سرویس: اقتصادی 13:16 - پنجشنبه 23 آذر 1396

با نزدیک شدن به شب یلدا

سرمای زمستان بازار آجیل را فرا گرفت/افزایش ۳۰ درصدی نرخ آجیل شب یلدا

هرساله ایرانیان در بلندترین شب سال رسم بر این دارند تا دورهم جمع شوند و در شب نشینی خود سفره هایشان را با خوراکی های خاصی چون میوه، آجیل و خشکبار و سبزی پلو و ماهی مزین می کنند.

به گزارش اصفهان شرق، با نزدیک شدن به شب یلدا بازار این خوراکی ها از یکی دو هفته گذشته رونق خاصی گرفته و هرچه به این شب نزدیک می شویم بازار تب و تاب بیشتری به خود می گیرد و با وجود اینکه مسئولان تاکید ویژه ای بر تنظیم بازار دارند اما گرانی های غیر مجاز در سطح بازار دیده می شود که باید از سوی نهادهای نظارتی با آن برخورد شود.

یکی از خوراکی های مخصوص این شب تنقلات و آجیل است که امسال نیز همچون سال های گذشته با نوسانات قیمت مواجه است. متاسفانه در دوره هایی مانند شب یلدا برخی اصناف با مداخله سودجویانه در بازار آجیل به صورت قارچ گونه در سطح شهر آجیل و خشکبار نامرغوب را می فروشند یا جنس های نامرغوب خارجی و بعضاً مانده در انبارها را به قیمتی ارزان تر به مردم ارائه می کنند.

اما حقیقت آن است با توجه به اینکه قیمت آجیل و دیگر خوراکی هایی که در شب یلدا طرفداران زیادی دارد، به طور چشمگیری افزایش قیمت پیدا می کند و سال به سال شاهد کاهش دورهمی های فامیلی در این شب به یاد ماندنی هستیم و البته در بسیاری از میهمانی های این شب نیز جای آجیل خالی می ماند.

در آستانه شب یلدا و اوج خرید برای میهمانی‌های این شب، سری به چند مغازه آجیل فروشی سطح شهر زدیم تا از اوضاع بازار قیمت و خرید آجیل مطلع شویم.

بازار فروش آجیل کساد است

صاحب یکی از مغازه‌های آجیل فروشی در خیابان بزرگمهر اصفهان می گوید برای شب یلدا فروشی نداشته است.

احمد تولایی با اعلام نارضایتی خود به دلیل قیمت بالای این اقلام، می گوید: آجیل این روزها به کالایی لوکس تبدیل شده و به همین خاطر مشتریان این تنقلات سنتی به شدت کاهش یافته است.

وی با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی اقلام آجیل، اظهار می کند: قیمت آجیل مخلوط از کیلویی ۵۰ هزار تومان تا ۶۲ هزار تومان، پسته اکبری کیلویی ۶۸ هزار تومان، چهار مغز ۷۵ هزار تومان، مغز بادام از ۶۹ تا ۸۳ هزار تومان، کشمش سبز هر کیلو ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان، مویز از کیلویی ۳۰ هزار تا ۳۵ هزار تومان، مغز گردو کیلویی۶۰ هزار تا ۶۹ هزار تومان، انجیر هر کیلو ۳۰ هزار تومان،  بادام هندی کیلویی ۷۸ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

تولایی اضافه می کند: در این میان ظروف آجیل چیده و تزیین شده با توجه به وزن بسته، تنوع آجیل و تزیینات به کار رفته نرخ های متفاوتی دارد.

یکی دیگر از فروشندگان آجیل در میدان احمدآباد اصفهان، به خبرنگار ما می گوید: وضعیت بازار آجیل بسیار بد و اسفبار است و خرید خاصی توسط مردم انجام نمی شود.

علی باقری تصریح می کند: مردم به مغازه وارد می شوند، نگاهی حیرت آوری به قیمت ها می اندازند و بدون اینکه خریدی انجام دهند، از مغازه بیرون می روند.

وی معتقد است در شب یلدا بیشتر، خانواده هایی که تازه داماد یا تازه عروس دارند و ملزم به رسم «شب چله ای» هستند، آجیل خرید می کنند و گرنه بیشتر مردم ترجیح می دهند تخمه آفتابگردان خریداری کنند.

محمد سلطانی دیگر آجیل فروش شهر اصفهان که در محدوده خیابان شیخ صدوق جنوبی با بیان اینکه به نسبت افزایش قیمت آجیل، میزان فروش آن هم ۵ تا ۶ درصد کاهش یافته است، اظهار می کند: با گرانی آجیل شب یلدا مردم رغبت زیادی برای خرید آن ندارند.

وی ادامه می دهد: گرانی آجیل چند دلیل عمده دارد که از جمله آنها می توان به افزایش قیمت دلار، کمبود بار درجه یک به خصوص پسته اشاره کرد.

سلطانی می گوید: قیمت پسته که افزایش پیدا کند، قیمت سایر اقلام آجیل هم متأثر از آن گران می شود.

وی تاکید می کند: البته فضای مناسبتی هم بر گرانی آجیل دامن می زند، متأسفانه برخی از کسبه احساس می کنند که اگر آجیل را به قیمت واقعی بفروشند، ضرر کرده اند.

کاهش قدرت خرید مردم

در این خصوص عضو هیأت مدیره اتحادیه صنف خوار و بارفروشان شهر اصفهان اظهار می کند: قیمت آجیل شب یلدا از یک ماه پیش افزایش یافته به طوری که در حال حاضر شاهد افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت آجیل در بازار عرضه هستیم.

حسین جوانی می افزاید: هنوز در بازار آثاری از خرید شب یلدا مشاهده نمی شود، این در حالی است که سال گذشته از ابتدای آذر ماه تا حدودی مردم خریدهای خود را انجام می دادند.

وی بر این باور است که امسال قدرت خرید مردم و به نسبت آن دور همی ها در خانواده ها کاهش یافته است.

عضو هیأت مدیره اتحادیه صنف خوار و بارفروشان شهر اصفهان ادامه می دهد: بعضاً فروشندگان ما با افراد میانسالی مواجه می شوند که برای شب یلدا به خرید فقط نیم کیلو آجیل بسنده می کنند تا این شب را در کنار فرزندانشان سپری کنند.

وی خاطرنشان می کند: البته در این میان افرادی هم هستند که به اصطلاح دقیقه نودی خرید می کنند.

جوانی با اعلام اینکه قیمت محصولات خارجی پسته، مغز بادام، تخمه جات و بادام کاغذی از ابتدای اردیبهشت ماه افزایش یافت، گفت: قیمت آجیل بستگی به میزان صادرات آن دارد و هرچه افزایش یابد روی نرخ آن تاثیر دارد.

وی ادامه داد: بخشی از خوار و بار مثل آلوچه ورقانی و توت خشک که بر اثر سرمازدگی در بازار کم شده، افزایش قیمت داشته اند.

.

فروش آجیل در سوپرمارکت‌ها یک تخلف آشکار است

به گفته عضو هیأت مدیره اتحادیه صنف خوار و بارفروشان شهر اصفهان، قیمت خوار و بار بسته به عرضه و تقاضا و کمبود آن در بازار رشد می‌یابد.

وی با بیان اینکه آجیل داخلی از نظر ارگانیزه بودن ارزش غذایی بالایی دارد، تصریح می کند: در تولید آجیل ایرانی چون از کودهای شیمیایی استفاده نمی شود کیفیت بیشتری دارد و این در حالیست که آجیل خارجی بیشتر گلخانه‌ای است.

جوانی تاکید می کند: آجیل ایرانی عطر و طعم خاصی دارد و اگرچه بادام آن بعضا تلخ است، امروزه دقت می‌شود که بادام های تلخ را خارج و برای مصارف دارویی به آلمان ارسال کنند.

وی در خصوص فروش آجیل در صنف های غیر مرتبط در آستانه شب یلدا نیز می گوید: فروش آجیل در سوپرمارکت‌ها یک تخلف آشکار است و توصیه ما به مردم این است برای خرید آجیل تازه به آجیل فروشی‌ها مراجعه کنند.

عضو هیأت مدیره اتحادیه صنف خوار و بارفروشان شهر اصفهان با اشاره به نرخ فعلی اقلام آجیل، می گوید: پسته اکبری در بازارخرده فروش ها بین ۷۰ تا ۷۸ هزار تومان، پسته احمدآقایی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان، پسته فندقی ۴۰ تا ۴۴ هزار تومان، فندق کیلویی ۵۰ هزار تومان، مغز بادام سُرت شده درشت ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان، مغز بادام سرت شده ریز ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان، نخودچی دو آتیشه ۲۰ هزار تومان، کشمش سبز ۱۴ تا ۱۸ هزار تومان، نخودچی شیرین زعفرانی اعلا ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان و تخمه گل آفتابگردان ۹ تا ۱۰ هزار تومان است.

به نظر می رسد بازار خرید خوراکی های شب یلدای امسال، تب و تاب هر سال را ندارد و گویی استقبال مردم از خرید تنقلات ویژه این شب باستانی، نه تنها به چشم نمی‌آید بلکه گویا جیب آن‌ها هم چون دست سرد زمستان، یخ زده است.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.