سرویس: اخبار شهرستان » هرند 10:45 - چهارشنبه 22 آذر 1396

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرند:

دانشگاه‌های شرق اصفهان نیازمندی‌ها و توانایی‌های منطقه را شناسایی کنند

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرند گفت:دانشگاه‌های فعال در شرق اصفهان نسبت به شناسایی نیازمندی‌ها و پتانسیل‌های مغفول منطقه اقدام و متناسب با ظرفیت‌ها به طراحی و بازطراحی دوره‌های تحصیلی اقدام کنند.

به گزارش اصفهان شرق، غلامرضا مالکی فارسانی اظهار کرد: دانشجوی انقلابی نخست مسؤولیت تخصصی و علمی مرتبط با رشته تحصیلی خود و سپس مسؤولیت اجتماعی و انقلابی در قبال جامعه را به عهده دارد.

وی افزود: این دو مسؤولیت به عنوان دو بال مستحکمی است که در صورت توجه و مداقه در آن، حفظ فضای انقلابی دانشگاه و جامعه، بازیافت فرهنگ پیشرو و مطالبه‌گر، استقلال طلبی و خودباوری محصول اولیه و قطعی این مسؤولیت‌پذیری خواهد بود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرند با اشاره به اینکه دانشجو در برخورد با پدیده‌های اجتماعی باید حساسیت لازم را داشته باشد، تصریح کرد: دانشجو با درک رسالت واقعی خود در قبال جامعه، ضمن رصد و آینده‌نگری در رابطه با پدیده‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و … خوراک فکری برای سایر اقشار جامعه را فراهم کند.

وی در ادامه گفت: برای تحقق این مهم، دانشجو باید مبتنی بر شرایط منحصر به فرد انقلاب اسلامی و جامعه ایران، اقدام به نظریه‌پردازی کرده و از حالت مصرف‌کننده محض بودن علوم به ویژه در زمینه علوم انسانی دوری کند.

مالکی فارسانی تلاش و کنکاش شبانه‌روزی علمی را از دیگر رسالت‌های دانشجوی بیدار انقلابی برشمرد و مطرح کرد: امروز بیش از آن‌که جامعه به جوانان مدرک به دست نیاز داشته باشد به فارغ‌التحصیلان ماهر، خودباور و آچار به دست نیازمند است.

وی تأکید کرد: فارغ‌التحصیل دانشگاهی باید یک مهارت داشته باشد که اگر چنین شد باری از دوش دولت و جامعه برخواهد داشت و در غیر این‌صورت با صدور هر مدرک دانشگاهی، فردی به افراد بیکار جامعه افزوده خواهد شد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرند خاطرنشان کرد: دانشجو باید همانند فردی باشد که روح توانایی، خواستن و توانستن را به کالبد جامعه تزریق کند.

وی اذعان کرد: فضای اجتماعی، اقتصادی و اقلیمی شرق اصفهان متفاوت با سایر نقاط استان بوده و شایسته است دانشگاه‌های فعال در شرق اصفهان، فارغ از هیاهو و رقابت‌های گذرا در جذب بیشتر دانشجو و نگاه اقتصادمحور به آموزش عالی، نسبت به شناسایی نیازمندی‌ها و پتانسیل‌های مغفول منطقه اقدام و متناسب با ظرفیت‌ها به طراحی و بازطراحی دوره‌های تحصیلی اقدام کنند.

مالکی فارسانی عنوان کرد: یکی از معضلات جدی در سطح شرق اصفهان مشکلات ناشی از خشکسالی است، همین مسأله زندگی اقتصادی و اجتماعی و در بعضی مواقع امنیت ساکنان نجیب و صبور شرق اصفهان را دستخوش ناملایمات متعددی قرار داده است، حال هر اقدامی که توسط دانشگاه‌های شرق اصفهان در راستای کم کردن آلام ناشی از خشکسالی تنظیم و اجرا شود به مثابه عبادتی است که نتیجه آن خشنودی خدا و خلق خدا را در پی خواهد داشت و موجبات نزدیکی بیش از پیش دانشگاه و مردم خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری و به تبع آن شورای عالی انقلاب فرهنگی تربیت دانشجویان مطالبه‌گر، فعال و حساس نسبت به محیط پیرامون خود است، یکی از مفیدترین برنامه‌های فرهنگی که می‌تواند باعث تحقق روحیه پرسشگری و مطالبه‌گری در سطح جامعه باشد اجرای درست برنامه کرسی آزاداندیشی و مناظره‌های دانشجویی است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرند در پایان گفت: اگر خواسته باشیم منصفانه به این مسأله نگاه کنیم شاید بتوان گفت علیرغم برنامه‌ریزی‌های انجام شده، همچنان با ایده‌آل‌های مورد انتظار فاصله داریم و آن‌گونه که نظر بزرگان بوده است برای عملیاتی شدن کرسی‌های آزاداندیشی در سطح دانشگاه‌ها نیاز به برنامه‌ریزی‌های جدی‌تر و البته جرأت و جسارت بیشتری در سطح مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها هستیم، هر چند با عنایت به نگاه‌های متفاوت شکل گرفته به این نوع برنامه‌ها در سطح دانشگاه‌ها، افق روشنی در آینده نزدیک مورد انتظار است.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.