سرویس: خواندنی 18:53 - یکشنبه 26 آذر 1396

یک روان‌شناس گفت:

اشتباهاتی که جلوی شادی و سلامتی‌مان را می‌گیرد!

یک روان‌شناس گفت: برخی عادات غلط اگر ترک و یا کمرنگ نشود، به مرور ما را به فردی خموده و افسرده تبدیل می‌کند.

به گزارش اصفهان شرق، «نسرین ریاحی» اظهار کرد: یکی از عادات غلطی که در نهایت فرد را دچار خمودگی می‌کند، این است که تمام روز را یک گوشه می‌نشینیم و به عبارتی، نشستن زیاد را به هر فعالیتی سالمی ترجیح می‌دهیم. جالب آن‌که عده‌ای از ما با خود این‌طور تصور می‌کنیم که با زیاد نشستن و فعالیت کم، به جسم‌مان استراحت می‌دهیم. در حالی که این‌طور نیست و بدون شک انسان با فعالیت بدنی متناسب و مستمر، روان و روحیه شاداب‌تری خواهد داشت.

این روان‌شناس ادامه داد: متاسفانه برخی به خاطر اعتمادبه‌نفس پایین، با خود این‌طور می‌اندیشند که لیاقت سلامتی، شادابی و عشق را ندارند. این افراد جزو کسانی هستند که هرگز برای دست‌یابی به زندگی بهتر تلاش نمی‌کنند و معتقدند که «هرچه پیش آید، خوش آید». به همین‌خاطر اگر به خاطر فقدان شادابی، سلامتی و عشق روز‌های سختی را بگذرانند، هیچ تلاشی برای بهبود شرایط و گذر از روز‌های تاریک نمی‌کنند و در عمقی از افسردگی دست و پا می‌زنند.

وی افزود: علاوه بر این موارد، وقتی خود را مجبور به ادامه کاری می‌کنیم که هیچ علاقه‌ای به آن نداریم، زمینه را برای بروز خمودگی و افسردگی فراهم می‌کنیم؛ در واقع محققان معتقدند که یکی از مهم‌ترین راه‌های دست‌یابی به شادابی و سلامت روحی، همچنین رهایی از نشخوار فکری این است که شغل‌مان را دوست داشته باشیم و لحظه‌های‌مان را با علاقه قلبی سپری کنیم. در غیر این‌صورت به جد دچار مشکلات روحی و ذهنی خواهیم شد.

ریاحی با تأکید بر این‌که هیچ‌کدام از ما به عنوان انسان حق نداریم که توانمندی‌های خلاقانه خود را نادیده بگیریم، تصریح کرد: اگر هرکس توانمندی‌های خود را بشناسد و در راستای به فعلیت رساندن آن‌ها گام بردارد، در نهایت فردی توانمند و حرفه‌ای می‌شود و مجبور نخواهد بود که به هر شغلی تن بدهد. چنین فردی ممکن است که در برهه‌ای از زمان، کمی از تفریحات و استراحت روزمره خود را کم کرده و به حرفه‌آموزی بپردازد، اما در نهایت به شغلی که دوست دارد دست می‌یابد.

این روان‌شناس با بیان این‌که برقراری ارتباط‌های عمیق و معنادار با خانواده و دوستان از دیگر مواردی است که به بهود سلامت روان منجر می‌شود، یادآور شد: افرادی که روابط اجتماعی قدرتمندی دارد، از روحیه سالم‌تری برخوردار هستند و کمتر دچار سرخوردگی و خمودگی می‌شوند. همچنین زمان‌شان را موثرتر سپری می‌کنند و در مواجهه با بحران‌های عاطفی، کمتر دچار تزلزل می‌شوند. برای دست‌یابی به این شیوه زندگی نیز می‌توان بخشی از روز را با دوستان و خانواده سپری کرد؛ در واقع باید مراقب باشیم که به خاطر مشغله، از روابط سازنده با اطرافیان‌مان غافل نشویم.

وی یادآور شد: سلامت روان به طور مستقیم روی سلامت جسم تاثیر می‌گذارد و باید همیشه در اولویت باشد. هیچ‌کس نمی‌تواند بدون توجه به حفظ سلامت روان، زندگی با کیفیتی داشته باشد و از ابتلا به بیماری‌های روان‌تنی در امان بماند. به همین‌خاطر، باید همیشه به دنبال راه‌کار‌های حفظ آن باشیم و موارد آسیب‌رسان را از زندگی‌مان حذف کنیم.

انتهای پیام/ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.