سرویس: اخبار شهرستان 13:18 - شنبه 25 آذر 1396

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرند:

اولویت‌ ها و نیازهای پژوهشی جامعه و صنعت شناسایی شود/ ضرورت آسیب شناسی پژوهش در کشور

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرندT با اشاره به این که در حال حاضر روزانه مقالات متعددی توسط دانشجویان و پژوهشگران تهیه می شود، گفت: متأسفانه مقالاتی هستند که علائق شخصی و منافع فردی و سازمانی (ترفیع و …) در تهیه آن‌ ها بر اولویت‌ ها و نیازهای پژوهشی جامعه و صنعت مقدم است.

غلام‌ رضا مالکی در گفت‌وگو با اصفهان شرق، اظهار کرد: توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور در گرو انجام پژوهش‌ های کاربردی و اثربخش است.

مالکی با اشاره به این که تقویت تحقیق و پژوهش باعث شکوفایی علمی کشور خواهد شد، ادامه داد: مسأله تبدیل ایده به عمل و در نتیجه آن تولید ثروت یکی از دغدغه‌ های اصلی مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ های نسل سوم به شمار می رود.

وی افزود: پیشرفت‌ های علمی و پژوهشی در چهار دهه از عمر پر خیر و برکت انقلاب اسلامی به گونه‌ ای بوده که دوست و دشمن ناگزیر به اذعان به آن شده اند، اما با توجه به استعدادهای بومی و ذاتی جوانان و پژوهشگران داخلی، آسیب شناسی منصفانه پژوهش در کشور می تواند موجبات جهش علمی کشور را بیش از پیش به نمایش گذاشته و زمینه دستیابی به جایگاه واقعی ما را در عرصه علمی دنیا فراهم کند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرند، تأکید کرد: آن چه که امروز در فعالیت‌ های پژوهشی مراکز علمی خودنمایی می کند، نبود نیاز سنجی و اولویت ندادن به پژوهش‌ های مورد نیاز جامعه است.

مالکی با اشاره به این که در حال حاضر روزانه مقالات متعددی توسط دانشجویان و پژوهشگران تهیه می شود، گفت: متأسفانه مقالاتی هستند که علائق شخصی و منافع فردی و سازمانی (ترفیع و …) در تهیه آن‌ ها بر اولویت‌ ها و نیازهای پژوهشی جامعه و صنعت مقدم است.

وی ادامه داد: سردرگمی مراکز پژوهشی، تقلید و خلاقیت نداشتن در پژوهش‌ های مختلف و از جمله علوم انسانی و نبود رابطه سازنده و کارآ بین دستگاه های اجرایی و مراکز متولی تولید علم و فناوری یکی از آفات جدی است که دامن گیر حوزه پژوهش شده است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرند، خاطر نشان کرد: باید یکی از اهداف کلان مراکز پژوهش و فناوری، حرکت دادن شرکت‌ های دانش بنیان مبتنی بر پژوهش‌ های کاربردی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی باشد، حال آن که تلاش برای مصرف کردن اعتبارات مختصر پژوهشی در برخی دستگاه‌ های پژوهشی و همچنین داشتن نگاه صرف اقتصادی و درآمدزایی به پژوهش‌ ها توسط برخی از پژوهشگران عملا دستگاه‌ های متولی امر پژوهش را از این ماموریت کلان دور ساخته است.

مالکی ناچیز بودن تخصیص اعتبارات پژوهشی، جابجایی اعتبارات واگذار شده، استفاده نکردن از نتایج پژوهش‌ ها در بین بهره برداران را از دیگر آفات پژوهش بر شمرد و تصریح کرد: به نظر می رسد به منظور استفاده بیشتر از ظرفیت های علمی کشور توجه به مواردی کارساز باشد.

وی پیش بینی مدیریت واحد در بین مراکز پژوهش و فناوری، نیازسنجی واقع بینانه از خلاهای پژوهشی در عرصه‌ های مختلف صنعتی، کشاورزی، فنی، علوم انسانی و …، ترغیب فعالیت‌ های پژوهشی جمعی به جای فرد گرایی در امر پژوهش، پشتیبانی جدی تر مالی و امکاناتی از امر پژوهش و نظارت بر نحوه هزینه کرد اعتبارات پژوهشی را از جمله این موارد نام برد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرند، ادامه داد: تقویت فرهنگ پژوهش در سطوح مختلف جامعه، تلاش در برقراری ارتباط اثر بخش در بین مراکز پژوهشی و دستگاه های اجرایی و بهره بردار، توسعه و تقویت کیفی دانشگاه های نسل سوم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

مالکی ابراز امیدواری کرد: امید آن که با رفع نواقص موجود در امر پژوهش کلید توسعه و پیشرفت کشور در تمام عرصه ها فراهم شود.

انتهای پیام/حسینی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.