سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 16:54 - سه شنبه 21 آذر 1396

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان تاکید کرد:

بحران کم‌آبی در اصفهان تشدید می‎شود/ مدیریت مصرف تنها راه مقابله با تنش آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: نبود بارندگی مناسب در فصل پاییز می تواند بحران کم آبی را در اصفهان تشدید کند بنابراین مدیریت مصرف تنها راه غلبه بر تنش آبی در اصفهان است.

به گزارش اصفهان شرق، هاشم امینی با بیان اینکه مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد از جمله راهکارهای غلبه بر بحران کم آبی است، اظهار داشت: در سال های اخیر شرکت آبفا استان اصفهان اعمال تدابیری در زمینه های فرهنگی، فنی و مهندسی، مصرف سرانه آب اصفهان را نسبت به میانگین کشوری کاهش داد.

وی با باین اینکه در حال حاضر مصرف سرانه آب خانگی در اصفهان حدود ۱۵۰ لیتر در شبانه روز شده است، افزود: این رقم نسبت به میانگین کشور کمتر است این در حالیست که سرانه مصرف آب در افق ۱۴۰۰ در اصفهان به ۱۱۵ لیتر به ازای هر نفر در طول شبانه روز پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نصب لوازم کاهنده مصرف آب را از دیگر راه های مدیریت مصرف آب برشمرد و گفت: نصب لوازم کاهنده مصرف آب به ویژه در اماکن عمومی، ارگان ها، سازمان ها، هتل ها، مراکز درمانی، مراکز آموزشی و دستگاه های نظامی بسیار ضروری است.

وی یادآور شد: مطابق ابلاغ استانداری در بهمن ماه سال ۹۳ تمام ارگان ها، مراکز آموزشی از جمله دانشگاه ها و مدارس، مراکز نظامی، مراکز درمانی ملزم به نصب لوازم کاهنده مصرف آب و نصب مخزن استراتژیک آب شدند.

امینی به تأثیر لوازم کاهنده در کاهش مصرف آب اشاره کرد و افزود: طبق اجرای پایلوت تحقیقاتی از ۲۶ مشترک خانگی در شهر اصفهان که در آن طرح تمام لوازم آب پخش داخلی با لوازم کاهنده مصرف آب تعویض شد مصرف آب این مشترکین حدود ۱۰ الی ۴۵ درصد کاهش یافت به گونه ای که می توان گفت به طور متوسط کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب را به همراه داشت.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف آب مراکز درمانی و ادارات و مراکز آموزشی از اهمیت بسزایی برخوردار است، اظهار داشت: به منظور مدیریت مصرف آب ادارات و مراکز درمانی، آموزشی، پایش میزان مصرف آب این مراکز در دستور کار قرار گرفت به طوریکه با پایش بیش از ۴۲۵ مراکز اداری بیش از ۱۵۰ اداره در شهر اصفهان تجهیز به لوازم کاهنده مصرف آب شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان شناسایی مشترکین پرمصرف را یکی دیگر راه های اعمال مدیریت مصرف برشمرد و گفت: به منظور جلوگیری از مصرف بی رویه آب بررسی مصارف طبقات صفر تا پنج در اصفهان با بیش از ۱۰ واحد مسکونی، پایش مشترکین با مصارف بیش از ۱۰۰ مترمکعب در یک دوره، بررسی انشعاب استخرها و کارواش ها و … صورت گرفت که خوشبختانه این امر در نهایت کاهش ۱۸.۵ درصدی مصرف آب مشترکین بالاتر از الگوی مصرف را بدنبال داشت.

وی با تأکید بر استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب، گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته، استفاده از لوازم کاهنده مصرف بیش از ۵۷ درصد صرفه اقتصادی دارد زیرا به جای سرمایه گذاری در مدیریت عرضه (تأمین آب) و حفر چاه های جدید و ساخت تصفیه آب با هزینه کردن در این بخش علاوه بر کاهش هزینه ها می توان در درازمدت منابع آب جدیدی را نیز به صورت مجازی ایجاد کنیم.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.