سرویس: سیاسی 08:00 - یکشنبه 26 آذر 1396

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی:

هر وقت نظام اراده کند، ظرفیت آب سنگین را بالا خواهیم برد/ رونمایی از 30 محصول هسته‌ای در سال 97

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برخی در محافل رسانه‌ای این‌گونه بیان کرده‌اند که تولید آب‌ سنگین اراک تعطیل شده، در حالی که این‌گونه نیست و هر موقع نظام اراده کند، ظرفیت آب سنگین را بالا خواهیم برد

به گزارش اصفهان شرق، علی‌اصغر زارعان در مراسم افتتاح نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد اظهار کرد: عمده فعالیت‌ها در بخش هسته‌ای شامل مباحث انرژی پاک، حوزه سلامت و حوزه پرتودهی، تولید رادیوداروها که هم‌اکنون بالغ بر یک میلیون نفر در کشور از این صنعت استفاده می‌کنند، است.

وی با اشاره به توطئه‌های و بدعهدی‌های دشمنان در زمینه مسائل هسته‌ای ایران افزود: رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یکی از سخنرانی‌های خود به صراحت بیان داشت که اگر می‌توانستیم پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران را هم بیرون می‌ریختیم ولی آمریکا این توانایی را نداشته و ندارد و دلیل این دشمنی‌ها تأثیرگذاری صنعت هسته‌ای در دیگر صنایع است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: از دلایل مخالفت نظام سلطه متوقف کردن تولید علم و دانش است چراکه دشمنان می‌دانند تولید علم منجر به تبدیل به تولید فناوری‌های هسته‌ای و موشکی می‌شود و علم یعنی قدرت، سلطه و اقتدار.

وی با اشاره به برخی دستاوردهای صنعت هسته‌ای در دیگر صنایع خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت طی 3 سال گذشته توانسته‌ایم دستگاهی برای تولید واکسن طراحی کنیم که بهتر از نوع آمریکایی آن بوده و هم‌اکنون تحویل انستیتو پاستور شده است؛ صنعت نفت و ساخت سانتریفیوژ در کشور به صورت کاملاً بومی است و قبل از انقلاب تنها یک سانتریفیوژ در داخل کشور وجود داشت.

زارعان صنعت هسته‌ای را موتور محرک دیگر صنایع برشمرد و یادآور شد: ایران از نادر کشورهایی است که توانسته در عرصه صنعت هسته‌ای بدرخشد و اگر می‌بینیم نظام سلطه از همه ابزار خود برای تعطیلی تولید آب‌سنگین استفاده می‌کند، باید از خودمان چرایی آن را بپرسیم.

وی ادامه داد: از مرحله اکتشاف تا مرحله ساخت مجتمع‌های سوخت صنعت هسته‌ای به‌ طور کامل در کشور بومی‌ شده و این در حالی است که تنها کشور روسیه در ساخت مجتمع‌های سوخت حرف اول را می‌زد و حتی امروز به مرحله صادرات آب‌سنگین به روسیه و آمریکا رسیده‌ایم.

مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی از تولید سالانه 20 تن آب‌سنگین در اراک خبر داد و عنوان داشت: برخی در محافل رسانه‌ای این‌گونه بیان کرده‌اند که تولید آب‌ سنگین اراک تعطیل شده، در حالی که این‌گونه نیست و هر موقع نظام اراده کند، ظرفیت آب سنگین را بالا خواهیم برد و حتی غیر از تولید، وارد عرصه صادرات نیز شده‌ایم و حدود 70 تن آب‌ سنگین را به دو کشور جهان صادر کرده‌ایم.

وی پاشنه آشیل صنعت هسته‌ای را مواد اولیه بیان کرد و متذکر شد: در زمینه اکتشاف معادن اورانیوم که ماده اولیه صنعت هسته‌ای را تشکیل می‌دهد، توانسته‌ایم با توان متخصصان داخلی سالانه 50 تن اورانیوم از دل کویر در اقصی‌نقاط کشور استخراج‌ کنیم که این استخراج و اکتشاف تنها در سایه تلاش متخصصان ایرانی بود به طوری که توانستند تحلیل محتوا را که تنها انحصاری در دست انگلیس بود، به دست آورند.

زارعان در تشریح مسأله برجام در زمینه هسته‌ای گفت: این‌که عده‌ای می‌گویند ما در برجام خیلی از امتیازات را از دست دادیم باید بگویم هر وقت نظام اراده کند، ما بهتر از قبل به وضعیت گذشته باز می‌گردیم و در برجام چیزی را در عرصه‌ فنی از نظر زیرساختی از دست نداده‌ایم و صرفاً کاهش دادیم.

وی از رونمایی 30 محصول هسته‌ای در سال 97 خبر داد و تصریح کرد: انرژی هسته‌ای بر پایه اعتماد و تخصص دانشمندان در حرکت رو به جلو است و در رأس آن افرادی هستند که در جریان برجام طرف مقابل مجبور شد بعد از سه ساعت وزیر انرژی خود را به پای میز مذاکره بیاورد و این یعنی اقتدار نظام در مسأله هسته‌ای است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه اذعان داشت: طرف مقابل به دنبال اتهام‌زنی به ایران است؛ باید بدانیم برجام یک قرارداد یک طرفه نیست و آمریکا امروز بیش از گذشته نگران اجماع کشورهایی چون کره شمالی و جنوبی است.

وی در پایان گفت: مؤلفه هر کشوری برای اقتدار انرژی است و امروز با بومی شدن صنعت هسته‌ای دیگر دشمنان قادر نخواهند بود این صنعت را حتی با وجود تحریم‌ها از ما بگیرند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.