اصفهان شرق

ازدواج؛ سنتی حسنه یا معامله ای تجاری

کدخبر: 154312
1396/09/26 در ساعت 12:05

اصفهان شرق_ بتول ایزدی، یکی از موضوعاتی که دین اسلام همواره بر آن تاکید داشته و همچنین در احادیث فراوانی سفارش شده است، بحث تشکیل خانواده و امر مقدس ازدواج است.

پیامبر اکرم(ص) در یکی از همین احادیث فرموده اند: ازدواج سنت من است و هر کس از سنت من پیروی نکند، از من نیست. قرائت این حدیث به هنگام جاری شدن خطبه عقد، توجه ذهن را به این نکته معطوف می کند که؛ «ازدواج» یک امر کاملا دینی و موکد است؛ بنابراین به هنگام مبادرت به یک عمل دینی، بایستی تمامی موازین و اصول دینی مرتبط با آن را، مدنظر قرار داده و با الگوهای اسلامی تطبیق دهیم.

متاسفانه در جامه کنونی، مسئله ازدواج در حال تبدیل شدن به یک امر حاشیه ایی و کمرنگ است و همین علت، باعث بالا رفتن سن ازدواج در بین جوانان، و به تبع

آن مشکلاتی مانند سن بالای فرزندآوری و در مجموع تغییر ساختار سنی جمعیت کشور خواهد شد.

اما چه مسائلی باعث ازدواج هراسی در بین جوانان شده است؟

به جرات می توان گفت؛ اصلی ترین علت، رسوم غلطی است که در مورد نفس ازدواج و مراسم آن، در اجتماع شکل گرفته و به سرعت درحال فراگیر شدن در بین تمام اقشار جامعه است.

در ادوار گذشته، مراسم ازدواج از ابتدا، بسیار بی آلایش و به دور از تشریفات اضافی برگزار می شد و هدف اصلی، پیوند و تشکیل خانواده بود.

پدران و مادران نسل های قبل، شاهدی بر این گفتار هستند و سخن مشترک در کلام تمامی آن ها، این است که؛ مراسم ازدواج بسیار ساده و به دور از هر گونه تجمل برگزار شده و تمامی کارها به نحوی عادلانه و کم هزینه، بین دو خانواده تقسیم می شد.

شاید رعایت همین موارد دلیل ازدواج جوانان در سنین پایین تر بود. جشن هایی با رسوم محلی، که در آن، خبری از اختلاط زن و مرد نبود و هنوز عفت و حیا مغلوب تشریفات و مد گرایی نشده بود.

اما غالب مراسم های فعلی، به سرعت در حال دور شدن از ارزش های اسلامی هستند.در حالیکه ارزش های دینی تغییری نکرده اند، و این ما هستیم که مسیر را به اشتباه می رویم.

امروزه ازدواج در حال تبدیل شدن به معامله ای تجاری است، که برنده این داد و ستد کسی است که،به تشریفات بهای بیشتری بدهد، و هزینه گزاف تری را متحمل شود.

گرایش به این مسائل هم چنین ریشه در چشم و هم چشمی و تقلید نا آگاهانه نیز دارد. خانواده هایی هستند که علیرغم این که تمکن مالی بالایی ندارند اما، به منظور عقب نماندن از غافله چشم و هم چشمی، برای برگزاری جشن ازدواج به هر اقدامی دست می زنند و یک مراسم پر زرق و برق را نشانی از شان و شعور بالای اجتمای می دانند.

و اما سوال دیگری که در اینجا به ذهن می رسد این است؛ چه چیزی باعث درونی شدن،تحکیم و ترویج این رسوم غلط  می گردد؟

«رسانه» به عنوان مهم ترین ابزار در جهت فرهنگ سازی تلقی می شود. اما باید اعتراف کنیم که درمورد این موضوع مهم به درستی از عهده نقش خود، برنیامده است. اکثر سریال ها و فیلم های تلویزیونی مراسم ازدواج تجملاتی و زندگی اشرافی را تبلیغ می کند. وضعیت در فیلم های سینمایی به مراتب بدتر است. مراسم ازدواج در این فیلم ها، مراسمی است مختلط، با تشریفات طویل و وسایل کاملا گران بها و لوکس و این تصویر سازی ها، تاثیر سویی را به ذهن مخاطبان القا می کند.

پیشرفت تکنولوژی و گسترش شبکه های اجتماعی نیز نوعی تبلیغ منفی در این مقوله است. نمایش تصاویری خاص از مراسم هایی که در تضاد با عرف و دین هستند هم، مروج ازدواج های تجملاتی است. مورد دیگر دامنه مد گرایی است که به مسئله ازدواج کشیده شده است. الگو گیری و پیاده کردن فرهنگ بیگانه در مراسم ازدواج، که هیچ سنخیتی با مذهب و آداب و رسوم کشورمان ندارد.

راهکار چیست؟

اصلی ترین راه حل در تمامی چالش های اجتماعی، تقویت بعد مذهبی است. لازم است خانواده ها و مخصوصا جوانانی که در سن ازدواج قرار دارند، به تقویت اصول مذهبی پرداخته و به احادیث ائمه در باب ازدواج رجوع کنند. چرا که مبنای ازدواج، محبت و آرامش است و مسائل تجملاتی در ازدواج، به هیچ وجه در دین اسلام تعریف نشده است.

راهکار دیگر آگاهی دادن و فرهنگ سازی است. اشاعه رسوم فرهنگی بومی مطابق با کشوری اسلامی که همواره ساده زیستی در تمام امور را در راس می داند و  البته فرهنگ سازی باید از سنین کودکی توسط مدارس و در مقاطع دیگر همچون دانشگاه ها صورت پذیرد. هم چنین نظارت اجرایی و دقیق بر عملکرد رسانه ها و خروجی آن ها در این زمینه، بسیار حیاتی است.

نهادهای دولتی هم با مساعدت هایی همچون وام های کم بهره ازدواج، توسعه و ایجاد فضاهای شغلی، اعتماد کردن به جوانان در مناصب گوناگون می توانند راهگشا باشند و البته غافل نشویم از نقش بی بدیل خانواده، که به عنوان بنیادی ترین رکن جامعه در این زمینه نقشی اساسی را ایفا میکند، ساده گیری خانواده ها، جوانان را تشویق، و ازدواج را تسهیل می کند. خانواده ها بایددر اموری مانند مهریه و جهیزیه و خرید های مراسم، نهایت ساده گیری و ارفاق را به خرج دهند و به این مسئله اذعان داشته باشند که سخت گیری در این مسائل، خوشبختی و دوام زندگی را تضمین نمی کند.

رهبر معظم انقلاب نیز همواره، توجه ویژه ای به مسائل مربوط به جوانان داشته اند و در خصوص ازدواج آسان نیز سخنانی فرموده اند. ایشان در جایی از سخنانشان خطاب به جوانان فرموده اند؛ در همه امور سادگی را رعایت کنید.اولش هم همین مراسم ازدواج است، پایه زندگی را بر سادگی و ساده زیستی بگذارید.

امید است که مسئله ازدواج آسان به امری فراگیر در جامعه تبدیل شود، و خانواده ها با دامن زدن به آداب و رسوم غلط در این حوزه، راه ازدواج را بر جوانان سد نکنند.

چه بسیارند جوانانی که آرزوی ازدواج در سر دارنداما، از ترس دچار شدن به آداب غلط و بدعتی، جرات عملی کردن خواسته خود را ندارند. جوانان باید در اقدامی خودجوش پویش ازدواج آسان را شروع کنند و تا همیشه عامل به آن باشند. هم چنین با الگو گیری از زندگی بزرگان دینی از مسیر اصلی زندگی که همانا کسب رضای خداست غافل نشوند.

انتهای پیام/ اصفهان شرق