اصفهان شرق

سایه تاریک فاضلاب چادگان بر سلامت آب اصفهانی‌ها

کدخبر: 153735
1396/09/18 در ساعت 10:45

به گزارش اصفهان شرق، «فاضلاب چادگانی‌ها سر سفره اصفهانی‌ها» شاید کمی اغراق داشت برای عنوان این گزارش اما آنچه در ادامه می‌آید روایت تلخی است از خواسته مردمی که گله‌مندند از قول‌هایی که در این سال‌ها داده شده اما خبری از عمل به آن‌ها نیست.

چادگان را بیشتر به آب و هوای خوبش می‌شناسند، شهرستانی در غرب استان اصفهان که به لطف همسایگی با سد و رودخانه زاینده‌رود توانسته در شرایط بحران خشکسالی، یکی از پر رفت و آمدترین شهرهای کشور باشد تا جایی که طبق اعلام اداره میراث فرهنگی بیش از 80 هزار نفر در ایام تعطیلات عید فطر امسال به این شهر سفر کردند که نسبت به سال قبل 20 درصد رشد داشته است.

*چادگان، شهری که دو برابر جمعیتش مسافر دارد

چادگان که در ایام تعطیل سال به اندازه دو برابر جمعیتش میزبان مسافرانی از نقاط مختلف کشور است با چالش‌های جدی روبروست، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین زیرساخت‌های مورد نیاز این شهر شبکه فاضلاب است؛ آنچه به نخستین دغدغه این شهر بدل شده، از نماینده مجلس و امام‌جمعه گرفته تا شورای شهر و تک تک اهالی.

نبود فاضلاب در چادگان زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم آب پشت سد سرچشمه تأمین آب 4 میلیون نفر در استان اصفهان است و از سوی دیگر فاصله منازل این شهر تا زاینده‌رود کمتر از 3 کیلومتر است؛ با این پیش فرض که آب‌های زیرزمینی به هم متصل هستند دیگر نیاز به توضیح بیشتر وجود ندارد.

شهردار چادگان که چند ماهی است کار خود را شروع کرده در گفت‌وگو با فارس در تشریح مشکل دیرینه و چند ده ساله چادگان بیان داشت: بعد از سال‌ها شبکه انتقال فاضلاب این شهر که در مجاورت زاینده‌رود است راه‌اندازی نشده و با گذر زمان صدای پای بحرانی خاموش در حوزه سلامت مردم استان به گوش می‌رسد.

وی افزود: تنها می‌توانم بابت این موضوع عذرخواهی کنم چرا که نهادهای مختلف باید همکاری کنند تا این مشکل حل شود اما پس از سال‌ها این همکاری تحقق پیدا نکرده این در حالی است که مجموعه دهکده تفریحی عمران زاینده‌رود در همسایگی شهر چادگان سال‌هاست هم فاضلاب دارد هم تصفیه‌خانه.

اشاره شهردار به دهکده‌ای است که در فاصله کمتر از 2 کیلومتری شهر چادگان واقع شده و از سوی سازمان عمران زاینده‌رود مدیریت می‌شود؛ در سایت این سازمان در خصوص تاریخچه شکل‌گیری دهکده نوشته شده «در سال 1367 سازمان عمران زاینده‌رود بر اساس ماده 84 قانون شهرداری‌ها تشکیل و متعاقب آن با واگذاری 1426 هکتار اراضی فاقد هر گونه استعداد کشاورزی و مرتع‌داری در شمال دریاچه زاینده‌رود اقدام به احداث دهکده فرهنگی و تفریحی زاینده‌رود نمود.»

*دهکده زاینده رود با هدف توسعه، شکاف طبقاتی ایجاد کرده است

دهکده فرهنگی و تفریحی زاینده‌رود که در اهداف آن «توسعه منطقه محروم چادگان» آمده پس از سال‌ها نه تنها از محرومیت چادگان کم نکرده بلکه بنا بر گفته مسؤولان محلی منجر به شکاف طبقاتی و ایجاد نارضایتی در بین مردم هم شده است؛ وقتی قیمت ویلاهای دهکده به ازای هر شب اقامت در ایام تعطیل از 500 هزار تومان شروع شده و به بالای یک میلیون تومان هم می‌رسد طبیعی است که از طبقات مرفه جامعه مورد اقبال قرار می‌گیرد.

چادگان که هنوز یک استخر یا هتل برای اقامت مسافرانش ندارد در کنار دهکده‌ای قرار گرفته که در کنار استخرهای سرپوشیده و روبازش؛ پینت بال، قایق موتوری، پدالی و شارژی، قطار شادی، کالسکه سواری، کارتینگ، ماشین شارژی، پل معلق (راپل)، غواصی، پارک‌های بازی کودکان و پارک بادی هم دارد.

سالن تئاتر روباز، سینمای 5 بعدی، شترسواری، مانژ سوارکاری، زمین چمن، سالن ورزشی سرپوشیده چند منظوره، زمین‌های تنیس و والیبال و فوتبال ساحلی، ورزش‌های آبی، مسیر دوچرخه سواری، استخر شنا، ماهیگیری، مسیرهای متعدد پیاده‌روی، دوچرخه سواری، اروبیک، زمین اسکیت، زمین بدمینتون و میز پینگ‌پنگ؛ به این موارد چند مرکز خرید، سالن همایش و … را هم اضافه کنید.

*مشکلی نباشد سه سال دیگر تصفیه خانه را کامل می‌کنیم

اگر بتوان نبود این امکانات تفریحی را به هر شکل توجیه کرد اما نداشتن شبکه فاضلاب را به هیچ عنوان نمی‌توان نادیده گرفت، آنچه از سوی شهردار پیشین گفته شد این بود که از سال 89 تصمیم احداث فاضلاب برای چادگان گرفته شد؛ بنا بر تصمیم اولیه حفاری به عهده سازمان عمران زاینده‌رود، لوله‌گذاری و تصفیه‌خانه شرکت آبفا استان و لکه‌گیری هم از سوی شهرداری انجام شود.

اما این تقسیم مسؤولیت مورد مناقشه است چنان که حسن غلامی معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در همین رابطه به خبرنگار فارس می‌گوید: از کل شبکه فاضلاب، تصفیه‌خانه مورد تعهد ماست که پیش‌بینی می‌کنیم که اگر مشکل خاصی پیش نیاید تا سه سال آینده با 10 میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری برسد.

*آبفا: مقصر سازمان عمران زاینده‌رود است/ سازمان عمران: مقصر آبفاست

وی افزود: لوله‌کشی شهری را شرکت عمران زاینده‌رود متعهد شده که متوقف شده، مرتباً در جلسات تذکر داده‌ایم اما مشکل نبود اعتبار را بهانه می‌آورند، بخشی از کار صورت گرفته اما فعلاً لوله‌کشی در حال انجام نیست.

طرف دیگر ماجرا سخنان مسؤولان آبفا را خلاف واقع دانست؛ محسن خلیلی مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در جلسه‌ای در استانداری اصفهان صورت‌جلسه‌ای تنظیم و مصوب شد که طی آن سازمان عمران زاینده‌رود با بودجه 1.5 میلیارد تومانی که از سوی معاون بودجه و برنامه‌ریزی استانداری و آبفای استان اصفهان واریز می‌شود، به عنوان مجری، بخشی از شبکه فاضلاب چادگان را انجام دهد.

وی افزود: سازمان عمران به وظیفه خود عمل کرد و حتی بیش از آنچه گفته شده بود و بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه کرد، اما شرکت آبفا به تعهدش عمل نکرد و مجموعاً 760 میلیون تومان از کل مبلغ را واریز کرد و مابقی را سازمان از منابع خودش هزینه کرد.

*قبول احداث فاضلاب از ابتدا اشتباه بود

مدیرعامل سازمان عمران زاینده‌رود با بیان این‌که حفاری و لوله‌گذاری یک کار تخصصی است، این که این طرح را سازمان عمران زاینده‌رود انجام داد از ابتدا یک اتفاق اشتباه بوده است، ادامه داد: اصلاً طول شبکه به گونه‌ای نیست که بتوان با 1.5 میلیارد تومان آن را انجام داد، علاوه بر این‌که در ابتدا کمتر از 40 کیلومتر اعلام کردند اما در ادامه به حدود 60 کیلومتر افزایش یافت.

وی تأکید کرد: سازمان عمران زاینده‌رود در گذشته ماشین‌آلات حفاری داشته به همین دلیل در آن برهه قبول کرده که اجرا را انجام دهد اما بودجه را تعهد نداشت و قرار بود اعتبارات از سوی استانداری و آبفا اختصاص پیدا کند، علی‌رغم این موضوع به اندازه 1.5 میلیارد تومان فعالیت انجام شده است.

خلیلی ریشه این مشکلات را عدم تخصیص بودجه ملی به طرح فاضلاب چادگان دانست و گفت: مسأله از اینجا آغاز می‌شود که آبفا تصفیه‌خانه که خودش متعهد است را در بودجه‌های ملی آورده اما شبکه فاضلاب را خارج کرده است به همین دلیل هر سال به این طرح هیچ بودجه‌ای تعلق نمی‌گیرد.

*گفتند 18 ماهه تکمیل می شود، چهار 18 ماه گذشت هنوز کامل نیست

از سال 89 که تصمیم به احداث فاضلاب گرفته شده 7 سال می‌گذرد، در آن زمان صحبت از تکمیل 18 ماهه این طرح بود اما همانطور که مسؤولان اتفاق نظر دارند پروژه عملاً تعطیل مانده و همان بخشی هم که تاکنون انجام شده است با مرور زمان در حال نابودی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خرداد 93 در آیین تودیع و معارفه رئیس اداره آب و فاضلاب شهری شهرستان چادگان بر پیگیری بحث شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرستان تاکید کرده و گفته بود: تصفیه‌خانه و شبکه فاضلاب چادگان که در حال احداث است به عنوان سرچشمه تأمین آب 4 میلیون نفر در استان اصفهان است که در اولویت کاری این شرکت قرار خواهد گرفت.

سه سال و نیم از این صحبت‌ها می‌گذرد و مشخص نیست چرا این پروژه که با سلامت مردم گره خورده دیگر اولویت ندارد؛ مرتضی میلائی‌نژاد رئیس شورای اسلامی شهر چادگان معتقد است ادامه سرگردانی فاضلاب شهری چادگان باعث به وجود آمدن مسائل بهداشتی برای مردم منطقه و حتی کسانی می‌شود که از آب شرب زاینده‌رود استفاده می‌کنند.

*این آب راحت از گلو پایین نمی‌رود

بیماری‌هایی که به واسطه آب‌های آلوده منتقل می‌شود کم نیست و شاید اگر مردم اصفهان بدانند که پسماند فاضلاب چادگانی‌ها وارد لوله‌کشی منازلشان می‌شود، آب راحت از گلویشان پایین نرود؛ هرچند معاون آبفا نسبت به سلامت آب اصفهانی‌ها اطمینان می‌دهد.

غلامی در پاسخ به این سؤال که آیا در حال حاضر فاضلاب شهر چادگان وارد دریاچه پشت سد می‌شود، گفت: فاضلاب وارد چاه می‌شود و «ماند» آن باقی می‌ماند در طول مسیر هم که تا دریاچه طی می‌شود تا حدودی خودپالایی انجام می‌گیرد؛ با توجه به مکان قرار گرفتن شهر در دره، فاضلاب باید مسیر دره‌ای را طی کند تا به دریچه برسد و این حرکت در مسیر شنی به بهبود وضعیت آب کمک می‌کند.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص کیفیت آبی که وارد زاینده‌رود می‌شود، خاطرنشان کرد: زهابی که از فاضلاب باقی مانده وارد دریاچه می‌شود آلودگی زیادی ایجاد نمی‌کند و آب نسبتاً سالمی وارد دریاچه می‌شود.

«نسبتاً سالم» برای توصیف آبی‌ که 4 میلیون نفر از آن می‌نوشند قطعاً نمی‌تواند برطرف کننده نگرانی‌ها باشد.

انتهای پیام/فارس