سرویس: اجتماعی 11:55 - سه شنبه 21 آذر 1396

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان اصفهان:

پایان آذرماه آخرین مهلت بخشودگی جرایم رانندگی/ اعمال جریمه دو برابری پس از ۶۰ روز

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان اصفهان با بیان اینکه آخرین مهلت بخشودگی جرایم مازاد رانندگی تا پایان آذر ماه جاری است، گفت: بخشودگی جرایم مازاد تنها مربوط به سال ۹۵ نیست و سال های۹۴ و ۹۳ را نیز شامل می شود.

به گزارش اصفهان شرق، سرهنگ ابوالقاسم چلمقانی با بیان اینکه آخرین مهلت بخشودگی جرایم مازاد رانندگی تا پایان آذر ماه جاری است، اعلام کرد: بخشودگی جرایم مازاد تنها مربوط به سال ۹۵ نیست و سال های۹۴ و ۹۳ را نیز شامل می شود و در صورتی که رانندگان در مهلت مقرر نسبت به پرداخت جریمه اقدام نکنند، طبق قانون مجددا جریمه ۲ برابری اعمال می گردد.

 سرهنگ چلمقانی  ادامه داد: براساس قانون بودجه ۹۶ مقرر شده در صورتی که مالکان وسایل نقلیه نسبت به پرداخت اصل جرایم معوق رانندگی خود تا پایان سال ۹۵ اقدام کنند، ۲ برابری دیرکرد آنها بخشوده می شود.

 پایان آذرماه، آخرین مهلت بخشودگی جرایم رانندگی

 وی تصریح کرد: در واقع تمام جرایم رانندگی که طبق قانون دو برابر شده است براساس قانون میزان اضافه آن بخشوده شده و اصل آن بر قوت خود باقی است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان اصفهان با اشاره به روش های صدور قبض جریمه به صورت تسلیمی، الصاقی، دوبرگی و ضبط با دوربین گفت: در روش تسلیمی صدور قبض جریمه برای رانندگان متخلف در این روش، کارشناس پلیس راهوار تخلفات را رصد کرده و قبض جریمه صادر و به شخص راننده خاطی تسلیم می کند که به آن قبض جریمه تسلیمی گفته می شود.

وی ادامه داد: این جریمه درصورتی که بعد از گذشت ۶۰ روز توسط راننده متخلف پرداخت نگردد، شامل جریمه دو برابری می شود.

به گفته چلمقانی براین اساس و با تمهیدات اندیشیده شده مالکان وسایل نقلیه تا پایان آذرماه اگر جرایم معوق رانندگی تا پایان سال ۹۵ را پرداخت کنند، می‌توانند از این تسهیلات برخوردار شده و به جای پرداخت جریمه دو برابری تنها  اصل مبلغ را بپردازند.

وی در زمینه روش الصاقی عنوان کرد: روش دوم الصاقی است که مالک یا راننده در کنار خودرو حضور ندارند، قبض جریمه صادر و به وسیله نقلیه الصاق می شود. این روش قبض جریمه که روش الصاق است نیز  بعد از گذشت ۶۰ روز در صورت پرداخت نشدن به وسیله راننده خاطی، جریمه دو برابری برای پرداخت آن اعمال می شود.

سرهنگ چلمقانی درباره جریمه دوبرگی گفت:‌ در روش دوبرگی هنگامی که امکان متوقف کردن وسیله نقلیه وجود ندارد مانند عدم توجه راننده به فرمان پلیس یا دلایل دیگر، در این صورت همانند روش الصاقی عمل نموده و فقط مشخصات راننده و گواهینامه در آن قید نمی شود و برگه اخطار صادر می شود.

اعمال جریمه دو برابری بعد از گذشت ۶۰ روز

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان اصفهان اذعان کرد: در صورتی که مالکان وسایل نقلیه در مهلت مقرر نسبت به پرداخت جرایم معوق خود اقدام نکنند، به طور سیستمی جریمه دو برابری برای آنها اعمال می‌شود و روی سخن  پلیس با روش تسلیمی و الصاقی است که به دلیل پرداخت نشدن بهنگام جریمه دو برابری دارند و راننده خاطی بعد از گذشت ۶۰ روز نسبت به پرداخت جریمه اقدام نکرده است.

وی اضافه کرد: در طرح بخشودگی جرایم رانندگی مقرر شد جرایم الصاقی و تسلیمی از سال ۹۵ و قبل از آن مورد بخشودگی قرار بگیرند و تا پایان آذرماه شهروندان می توانند به صورت موردی نسبت به پرداخت جریمه خودشان اقدام کنند.

رییس پلیس راه شهرستان اصفهان ادامه داد: البته تخلفاتی که با دوربین ها ضبط می شوند و در روش ابلاغ دوبرگی که هر دو قبض باقی مانده وجود دارند و پلیس نمی تواند قبض را به راننده خاطی در  همان لحظه تخلف تسلیم کند، شامل بخشودگی نخواهد شد.

چلمقانی یادآوری کرد: پرداخت به موقع جرایم تا پایان آذرماه موجب استفاده از طرح بخشودگی برای رانندگان می شود و علاوه بر این و محدودیت در تردد وسایل نقلیه شامل حال این راننده ها نخواهد شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان اصفهان درباره پیگیری های افراد معترض در طرح بخشودگی جرایم در پاسخ به سوال ایمنا اظهار داشت: در واقع این فرصت بسیار خوبی است که قانونگذار در اختیار شهروندان  قرار داده است تا بتوانند نسبت به پرداخت جریمه های معوقه خود اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: البته افراد معترض در طرح بخشودگی جرایم می توانند با مراجعه به سایت www.rahvar ۱۲۰ .ir نسبت به پرداخت موردی یا همان اقساطی جرایم اقدام کنند و از تسهیلاتی که پلیس راهنمایی و رانندگی فراهم کرده برخوردار شوند.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.