سرویس: اقتصادی 15:10 - جمعه 24 آذر 1396

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور:

هفت مرکز استان در معرض بحران کمبود آب هستند/اصفهان همچنان در معرض تنش آبی

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب(آبفا) کشور گفت: هفت مرکز استان کشور در تابستان امسال در معرض بحران کمبود آب و ۳۰۱ شهر در معرض تنش آبی هستند، اما صرفه جویی ۲۰ درصدی در مصرف آب این مشکلات را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

به گزارش اصفهان شرق، حمیدرضا تشیعی با بیان اینکه کشور وارد پانزدهمین سال پیاپی خشکسالی شده است، اظهار داشت: آخرین وضعیت بارش ها حاکی از میانگین ۱۸۹ میلیمتر بارندگی از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه ۱۳۹۴) تا ۱۸ فروردین ماه است. هرچند بارندگی ها در همسنجی با مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش نشان می دهد، اما در قیاس با میانگین بلندمدت سه درصد کاهش دارد.

به گفته وی، مسائلی همچون خشک بودن اقلیم کشور، تامین ۵۵ درصد آب مورد نیاز از منابع زیرزمینی، بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی و بارش های جوی، همگی از تداوم روند کم آبی و لزوم مدیریت مصرف این ماده ارزشمند حکایت دارد.

تشیعی یادآور شد: پارسال ۵۴۷ شهر کشور در معرض تنش آبی قرار داشتند که با اقدامات کوتاه مدت و اضطراری نظیر تامین و توزیع آب، با مشکل حاد مواجه نشدند. پیش بینی می شود ۳۰۱ شهر در تابستان امسال با تنش آبی روبرو باشند و تولید و مصرف آبشان در وضعیت سر به سر قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به افزایش یک تا دو درجه ای میانگین دمای کشور که افزایش مصرف آب را به دنبال خواهد داشت، بیان داشت: انتظار کم آبی و کم فشاری آب را در همه این ۳۰۱ شهر داریم و کارکنان شرکت آبفای کشور از ابتدای سال آبی جاری اقدامات اضطراری تامین آب را برای مواجهه با این شرایط آغاز کرده اند.

معاون آبفای کشور ادامه داد: افزایش پدیده گرد و غبار در سال های اخیر که بویژه افزایش مصرف آب را برای شست وشو بدنبال داشته، از دیگر عوامل تشدیدکننده مصرف آب است که باید همواره مد نظر قرار داشته باشد.

تشیعی گفت، هم اینک استان کرمان که بخش اعظم تامین آب آن از منابع زیرزمینی است، رتبه نخست تنش آبی کشور را دارد و با وضعیت بحرانی رو به رو است.

به گفته وی، نبود بارش های مناسب جوی در حوضه آبریز زاینده رود نیز سبب شده است اصفهان نیز همچنان در معرض تنش آبی قرار داشته باشد.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور سایر شهرهای مهم در معرض بحران کمبود آب را بوشهر، شیراز، مشهد، همدان و بندرعباس عنوان کرد.

وی اضافه کرد: بهبود بارش های جوی، وضعیت بهتری را در سد تامین کننده آب بندرعباس رقم زده، اما در این نقطه کشور به دلیل وضعیت خاص اقلیمی همواره در معرض تنش آبی قرار داریم.

وی گفت: هرچند افزایش بارندگی ها نگرانی ها در تامین آب همدان را تا حدودی کاهش داده است، اما در مشهد مقدس به دلیل افزایش جمعیت شهر در تابستان به دلیل حضور زوار و محدودیت های تامین آب از سد «دوستی»، همچنان با تنش آبی مواجه ایم.

تشیعی تصریح کرد: صرفه جویی ۲۰ درصدی مردم در مصرف آب، همه این کمبودها و تنش های آبی را برطرف خواهد کرد و هر گونه قطعی آب و یا برقراری سیستم نوبت بندی را به حداقل می رساند.

وی افزود: براساس آمارها و به رغم بارندگی های نسبتا مناسب، فقط ۵۷ درصد سدهای کشور پر شده و در سد زاینده رود که تامین کننده آب شرب منطقه است، این میزان به کمتر از ۴۰ درصد می رسد.

تشیعی تاکید کرد، بیلان منفی سفره های آب و تامین ۵۵ درصدی آب از منابع زیرزمینی یادآور این نکته است که حتی بارش های مناسب جوی نیز نمی تواند راهگشای رفع تنش آبی در کشور باشد، بلکه باید با مدیریت مصرف، تغییر الگوهای مصرف را در دستور کار داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به وجود ۸۰۰ آزمایشگاه کنترل کیفی مجهز و مدرن در کشور همراه با تیم کنترل کیفی زبده، خاطرنشان کرد: به رغم افزایش دما و تداوم خشکسالی در سال گذشته و کمبود آب در ۵۴۷ شهر کشور، اجازه نزول کیفی و بالا رفتن ریسک آلودگی آب داده نشد و این موضوع به تایید وزارت بهداشت نیز رسیده است.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب(آبفا) کشور افزود: این مساله در ایام گرم تابستان بویژه در مرزهای کشور با ورود ناقلان بیماری های وابسته به آب از جمله وبا، حصبه و … از مرزهای غربی، شرقی، جنوب غربی و جنوب شرقی تشدید می شود، اما با کنترل ها و نظارت های انجام شده اجازه ورود هرگونه بیماری داده نشد.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.