اصفهان شرق

وقتی کیفیت خودروهای ایرانی هیچ‌گونه تغییری نمی‌کند

کدخبر: 154197
1396/09/24 در ساعت 11:55

به گزارش اصفهان شرق، ایمنی خودرو یکی از موضوعاتی است که خودروسازان بزرگ دنیا در بحث فروش و رقابت با همتایان خود آن را مدنظر قرار می‌دهند که بررسی وضعیت ایمنی خودروهای ساخت داخل نشان از آن دارد، خودروسازان داخلی به دلیل عدم رقابت در بازار خودروی کشورمان و همچنین قدیمی بودن محصولات تولیدی، چندان توجهی به بحث ایمنی ندارند.

بر همین اساس در یکسال گذشته درباره پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی که در سطح کیفی تک ستاره قرار دارند گزارش‌های بسیاری منتشر شده که به دنبال این انتقادات شورای سیاست‌گذاری خودرو تعداد استانداردهای اجباری خودرو را از استانداردهای 52 گانه فعلی به 83 استاندارد افزایش داد تا خودروسازان مجبور به ارتقای کیفیت تولیدات خود شوند.

متأسفانه در این رابطه تجربه چند دهه مماشات، ایجاد انحصار و حمایت‌های مداوم از خودروسازان داخلی مانند ارائه وام‌های کلان و کم بهره بانکی و اعمال تعرفه‌های سنگین بر خودروهای وارداتی نتیجه‌ای جز تحمیل بار هزینه‌های گزاف خرید خودروهای غیراستاندارد برای مردم به ویژه قشر متوسط و ضعیف جامعه نداشته است و پس از گذشت سال‌ها‌ی متوالی و با این میزان حمایت و انحصار، یا همچنان به تولید خودروهای با تکنولوژی سه دهه پیش مشغولند و یا کشور به بزرگ‌ترین واردکننده خودروهای بی‌کیفیت چینی در جهان تبدیل شده و یا در اوج خلاقیتشان خط تولید خودروهای از رده خارج سایر کشورها را خریداری و وارد کشور کرده‌اند.

کیفیت خودروهای داخلی با انحصار بازار

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی استان اصفهان گفت: کیفیت خودروهای داخل هیچ‌گونه تغییری نکرده و حتی شرایط آنها به دلیل انحصاری بودن بازار خودرو نامطلوب‌تر هم شده است.

حمید قندی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان پیرامون میزان خودروهای وارداتی به اصفهان اظهار داشت: میزان این خودروها نسبت به نیاز مشتریان بازار روز خودرو است و تعداد خودروهای وارداتی به اصفهان به صورت دقیق مشخص نیست.

وی افزود: کارخانه‌های ایران خودرو و سایپا خودروهای وارداتی را از بندر بوشهر بنا بر نیاز و میزان مشتریان کل کشور خریداری می‌کنند و بین نمایندگی‌های استان‌ها پخش می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی استان اصفهان با بیان اینکه قیمت خودروهای سواری وارداتی بیش از 150 میلیون تومان است، گفت: به دلیل قیمت بالای این خودروها فقط افرادی خاص خریدار آنها هستند و قدرت خرید عموم مردم در سطح پایین قرار دارد و بیشتر این خودروها در پایتخت به فروش می‌رود.

وی پیرامون واردات قطعات یدکی خودرو، افزود: کارخانه‌های ایران‌خودرو و سایپا این قطعات را با واسطه‌ها وارد می‌کنند و نمایندگی‌های و لوازم یدکی‌ها در استان‌ها خریدار آنها هستند. به‌طور مثال شرکت هیوندا با گارانتی محصولات، مستقیم قطعات یدکی خودرو را وارد کشور می‌کند.

وی در پاسخ به این سئوال که مصرف‌کنندگان از کیفیت پایین برخی از خودروهای داخلی ناراضی هستند، اظهار داشت: عواملی همچون انحصاری بودن بازار از دلایل پایین کیفیت برخی از خودروهای تولیدی داخل است.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی استان اصفهان در ادامه افزود: در این شرایط گرایش مردم به خرید خودروهای چینی که کیفیت پایین‌تر از محصولات داخلی دارد، بیشتر شده و برخی هم به دلیل نداشتن قدرت خرید خودرو وارداتی انتخابی جز خرید این محصولات بی‌کیفیت ندارند.

عدم رعایت نکات ایمنی در بسیاری از خودروهای داخلی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خودروسازان برای ارتقای کیفیت خودروها باید شبانه‌روز تلاش و اندیشه کنند نه اینکه با وزش بادی به فکر گرانی خودرو و سودهای هنگفت خود باشند.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی با اشاره به نارضایتی مردم نسبت به کیفیت خودروهای ساخت داخل، اظهار داشت: خودروسازان باید به دنبال طراحی خودروهای با کیفیت بالا باشند.

وی با تأکید بر اینکه چنانچه خودروسازان کیفیت خودروهایشان را بهبود نبخشند، صدمات بسیاری به آنها وارد می‌شود، افزود: خودروسازان باید مبتکران، مخترعان و طراحان بسیاری که در کشور هستند را به کار گیرند تا به آنها در تولید خودروهای با کیفیت کمک کنند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه برخی از تولیدکنندگان خودرو برای ایمنی خودرو اقدامات کارآمدی انجام نمی‌دهند، گفت: خودروسازی در کشور رویکرد دولتی داشته به همین علت از نظر نخبگان خارج از محدوده تولید، نتوانستیم استفاده کنیم.

وی درباره کیفیت نامناسب خودروهای داخلی، بیان کرد: مسئولان و مدیران دو شرکت خودروسازی از جمله سایپا و ایران خودرو باید به طور حتم از کارشناسان خارج از مجموعه خودروسازی خود استفاده کنند تا خودروسازی ما از این وضعیت رها شود.

لزوم ایمنی خودروهای داخلی اولویت فعالان خودروساز

موسوی لارگانی با بیان اینکه ایمنی خودرو باید در اولویت فعالان خودروساز قرار گیرد، گفت: سلامت مردم از هر اقتصادی با اهمیت‌تر است، اما متأسفانه نکات ایمنی در بسیاری از خودروهای داخلی در کشور رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما در این مرز و بوم نخبگان فراوانی داریم که می‌توانند با ارائه طرحی بحران پیش‌روی مسیرهای اقتصادی را بردارند و با رفع بحران‌ها، شاخص اقتصادی کشور را افزایش دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: کیفیت امکانات ایمنی خودرو باید در صنعت خودروسازی لحاظ شود، زیرا اگر خودرو کیفیت مناسب را نداشته باشد در بلندمدت مشتریان خود را از دست می‌دهد.

وی گفت: زمانی که مونتاژ خودرو پیکان در کشور آغاز شد، برخی از کشورها که هم اکنون در صنعت خودرو حرفی برای گفتن دارند، در آن زمان در این صنعت در رتبه مناسبی قرار نداشتند.

موسوی لارگانی با بیان اینکه کیفیت صنعت خودرو از مدت‌ها قبل دغدغه بسیاری از مشتریان است، اظهار داشت: شرکت‌های خودروسازی باید دو اصل ایمنی و فنی را با رعایت استانداردهای خودروسازی در کشور هدفمند کنند.

خودروسازان به جای افزایش کیفیت خودرو در حال مقابله با مردم

وی با انتقاد از اینکه خودروسازان به جای افزایش کیفیت خودرو در حال مقابله با مردم هستند، افزود: متأسفانه طی سال‌های گذشته خودروسازان تلاش لازم را برای ارتقاء کیفیت تولیدات نداشتند، به عنوان نمونه پلیس راهور ایرادات بسیاری به موضوع ایربگ‌ها وارد کرد، اما خودروسازان هنوز این مشکلات را رفع نکرده‌اند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با تأکید بر اینکه باید امکانات ایمنی خودرو در این صنعت لحاظ شود، گفت: چنانچه خودرو کیفیت مناسب نداشته باشد در بلندمدت مشتریان خود را از دست خواهد داد، اما با افزایش کیفیت، به طور قطع مردم رغبت بیشتری برای خرید تولیدات داخلی خواهند داشت.

وی اظهار داشت: تمام خودروهای داخلی گاهی تعمیرات جزیی دارند، اما موارد امنیتی و آپشن‌های ضروری در آنها به درستی رعایت نشده است.

موسوی لارگانی ادامه داد: به عنوان مثال اتاق خودروی آردی را بر موتور پیکان نصب کرده‌اند یا موتور پژو 206 را در اتاق سنگین دنا به کار برده‌اند، این تغییرات می‌تواند سبب ارتقای کیفیت خودروهای داخلی شود.

امنیت بسیار پایین خودروهای داخلی

وی بیان کرد: تغییر شکل و شمایل خودروها در داخل نمی‌تواند کیفیت خودرو را افزایش دهد، باید از کارشناسان داخلی و خارجی، مهندسان، سازنده‌های موتور و مکانیک‌ها دعوت شود تا با ارائه طرح‌های نوین در ارتقای هر چه بهتر کیفیت خودروها مشارکت کنند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس گفت: نسلی که قرار است فرزندانی تربیت کرده تا ایران را در آینده مدیریت کنند با نبود کیفیت خودروهای داخلی جان با ارزش خود را از دست می‌دهند و خودروسازان باید برای ارتقای کیفیت خودروها شبانه‌روز تلاش و اندیشه کنند نه اینکه با وزش بادی به فکر گرانی خودرو و سودهای خود باشند.

انتهای پیام/تسنیم