سرویس: اقتصادی 10:45 - پنجشنبه 23 آذر 1396

کارشناس محیط زیست:

اقتدار دولت و مدیریت مشارکتی راه حل احیای زاینده‌رود است

کارشناس محیط زیست گفت: حل مشکل زاینده‌رود نیازمند اراده ملی، سرعت عمل، اقتدار دولت و مدیریت مشارکتی است، زمان عامل مهم احیای زاینده‌رود است و اقدام برای احیای زاینده‌رودباید آغاز شود.

به گزارش اصفهان شرق، محمد کوشافر  در اصفهان درباره راه حل بحران کم‌آبی در اصفهان اظهار داشت: ابتدا باید توجه داشت که دولت‌های مختلف نیازهای آب متعددی را برای زاینده‌رود تعریف کرده‌اند و تعهدات خود را بالا برده‌اند و از طرف دیگر نتوانسته‌اند به آن عمل کنند.

وی افزود: پس وظیفه دولت ایجاد تعامل بین منابع آب و مصارف تعریفی است و البته موضوع وقتی سخت‌تر می‌شود که بدانیم در شرایط طبیعی آبی نیز تعهدات دولت بیش از توان رودخانه است.

کارشناس محیط زیست گفت: در حال حاضر فوری‌ترین اقدام، توقف هر نوع بارگذاری در هر مرحله‌ای که باشد و در هرکدام از دو استان‌های اصفهان و چهار محال و بختیاری بدون توجه به مرزهای جغرافیایی در حوضه زاینده‌رود است.

وی تأکید کرد: این اقدام پشتوانه‌های قانونی لازم را نیز دارد و ساماندهی حریم رودخانه و تجدید نظر در بارگذاری‌های قبلی بسیار مؤثر است.

کوشافر با بیان اینکه در مورد پروژه‌های انتقال آب نیز باید از موضع دوگانه پرهیز کرد، اذعان داشت: اکنون شاهد هستیم که برخی افراد و یا نهادهایی که با انتقال آب زاینده‌رود مخالفت می‌کنند در برابر پروژه‌های انتقال آب از حوضه زاینده‌رود سکوت نموده و یا حتی موافقت می‌کنند.

وی در خصوص تشکیل ستاد برای پرداختن به بحران آب مطرح شده از سوی استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: ایجاد هر گونه ستاد، گروه، کارگروه، کمیته و نام‌های مشابه از آن جا که با قصد احیای زاینده‌رود است اقدامی مناسب ارزیابی می‌شود.

کارشناس محیط زیست در ادامه یادآور شد: در همین حال باید توجه داشت که بخشی از مشکلات زاینده‌رود فرااستانی است، بنابراین ستاد استانی به تنهایی کارایی لازم را ندارد و ستاد ملی مؤثرتر است.

وی حل مشکل زاینده‌رود را نیازمند اراده ملی، سرعت عمل، اقتدار دولت و مدیریت مشارکتی دانست و تصریح کرد: زمان عامل مهم احیای زاینده‌رود است و این عوامل  تحت هر نام و ابزاری که تبلور می‌یابند، اقدام برای احیای زاینده‌رودِ تمدن‌ساز فلات مرکزی ایران را آغاز کنند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.