سرویس: اقتصادی 14:11 - یکشنبه 26 آذر 1396

وزیر نیرو:

برنامه ای برای افزایش قیمت آب و برق نداریم

اردکانیان گفت: افزایش قیمت آب و برق نیازمند مجوز مجلس شورای اسلامی بوده و هنوز تصمیمی برای گران شدن آب و برق در سال آینده گرفته نشده است.

به گزارش اصفهان شرق، رضا اردکانیان وزیر نیرو  در جشنواره پژوهش و فناوری با بیان اینکه وزارت نیرو وظیفه سنگینی در تامین مطمئن و پایدار آب و برق بر عهده دارد، اظهار کرد: نهادهای دانشگاهی و پژوهشی نقش پررنگی در زمینه اصلاح الگوی مصرف دو کالای مهم آب و برق دارند.

وی ادامه داد: در خصوص قیمت تمام شده نیز با توجه به محدودیت منابع دولت، آینده وزارت نیرو بسته به دو عرصه است. عرصه نخست، کاهش قیمت تمام شده و مقوله دوم استفاده از سرمایه گذاری‌های جدید است تا قیمت این کالا به سمت واقعی شدن نزدیک شود.

اردکانیان با اشاره به بودجه ۹۷ گفت: در لایحه بودجه ۹۷ رقمی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای تکمیل طرح‌های آبرسانی در نظر گرفته شده، همچنین طبق برنامه ریزی صورت گرفته عوارضی به ازای هر مترمکعب آب برای سرعت رسانی به آبرسانی روستایی نیز پیش بینی شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه تلاش‌هایی برای کاهش قیمت آب و برق صورت گرفته است، افزود: تلاش می‌کنیم قمیت تمام شده این کالا کاهش پیدا کند، اما به هر حال فاصله قابل ملاحضه‌ای بین آنچه امروز پرداخت می‌شود با قمیت واقعی وجود دارد که این فاصله باید کم شود و به یکباره  این امر رخ نمی دهد.

اردکانیان یادآورشد: به دلیل محدودیت های زیست محیطی و شرایط جمعیتی کشور، مدیریت تقاضا یکی از مهم ترین برنامه های وزارت نیرو است. این در حالی است که همین برنامه موجود در ارتباط با مدیریت تقاضا توجه بخش عمده ای از نمایندگان مجلس را به خود جلب کرد و موجب رضایتمندی آنان در روند رای اعتماد شد.

وزیرنیرو، با اشاره به همکاری زیر مجموعه های وزارت نیرو در راستای توسعه نقش پژوهش در زمینه های مختلف تحت مدیریت این وزارتخانه، تصریح کرد: با وجود اینکه محدودیت های زیادی در بخش منابع مالی و زمانی وجود دارد اما منابع انسانی بالقوه و بالفعل مناسبی در زمینه توسعه بخش پژوهشی در این مجموعه وجود دارد.

اردکانیان، در ادامه  گفت: بیش از ۲۱۵ هزار انشعاب جدید آب شهری، روستایی و فاضلاب شهری در ۱۰۰ روز ابتدایی دولت دوازدهم واگذار شد و افزایش مشترکان جدید بخش برق به ۲۵۵ هزار مشترک در این دوره ۱۰۰ روزه انجام شده و دو تصفیه خانه جدید به ظرفیت اسمی بیش از ۳۰ هزار مترمکعب در روز در استان‌های ایلام و البرزبه بهره‌برداری رسیده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه در ۱۰۰ روز نخست دولت به بیش از ۶۰۰ روستا با جمعیت بیش از ۳۵۰ هزار نفر آبرسانی شده، گفت: در جریان سفر اخیر رییس جمهوری به استان سیستان و بلوچستان نیز به بیش از ۱۵۰ روستا آبرسانی شده است.

وی درخصوص دیگر اقدامات انجام شده در ۱۰۰ روز ابتدایی دولت دوازدهم اظهار کرد: ۶۳ مگاوات نیروگاه‌های کوچک و ۴۲ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر در این مدت به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه بیش از ۲۴۰ روستا و ۷ شهر در زلزله کرمانشاه تحت تاثیر مستقیم بودند، یادآورشد: خوشبختانه با زیرساخت‌های موجود صنعت آب و برق توانستیم در کمترین زمان ممکن خدمات را برقرار کنیم.

اردکانیان افزود: هم اکنون، ۴۶ هزار سد بزرگ در جهان در دست بهره‌برداری بوده که نیمی از آن‌ها در کشور چین است به طوریکه زمان ساخت حدود ۹۴ درصد این سد‌ها در نیمه دوم قرن بیستم بوده که کشور‌ها تمرکز خود را بر روی آب‌های سطحی گذاشتند.

وزیر نیرو تصریح کرد: آنچه برای ما در این چرخه بلند خشکسالی و تغییرات اقلیمی امتیاز محسوب شده و در مقابل سیلاب‌های وسیع ایمن کرده، این سازه‌ها است، اما امروزه بایستی توجه بیشتری به ملاحظات زیست محیطی داشته باشیم.

اردکانیان تاکید کرد: باید حقابه‌های تالاب‌ها تامین شود و استقرار‌های جدید جمعیتی متناسب با منابع آب درنظرگرفته شود و به طور کلی طرح‌های آمایش سرزمینی آب محورایجاد شود.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.