سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 14:10 - سه شنبه 28 آذر 1396

مواد غذایی که دشمن آلودگی هستند

آلودگي هوا و رژيم غذايي مناسب براي اين روزها

در هوای آلوده باید غذاهایی که خاصیت خنثی کنندگی مواد سمی موجود در هوا را دارد بیشتر مصرف کرد.

به گزارش اصفهان شرق، منوکسید کربن، اکسید نیتروژن، اکسید سولفور، ذرات معلق در هوا و هیدروکربن ها از جمله همین مواد آلوده کننده است که بدن انسان را در برابر عفونت های بیماری زا حساس تر کرده، مشکلات تنفسی، تحریک چشم و ناراحتی های قوه بویایی را افزایش می دهد که همه این عوارض به شکل پررنگ تری در کودکان و سالمندان بروز می کند.

ویتامین های E ، C ، D ضد آلودگی هستند  کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و برگه سبز کاهو غنی از ویتامین C  ، جوانه گندم، روغن های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز که منابع ویتامین E  ومنابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم مرغ است.

مواد غذایی که سرشار از پکتین هستند، سرب موجود در هوا را می گیرند و مانع از نفوذ سرب به سلول های بدن می شوند؛ مصرف روزانه یک عدد سیب عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش داده و پرتقال و توت فرنگی نیز سرشار از پکتین بوده و برای کاهش عوارض آلودگی هوا مفید است.

در هوای آلوده باید بیشتر از همیشه شیر، ماست و دوغ بنوشید، زیرا فسفر، منیزیم و کلسیم موجود در لبنیات خنثی کننده سموم بوده و برای کاهش صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از آلودگی هوا، مفید است.

افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می گیرند.

سیر، پیاز و تره فرنگی، حاوی مقدار زیادی گوگرد است که از مخاط دستگاه تنفسی محافظت می کند.

نوشیدن زیاد آب به کلیه ها کمک می کند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلودگی مدت کمتری در بدن باقی بماند.

در روزهایی که آلودگی هوا بسیار زیاد است، از غذاهای چرب به خصوص چربی های جامد حیوانی و گیاهی ، تنقلات کم ارزش مثل چیپس، پفک و نوشابه های گازدار استفاده نشود .

در روزهای آلودگی هوا از کسانی که میوه و سبزی های تازه را در کنار خیابان ها می فروشند یا مغازه هایی که سبزی های خود را بیرون از مغازه و در مسیر عبور خودروها می گذارند، میوه و سبزی نخرید.

انتهای پیام/خبرگزاری صدا و سیما

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.