاب سرویس ها سردرگم شده اند.

به گزارش اصفهان شرق، تعرفه سرویس‌های غیرحجمی مبتنی بر مصرف منصفانه از ۱۰ آذر برای مشترکان اعمال شد و براساس سقف مصرف منصفانه شرکت‌های فعال ارائه سرویس رقابت را آغاز کردند.

در این میان رویکرد‌های اصلی مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، آزادسازی هرچه بیشتر و اعطای حق انتخاب حداکثری به مردم و اپراتورها، عبور از حالت حجمی به حالت غیرحجمی، استفاده منصفانه، کاهش هزینه‌های انتقال داخلی و اینترنت اپراتور‌ها و تفکیک بازار موبایل و ثابت از یکدیگر اعلام شده است.

گفتنی است شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های اینترنتی ملزم شدند جزئیات اعمال سیاست استفاده منصفانه خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اعلام کنند و از طرفی اپراتور‌های فعال در سه حوزه صوت ثابت، داده ثابت و همراه (شامل صوت و داده) پس از تنظیم طرح‌های تعرفه‌ای مورد نظر خود شامل طرح‌های عادی و تشویقی با توجه به کف و سقف تعرفه‌های تصویب شده، موظف شدند تاییدیه رگولاتوری را دریافت کنند.

لازم به ذکر است که سرویس‌های پرسرعت غیرحجمی که به تازگی نرخ آن‌ها از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شده، ارقام آن بر اساس مصرف منصفانه بوده و سقف مصرف در بین شرکت‌های ارائه دهنده متفاوت است و در صورت عبور از مصرف عادلانه ارائه خدمات با حداقل سرعت انجام می‌گیرد.

وزارت ارتباطات هدف از تعیین نکردن سقف برای سرویس‌های پرسرعت غیرحجمی را ایجاد فضای رقابتی در بازار می‌داند و در این مصرف منصفانه ترافیک داخلی را حداقل دو برابر ترافیک بین الملل لحاظ کرده است.

با این حال وزیر ارتباطات بر مسئله تضمین سرعت خریداری شده تاکید ویژه‌ای داشته است و در این مورد اشتراک با تعداد زیاد کاربران را بی‌معنا دانست.

حال بحثی که مطرح می‌شود اعداد و ارقام مطرح شده برای کف و سقف سرویس هاست که در بعضی موارد بیشتر از نیاز کاربران بوده و برخی از کاربران معتقدند که هزینه بیشتری را در قبال سرویس‌ها باید پرداخت کنند و از طرفی حجم منصفانه آن‌ها در بیشتر موارد به پایان نمی‌رسد.

در همین راستا محمد ناصح در رابطه با مصوبه سازمان تنظیم مقررات و و عدد و ارقام مطرح شده برای سقف مصرف منصفانه اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت برای مشترکان سرویس‌هایی را ارئه کردند که در بعضی موارد بیش از نیاز مشترکان بوده و از طرفی ممکن است خیلی از میزان حجم تا پایان دوره قابل استفاده نباشد.

وی افزود: در ارائه سرویس‌های منصفانه اولین مساله‌ای که از سوی وزیر ارتباطات مهم تلقی شد بحث سرعت و کیفیت بوده که در سرویس‌های ارائه شده از سوی برخی از شرکت‌های ارائه دهنده گم شده است.

این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه رقابت اپراتور‌ها در بحث مصرف منصفانه ممکن است آن‌ها را سردرگم کند، گفت: شرکت‌ها در ابتدا باید شفاف سازی را اصل قرار دهند و در سیاست‌های خود از ارائه حجم‌های بالا اجتناب کنند.

ناصح در خصوص ارائه بسته‌های ارتقاء سرعت اظهار کرد: برخی از کاربران در استفاده از سرویس‌های اینترنت نیاز به حجم بالا ندارند و کیفیت سرویس برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است و این کاربران در صورت خرید سرویس های ارائه شده ممکن است با مشکل روبرو شوند.

وی افزود: بسته‌های ارتقاء سرعت که در برخی از شرکت‌ها در حال بررسی است این امکان را فراهم می‌کند که کاربران کم مصرف با خریداری سرویس‌ها از بسته‌های ارتقا سرعت برای بالا بردن سرعت سرویس استفاده کنند تا در کنار کیفیت بالا هزینه کمتری پرداخت کنند.

این کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه افزود: سیاست تبلیغاتی شرکت‌ها برای ارائه حجم‌های بالا باعث ایجاد حلقه مفقوده کیفیت می‌شود و مشتریانی که کیفیت برای آن‌ها اهمیت دارد را دچار مشکل می‌کند.

انتهای پیام/میزان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.