سرویس: اجتماعی 17:09 - شنبه 18 آذر 1396

عضو سابق اتاق فكر سازمان مديريت بحران كشور

ارتباط زلزله های اخیر کشور با یکدیگر/قدرت انرژی زلزله کرمانشاه 700 برابر بمب هیروشیما

عضو سابق اتاق فكر سازمان مديريت بحران كشور گفت: زلزله کرمانشاه 7.3 ریشتر بود که قدرت آن 700 برابر بمب اتمی هیروشیما بود و در 18 کیلومتری زیر زمین آزاد شد.

به گزارش اصفهان شرق، نعمت حسنی عضو سابق اتاق فكر سازمان مديريت بحران كشور درباره زلزله های اخیر که در کشور به وقوع پیوسته اظهار کرد:‌ ایران لرزه خیز است و اگر خبری از زمین لرزه ها را در رسانه ها مخابره نمی کنیم به معنای این نیست که فعالیت لرزه خیزی وجود ندارد چرا که لرزه نگار ها این موارد را ثبت می کنند.

وی با بیان اینکه کشور ما در زمینه زمین لرزه فعال است، گفت: زلزله کرمانشاه 7.3 ریشتر بود که قدرت انرژی آزاده شده این زلزله 700 برابر بمب اتمی هیروشیما بود که در 18 کیلومتری زیر زمین آزاد شد.

عضو سابق اتاق فكر سازمان مديريت بحران كشور بیان کرد:‌وقتی این انرژی آزاد می شود در پوسته های دیگر زمین اثر می گذارد و باعث زلزله در سایر نقاط می شود.

حسنی عنوان کرد: منشأ زلزله، گسل متداول داخل خشکی نبوده بلکه مرز برخورد دو صفحه تکنوتیکی آفریقا و صفحه اروپا آسیا است،مرز این دو صفحه که تاثیر آن در کشور ما بیشتر است باعث وقوع زلزله شده است.

وی با بیان اینکه انرژی جمع شده در منطقه زاگرس، گسل های دیگر را برای وقوع زلزله تحریک می کند، ادامه داد:زلزله هایی که رخ می دهد اگر زیر 5 ریشتر باشد در مناطق شهری خطری ندارد ولی در مناطق روستایی باعث تخریب می شود.

حسنی گفت: سرما در زمستان روی سنگ ها اثر می گذارد و آنها را شکننده تر می کند که البته این موارد هم می تواند در زمین لرزه تاثیر داشته باشد.

عضو سابق اتاق فكر سازمان مديريت بحران كشور اظهار داشت: زلزله های القایی تاثیر گذار هم در وقوع زلزله هستند از این رو در محل هایی که تجمع زیاد آب  داریم باعث می شود به زمین فشار وارد شود و زلزله ای در حدود 4 ریشتر رخ  دهد که برای نمونه در زمان آبگیری سد کرخه  آب زیادی که جمع شده بود باعث فشار به زمین شد و شاهد زمین لرزه در حوالی سد کرخه بودیم.البته برداشت زیاد از منابع زیرزمینی هم می تواند باعث زمین لرزه در آن منطقه شود.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.