سرویس: فرهنگ و هنر 13:09 - جمعه 17 آذر 1396

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان:

۲۰۰ هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان اصفهان هستند/ اهدای ۳۰هزار جلد کتاب به کتابخانه ها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، گفت: ۲۰۰ هزار نفر در زمان حاضر، عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند، این در حالی است که تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان از هفته کتاب در سال گذشته تا مدت زمان مشابه در سال جاری ۷۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش اصفهان شرق، امیر هلاکویی در حاشیه بازدید از کتابخانه های عمومی شهرستان شهرضا، در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود 296 باب کتابخانه در سراسر استان اصفهان، بیان کرد: از این تعداد چهار واحد کتابخانه مستقل، 112 باب کتابخانه مشارکتی و 180 باب کتابخانه نهادی است.

وی، با بیان این مطلب که تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان از هفته کتاب در سال گذشته تا مدت زمان مشابه در سال جاری 70 درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر 200 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، با اشاره به وجود سه میلیون و 200 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های استان، عنوان کرد: در سال 95، 183 هزار جلد و در سال 96 تعداد 30 هزار جلد کتاب توسط مردم به کتابخانه‌های استان اهدا شده است.

هلاکویی، همچنین بیان کرد: امسال 100 هزار جلد نشریه در 149 عنوان به کتابخانه‌های استان ارسال شده است.

وی، با اشاره به برگزاری همایش فروغ صبح دانایی در هفته کتاب امسال در شهرضا، اظهار کرد: طرح رونمایی از آثار نویسندگان به عنوان یکی از برنامه‌های استان در این هفته مطرح بود که به علت کثرت نویسندگان و صاحبان آثار مکتوب شهرضا، در قالب برنامه فروغ صبح دانایی 2 در این شهرستان برگزار شد.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرضا، نیز در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران از وجود 11 باب کتابخانه در این شهرستان خبر داد و افزود: در حال حاضر در این کتابخانه‌ها 104 هزار و 370 نسخه کتاب موجود است که مورد استفاده شش هزار و 586 نفر از اعضای آنها قرار دارد.

فاطمه پورخاقان، زیربنای کتابخانه‌های عمومی این شهرستان شهرضا پنج هزار و 821 متر مربع اعلام کرد و گفت: چهار واحد کتابخانه جدید نیز در بخشهای مختلف شهرستان در دست احداث است.

وی، همچنین با اشاره به امانت 105 هزار و 592 نسخه کتاب از سوی اعضای کتابخانه‌های این شهرستان در یکسال گذشته، اظهار کرد: در همین مدت دو هزار و 223 جلد کتاب نیز به کتابخانه‌های شهرضا اهدا شده است.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرضا، در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: کتابخانه روستایی هونجان با همت مسولان جانمایی شده در حال جابجایی است، کتابخانه روستای کهرویه با کمک خیرین راه اندازی شد و به دنبال راه اندازی کتابخانه روستای وشاره با کمک دهیاری روستا هستیم.

پورخاقان، اضافه کرد: در یک سال گذشته برنامه های فرهنگی زیادی در حوزه کتاب و کتابخوانی در شهرستان اجرا شده که از جمله آنها می‌توان به برگزاری همایش فروغ دانایی و رونمایی از 50 کتاب نویسندگان شهرضا در هفته فرهنگی،شب شعر شهدای مدافع حرم با حضور شاعران کشوری و استانی و برگزاری بیش از 50 نشست کتابخوان کتابخانه ای  و 30 نشست کتابخوان مدرسه ای اشاره کرد.

وی، از بهره برداری کتابخانه خیر ساز روستای قصرچم تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: مراحل عملیاتی و اجرایی ساخت کتابخانه‌های محله سروستان با 800 متر مربع زیر بنا، بخش منظریه با 50 درصد پیشرفت فیزیکی و خمینی آباد که توسط شهرداری شهرضا ساخته می شود نیز در حال پیگیری است.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرضا، در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: کتابخانه و مرکز فرهنگی پژوهشی «دکتر خلیل اله امینی» در سال 1381 تأسیس شد و در حال حاضر دارای 362 متر مربع مساحت و 308 متر مربع زیربنا است که ساختمان آن از سوی زنده یاد دکتر خلیل اله امینی وقف و کتابخانه شخصی یکهزار جلدی ایشان نیز از سوی بازماندگان در سال 1392 به این کتابخانه اهدا شد.

پورخاقان، تصریح کرد: این کتابخانه در حال حاضر دارای بیش از 17 هزار نسخه کتاب است و از سال گذشته تاکنون 936 نسخه کتاب به آن افزوده شده است که 379 عدد از این نسخه‌ها از سوی مردم اهدا شده و بقیه آنها از طرف نهاد کتابخانه‌ها ارسال شده است.

وی، گفت: بخش نشریات این کتابخانه نیز دارای بیش از 40عنوان مجله است که دارای مجلات مفید از موضوعات متنوع از جمله اطلاعات عمومی، ادبی، دانستنیها، آشپزی و خیاطی و هنری و مجلات بسیار خوب برای کودکان و نوجوانان است.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به وجود بزرگترین کتابخانه روستایی این در روستای اسفرجان، بیان کرد: این کتابخانه دارای مساحتی بالغ بر یکهزار و ۲۰۰ متر و زیربنای ساختمان ۱۹۵ متر است.

پورخاقان، گفت: سال ۱۳۹۵ حدود ۶۰۰ نسخه و در شش ماه اول امسال ۴۰۰ نسخه کتاب به این کتابخانه اهدا شده که تاکنون سابقه نداشته است.

وی، اضافه کرد: تعداد اعضای کتابخانه شهید صدر روستای اسفرجان ۴۲۰ نفر و اعضای فعال آن که هم‌اکنون کارت آنان دارای اعتبار است ۳۰۵ نفر هستند، این در حالی است که تنها در مهرماه امسال ۷۷ نفر به اعضای این کتابخانه اضافه شده‌اند که این آمار نسبت به مهرماه سال گذشته که شمار اعضای پذیرش شده ۱۴ نفر عضو بودند تقریبا پنج برابر بیشتر است.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرضا، بیان کرد: در حال حاضر این کتابخانه دارای ۱۶ هزار و ۶۳۹ جلد کتاب است و تعداد امانت شش ماهه سال جاری  یکهزار و 788 نسخه بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۵ که تعداد یکهزار و 332 جلد بوده افزایش داشته است.

پورخاقان،  گفت: تعداد اعضای جدید این کتابخانه در شش ماهه سال جاری ۶۰ نفر بود و این در حالی است که آمار اعضای جدید این کتابخانه در شش ماه سال گذشته ۳۷ نفر  بوده است.

انتهای پیام/شهرضانیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.