سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 11:55 - پنجشنبه 23 آذر 1396

سیگار عامل مهم ابتلا به سرطان؛

ضعف سیستم ایمنی بدن باعث رشد سلول‌های سرطان می‌شود

سرطان یکی از بیماری هایی است که به دلیل رشد غیر طبیعی سلول های بدن به وجود می آید.

به گزارش اصفهان شرق، کلمه متاستاز در سرطان به معنای این است که سلول های بدن به طور غیر قابل کنترلی تکثیر می شوند و در تمام قسمت های بدن شیوع پیدا می کنند.

رشد غیرطبیعی این سلول ها در نهایت منجر به تشکیل توده های بزرگ (تومور) می گردد. این تومورها به دو دسته تومورهای بدخیم و خوش خیم تقسیم شده که تومورهای خوش خیم تهدید کننده حیات نیستند.

سرطان همواره بدنبال سلول های ضعیفی در بدن است تا بتواند به آن ها حمله کرده، آنها را از بین برده و خود جانشین آن گردد. هرگاه بدن بخاطر عناصری چون فشارهای جسمی و روحی، مواد شیمیایی، تغذیه ناسالم و فعالیت کم، ضعیف گردد، امکان آن که سلولهای سرطانی بر آن غلبه کنند افزون می شود.

اگر چه از نظر ژنتیکی و به خاطر سابقه خانوادگی بعضی افراد شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان دارند اما هرگز نباید فراموش کرد که عنصر اصلی ابتلاء به سرطان روش زندگی نادرست می باشد.

احتمال بروز سرطان در همه سنین وجود دارد ولی با افزایش سن زیادتر می شود البته بیش از ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند.

سازمان سلامت جهانی (WHO ) تخمین می زند که در عرض بیست سال آینده، عامل بیش از پنجاه در صد مرگ افراد در سراسر دنیا سرطان خواهد بود، چرا که اکثر کشورها زندگی ناسالم غرب را الگوی خود قرار می دهند.

میزان بروز سالیانه سرطان در جهان از ۱۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ میلادی به ۲۵ میلیون نفر سال ۲۰۳۰ خواهد رسید که بیش از ۷۰ درصد آن در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.

بر اساس اعلام آمار رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، در ایران سالیانه بیش از ۹۰ هزار نفر دچار سرطان می شوند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، با هفتاد درصد افزایش، به ۱۵۵ هزار نفر خواهد رسید.

میزان بروز سرطان در مردان ایرانی ۱۳۴ نفر و در زنان نیز ۱۲۸ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت است که کمتر از متوسط جهانی است، چراکه آمار متوسط جهانی در مردان ۲۰۵ و زنان ۱۶۵ نفر است.

میزان بقای ۵ ساله سرطان پستان به عنوان شایع ترین سرطان زنان ایرانی، ۷۱درصد است که در مقایسه با آمار ۸۹ درصدی آمریکا کمتر است و همچنین بقای ۵ ساله سرطان روده بزرگ در ایران ۴۱درصد است که در مقایسه با آمریکا باز هم کمتر است، چراکه در آمریکا این میزان ۶۵درصد است.

علاوه بر تلاش در جهت تشخیص زودهنگام که نقش مهمی در افزایش بقا دارد، سه استراتژی مهم برای بهبود مراقبت سرطان و نتایج آن وجود دارد که می توان به توسعه نیروی انسانی، بهبود استانداردهای تشخیصی درمانی و توسعه زیرساخت های فضای فیزیکی و تجهیزاتی اشاره کرد.

خوشبختانه هر چند امروزه ما کنترل زیادی به هوایی که تنفس می کنیم و مقدار مواد شیمیایی که با آن در تماس هستیم را نداریم اما با کنترل صحیح در روش زندگی، تغذیه، تحرک و روش تفکر خود می توانیم در صد ابتلا به سرطان را همچنان کاهش دهیم.

یک سوم عوامل بروز سرطان قابل پیشگیری است

فوق تخصص خون و بیماری های سرطان در این باره  می گوید: منظور از سرطان بیماری بسیار متعدد است که  بیش از ۱۰۰۰ بیماری زیرمجموعه آن قرار می گیرد، از بیماری هایی که قابل علاج هستند گرفته تا البته بیماری های صعب الاعلاج که نیاز به درمان های متفاوتن برای کنترل بیماری دارند.

دکتر فریبرز مکاریان می افزاید: بدن انسان ابتدا از تخمک ایجاد شده که نیمی از ژن ها مربوط به پدر و نیمه دیگر مربوط به مادر است، سلول تخمک در رحم مادر شکل می گیرد و سلول شروع به تکثیر شدن می کند و بعد با یک برنامه منظم هر کدام از سلول ها که زیاد می شوند، متعهد به تشکیل یکی از ارگان های بدن شده تا در نهایت یک نوزاد که کبد، روده، مغز، استخوان و غیره دارد، تشکیل شود.

وی ادامه می دهد: حال اگر یکی از سلول های بدن نوزاد که باید ارگان خاصی را تشکیل و به حجمی از ارگان که رسید، رشد آن متوقف شود،  اما این اتفاق نیفتاد باعث ایجاد بروز سرطان می شود و اگر به نسوج اطراف تهاجم پیدا می کند سرطان پیشرفته تر می شود.

فوق تخصص خون و بیماری های سرطان با اشاره به اینکه سرطان رشد غیرمناسب در جاهای غیر مناسب بافت های بدن است که ایجاد آسیب در همان بافت و بافت های مجاور و بافت های دور دست می کند، اظهار می کند: در نظام خلقت هر سلول باید در جای خود و به تعداد مناسب تکثیر شود و هر سلولی طول عمر مشخصی دارداما چنانچه سلول از کنترل خارج شود ممکن است به دلیل وجود اختلالاتی در ژن دچار این مشکل شده باشد که می تواند به صورت اکتسابی یا ارثی باشد.

وی تاکید می کند: یک سوم عوامل ابتلا به سرطان قابل پیشگیری است و به کنترل اجتماعی نیاز دارد.

دکتر مکاریان سیگار را یکی از مهمترین عوامل خطرساز ابتلا به سرطان می داند و تصریح می کند: سیگار کشیدن اگر از زندگی بشر حذف شود از یک سوم سرطان ها می توان جلوگیری کرد.

وی می افزاید: در بسیاری از مواقع اطرافیان افرادی که در معرض دود سیگار هستند، مبتلابه سرطان ریه می شوند که در اصطلاح آنها را سیگاری های غیر فعال می نامند.

فوق تخصص خون و بیماری های سرطان با بیان اینکه افزایش وزن، رژیم های غذایی نامناسب، مصرف الکل، برخوردهای محیطی زمینه را برای ایجاد سرطان آماده می کنند، ادامه می دهد: استفاده بیش از حد از موبایل، امواج الکترومغناطیسی، تغییرسبک زندگی و مشکلات روحی  و روانی می تواند در ایجاد سرطان بسیار مؤثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش وزن ریسک سرطان را بالا می برد، خاطرنشان می کند: دانشمندان پس از تحقیقات وسیع، به این نتیجه رسیده اند که اضافه وزن باعث بروز سرطان هایی چون مری، معده، سینه، قسمت نهایی روده، جگر، کیسه صفرا، پانگراس، پرستات، کلیه، غدد لنفاوی و غیره می شود.

دکتر مکاریان با بیان اینکه ورزش کردن ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، اضافه می کند: ورزش بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه هر روز یا ۴  روز در هفته ضروری است.

وی تصریح می کند: این ورزش می تواند شامل حرکات آسانی چون تند راه رفتن، رقصیدن و یا دوچرخه سواری باشد و از ضروریات روزانه است.

ضعف سیستم ایمنی بدن باعث رشد سلول های سرطان می شود

به گفته فوق تخصص خون و بیماری های سرطان، مسایل ارثی هم می تواند ایجاد سرطان کند اما مسأله مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، چند عاملی بودن است چرا که اگر مسایل محیطی نباشد مسأله ژنتیک منجر به سرطان نمی شود.

وی می افزاید: مواردی که ایمنی بدن را کاهش می دهد بسیار مهم است، همانگونه که ثابت شده در بدن هر فرد روزانه ممکن است تعدادی سلول سرطانی ایجاد شود که سیستم ایمنی بدن آنها را از بین ببرد.

دکتر مکاریان با اشاره به اینکه سیستم ایمنی بدن اگر دچار ضعف شود سلول سرطان در بدن رشد می کند، تصریح می کند: بعضی استرس ها، افسردگی ها، مشغله های شدید فکری باعث ضعف سیستم ایمنی بدن و بروز مشکل می شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه بخوریم تا سرطان نگیریم؟ خاطرنشان می کند: رژیم غذایی که صد در صد از بروز سرطان جلوگیری کند وجود ندارد، بنابراین اینکه بگوییم کسی گوشت نخورد یا افراد گیاهخوار شوند، اصلا مناسب نیست!

فوق تخصص خون و بیماری های سرطان می گوید: آنچه مراجع پزشکی توصیه می کنند، تعدیل در تغذیه است اما تعدیلی که بیشتر به سمت غذاهای گیاهی رفته باشد.

وی تاکید می کند: همه مواد غذایی باید خورده شود و روزانه ۴ وعده میوه های تازه(نه میوه های کمپوت شده و آبمیوه های صنعتی) مصرف شود.

دکتر مکاریان ادامه می دهد: گوشت ها باید به صورت تازه مصرف شوند، نه گوشت های فناوری شده مثل سوسیس و کالباس که برای سلامتی مفید نیستند!

وی معتقد است بهترین گوشت را در آبگوشت می توان یافت، هر چند شیر، تخم مرغ و سبزی هم باید به میزان لازم مصرف شود.

با توجه به نکات اعلام شده اگر سبک زندگی سالمی دارید، نگران نباشید، چرا که به احتمال قوی به سرطان مبتلا نخواهید شد چرا که بیش از ۷۰ درصد از دلایل سرطان، ریشه در سبک زندگی افراد دارد و اگر موارد مرتبط با آنها را رعایت کنید تا حد زیادی از سرطان دور خواهید بود.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.