سرویس: اخبار شهرستان 20:12 - چهارشنبه 22 آذر 1396

گفتگو با هنرمند گمنام زیاری؛

جوان انگشترساز زیاری با دستانی هنرمند به مقابله با خشکسالی رفت/ به منظور توسعه کار، نیاز مبرم به حمایت مسئولان دارم

حسینی جوان هنرمند شهر زیار با بیان اینکه همه توانش را برای ارتقاء کار نقره سازی به کار گرفته است، از مسئولان درخواست حمایت بیشتر برای توسعه این هنر در بین جوانان منطقه را داشت.

به گزارش اصفهان شرق، در بین صداهای عجیب و غریب محیط شهری، آوای نازک تراش سنگ های قیمتی گوش هر رهگذری را نوازش می دهد. صداهایی که حاصل از تلاش و کوشش بی وقفه پیشکسوتان و جوانان امروزیست که در بازار کساد فروش و بیکاری صنعت و هنر، فعالانه کمر همت به کار بسته اند تا دستشان بر روزگار بی مروت خم نشود.

مدت هاست مسئولان از گرایش جوانان شرق اصفهان به مشاغل خانگی سخن می گویند ولی پای عمل که می آید، نه مسئولی دیده می شود و نه وامی کم بهره که بتوان از آن نتیجه ای عاید جوان بیکار شرق اصفهانی شود.

در این میان، برخی جوانان به جای نشستن به امید تحقق وعده های پرزرق و برق مسئولان، «یاعلی» گفته و دست بر زانوی خود زدند تا با در نظر گرفتن پتانسیل بالای خود، هنر وجودیشان را به معرض دید همگان بگذارند.

*شاخ قول خشکسالی را شکستیم

سید احسان حسینی اهل زیار و دارای ذوق سرشاری به هنر انگشترسازی بود که با اشتیاق بسیار و پس از پشت سر نهادن روزهای سخت خشکسالی و کمی درآمد، با فکری برگرفته از توانایی بدنی اش، رو به ساخت انگشتر برد تا بتواند نامش را در زمره هنرمندان شرق اصفهان به ثبت رساند.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی را به عنوان یک فرصت برای خودم در نظر گرفتم، گفت: از ابتدا کشاورز بودیم ولی خشکسالی ضربه سختی بر کار کشاورزان وارد ساخت ولی نتوانست گرد خستگی بر چهره ما بپاشد و من به سمت حرفه نقره سازی رفتم.

حسینی افزود: دو سال قبل با آگاهی از این حرفه وارد کار لذت بخش نقره سازی شدم ولی اگر بخواهید از میزان درآمدم سوال کنید، یک ماه است که فروش را آغاز کرده ام.

جوان زیاری در پاسخ به این سوال که در این حرفه شریک دارید یا به تنهایی دست به تراش سنگ های قیمتی زده اید، تاکید کرد: این کار نیاز به چند نفر همکار دارد زیرا زمانی که دست به تراش نقره و قلم زنی می بری، باید در کنارش فردی مرصع کاری، فرد دیگر تراش عقیق و دیگری حکاکی روی عقیق را انجام دهد به همین خاطر این کار چرخه همکاری است و نیاز به مشارکت و تعامل برای قیمتی شدن دارد.

وی با بیان اینکه دوست دارم هنر دستم را به معرض نمایش بگذارم و تجربه خودم را به دیگران یاد دهم، اظهار کرد: متاسفانه فنی و حرفه ای های اصفهان با وجود اینکه بهترین قلم زن ها و هنرمندان را دارد، در امر رکاب سازی انگشتری ضعیف عمل کرده است و رکاب انگشتری مردانه نقره به ندرت یافت می شود و لیکن عاشقانه برای ماهر شدن در رکاب زنی انگشتری تلاش می کنم.

*حمایت مسئولان بسیار کم است

سید احسان از فروش انگشترهای دست سازش اظهار ناراحتی کرد و گفت: متاسفانه با وجود اینکه بیشترین میزان فروش انگشتر های ساخته شده، در منطقه براآن بوده است ولی برای فروش صد در صدی باید هر روز به اصفهان بروم و این مشقت بسیاری برای من دارد و در این رابطه پیگیرم تا بتوانم با همکاری جوانانی دیگر کارگاهی در روستا و شهر راه اندازی کنم و براآن جنوبی را به واسطه این هنر سرآمد کنیم.

وی با توجه به اینکه انگشترسازی به عنوان شغلی با درآمد خوب، می تواند به عنوان یکی از مشاغل خانگی در سطح منطقه معرفی شود، تاکید کرد: از مسئولان می خواهم تا با حمایت خود، زیرساخت لازم را فراهم کرده تا بتوانم این کار را توسعه داده و با پیشرفت کار زمینه اشتغال برای دختران روستایی نیز فراهم شود.


حسینی با اشاره به اینکه گاها مسئولان در برابر درخواست ما جوانان، می خندند، بیان کرد: ای کاش مسئولان به جای این همه کار تبلیغاتی راهی را برای ورود ما به نمایشگاه ها فراهم می کردند، ولی متاسفانه هر بار که درخواستی داشته ام، خنده مسئولان تنها جواب سوال بود.

وی با بیان اینکه واردات انگشتری از خارج کشور، بازار داخلی را جریحه دار کرده است، خاطرنشان کرد: کیفیت انگشترهای دست ساز هنرمندان داخلی را با هیچ انگشتری وارداتی نمی توان مقایسه کرد ولی متاسفانه عدم کنترل بر این بازار باعث شده است که برخی انگشترهای وارداتی با قیمت های پایین تر در بین جوانان خریداری شده و کار امثال ما کساد شود.

جوان هنرمند زیاری از مسئولان منطقه و شهرستان خواست تا حمایت لازم برای تهیه زیرساخت کاری را فراهم کنند تا بتوان با توسعه کار و رونق بخشیدن به این شغل زیبا، شاهد موفقیت جوانان زیادی در منطقه باشیم.

انتهای پیام/ اصفهان شرق

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.