سرویس: اجتماعی 14:14 - شنبه 25 آذر 1396

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح کرد

بیمارهای غیرواگیر، تصادف و سرطان؛ 3 عامل اصلی مرگ و میر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیشترین آمار مرگ و میر به بیماری‌های غیرواگیر مانند قلبی عروقی و تنفسی، تصادفات و سوم سرطان‌ها مربوط می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، طاهره چنگیز پیش از ظهر امروز در نخستین کنگره بین‌المللی حقوق سلامت در زمینه حقوق متقابل پزشک و بیمار در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: حقوق سلامت محدود به پزشک و بیمار نیست، اگر معتقدیم دو وظیفه اصلی حکومت‌ها تأمین امنیت و سلامت است، باید با جدیتی که در موضوع امنیت داریم به سلامت هم بپردازیم.

وی افزود: بیشترین آمار مرگ و میر مربوط می‌شود به بیماری‌های غیرواگیر مانند قلبی عروقی و تنفسی، تصادفات و سوم سرطان‌ها؛ سلامت محیط زیست، مواد غذایی و مباحث روانی در این بخش اهمیت پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: به جای بیمار می‌گوییم «مددجو» و این شامل حال اطرافیان مریض هم می‌شود یا مادری که برای جنینی که مراجعه می‌کند بیمار نیست؛ در موضوع واژه‌شناسی سلامت‌محوری را به جای بیمار محوری داشته باشیم.

چنگیز تصریح کرد: وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی، نظامی را باید طراحی کنند که حقوق شهروندان محقق شود، تمامی اقدامات انجام گرفته از سوی علوم پزشکی اصفهان در همین راستا بوده است، امیدوارم امروز هم دستاوردهای خوبی در این خصوص داشته باشیم.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.