سرویس: اقتصادی 10:45 - یکشنبه 19 آذر 1396

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

احتمال شروع نام‌نویسی از جاماندگان یارانه/ اموات یارانه‌بگیر شناسایی می‌شوند!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: امیدواریم در بودجه سال 97 نام‌نویسی مجدد از متقاضیان یارانه امکان‌پذیر شود.

به گزارش اصفهان شرق، عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  در رابطه با نحوه تخصیص بودجه سال 97  درباره یارانه ها اظهار کرد: افرادی که درآمد بالایی دارند باید از لیست یارانه بگیران حذف شوند و قشر آسیب پذیر جامعه که از جمله آنها کارگران،‌کسبه جزء و افرادی با درآمد کمتر از 4میلیون تومان هستند، قادر به مطالبه  حق خود شوند و یارانه‌ها به خوبی و به میزان کافی به دست آنها برسد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی دولت برای بودجه سال 97 هنوز مشخص نیست و امیدواریم امروز با اعلام بودجه بندی توسط  رئیس جمهور شاهد تخصیص صحیح یارانه‌ها و بهره‌مندی  تمام افراد ضعیف جامعه شویم.

یوسفیان در رابطه با افرادی که درآمدهای زیادی دارند و یارانه به حساب آنها واریز می‌شود،‌گفت: طی دوره‌های قبلی از افراد با درآمد بالا خواسته شد تا خود اظهاری کنند و به دولت یاری رسانند تا حق افراد مظلوم ضایع نشود و یارانه ها به دست قشر ضعیف برسد اما متاسفانه کمتر از یک میلیون نفر حاضر به همکاری با دولت شدند و افراد زیادی که لایق دریافت یارانه نیستند و از درآمد کافی برخوردارند همچنان یارانه دولتی دریافت می‌کنند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در دوره‌های پیشین، افراد ثروتمند به خوبی شناسایی نشدند و متاسفانه یارانه عده‌ای که زیر خط فقر بودند به اشتباه قطع شد اما با پیگیری‌های صورت گرفته، حساب دریافت یارانه‌ای آنها مجدد برقرار شد.

یوسفیان عنوان کرد: طبق بررسی ها مشخص شد که شیوه صحیحی برای شناسایی میزان درآمد افراد اخذ نشده است لذا می بایست بررسی‌ها به طور دقیق انجام شود و نباید با دیدگاهی سطحی اقدام به قطع یارانه‌ها کرد چرا که با این عمل تنها انرژی و هزینه‌ زیادی برای جبران آن اتلاف می‌شود.

وی افزود: بررسی ها باید به طور همه جانبه و بر اساس اصول  انجام شود تا افرادی که درآمد کافی دارند به درستی شناسایی شوند اما تا کنون دولت موفق به دستیابی به راهکار مناسبی در این زمینه نشده است.

یوسفیان تصریح کرد: دولت‌ها در دوره‌های مختلف بودجه‌ بندی اقرار به حذف یارانه‌بگیران پردرآمد کرده اند اما تا کنون هیچ دولتی نتوانسته این موضوع را به طور کامل ساماندهی و تکمیل کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته طی سال‌های پیشین به ساماندهی یارانه بگیران پردرآمد پرداخته شده است و در راستای تکمیل این هدف در بودجه  بندی سال 97 هم به این نکته توجه می‌شود.

وی اضافه کرد: منتظر بودجه‌بندی سال 97 دولت و لایحه هایی که برای پیگیری موضوع مورد بحث به مجلس ارائه می شود هستیم  و تا فردا هیچ چیزی در رابطه با این مسئله مشخص نیست و قادر به گمانه‌زنی نیستیم.

یوسفیان در بخش دیگری از سخنان خود به افرادی که خواهان ثبت‌نام برای اخذ یارانه هستند اشاره کرد و افزود: افرادی که با ازدواج، خانواده‌ای مستقل تشکیل داده‌اند و یا خانواده‌هایی که نوزادی در آنها متولد شده خواهان نام‌نویسی برای اخذ یارانه‌ دولتی هستند اما متاسفانه از دوره دوم نام‌نویسی‌ها که مربوط به سال 93 می‌شود تاکنون این امکان برای آنها فراهم نشده است.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: طبق شنیده‌ها در بودجه بندی سال 97 بحث نام‌نویسی متقاضیان اخذ یارانه دولتی مطرح شده است و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده سایت ثبت نام  برای افراد خواهان باز شود.

وی مطرح کرد: بخشی از خانواده‌ها، افراد متوفی داشته‌اند که شناسنامه آنها ابطال شده  اما در سامانه یارانه ها ، نام این افراد فوتی ثبت نشده است و همچنان یارانه عده ای از این افراد  واریز می‌شود که در بودجه‌بندی یارانه‌های سال 97 به این نکته اشاره شده است.

یوسفیان در خصوص علت باز نبودن سایت برای افراد متقاضی نام‌نویسی ، پاسخ داد: دولت در وهله نخست باید افرادی که استحقاق اخذ یارانه را ندارند شناسایی کند تا در مرحله پس از آن  بتواند افراد جدیدی به لیست یارانه بگیران دولت اضافه کند و امید می‌رود در بودجه سال 97 این امکان برای آنها فراهم شود.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.