سرویس: اجتماعی 09:30 - جمعه 17 آذر 1396

روانشناس و مشاور خانواده

بیکاری، سلامت روان خانواده را تهدید می کند

افسردگی و نگرانی، بحث های مکرر، احساس ناامیدی و کاهش اعتماد به نفس تنها برخی از نشانه های بیکاری است. پدیده ای که این سال ها سلامت روان بسیاری از خانواده ها را با تهدید مواجه کرده است.

به گزارش اصفهان شرق، سهیلا مهین پرور روانشناس و مشاور خانواده  درخصوص تعریف بیکاری گفت:”فردی که در سن ۱۸ تا ۶۵ سال قرار دارد؛  اما شغل و منبع درآمدی ندارد؛ بیکار تلقی می شود”. مهین پرور با اشاره به تعامل فرد با جامعه و چرخه ی اقتصادی اظهار داشت: جامعه برای پویایی چرخه ی اقتصادی درتمامی حوزه ها نیازمند نیروی کار انسانی است، بنابراین افراد هم برای ارضای نیازهای فردی و اجتماعی خود نیازمند کار،  فعالیت و کسب درآمد هستند. در واقع ارتباط و تعامل فرد با جامعه وابسته به تولید و فعالیت اقتصادی است.

این روانشناس خانواده با بیان اینکه معمولا افراد بیکار احساس بی ارزشی و خود کم بینی می کند، تصریح کرد: احساساتی که فرد بیکار تجربه می کند سبب می شود میزان رضایت مندی و شادکامی اش از زندگی فردی و اجتماعی  کم شود.  وقتی رضایت مندی از زندگی کم می شود این کمبود خود را در بروز خلقیات و روابط  فردی و اجتماعی نامناسب فردی نشان می دهد. زمانی که سلامت روانی افراد در بعد فردی دچار آسیب شود؛ این آسیب در دراز مدت خانواده و جامعه را نیز دچار آسیب می کند.

مهین پرور ادامه داد: معمولا افکار منفی سبب ایجاد تنش در خانواده شده و علاوه بر اقتصاد خانواده، روابط عاطفی   اعضای خانواده را نیز تحت شعاع قرار می دهد.  وی با تاکید بر نقش بیکاری در افزایش آسیب های اجتماعی گفت: آسیب های اجتماعی مانند بزهکاری، اعتیاد، مشاغل کاذب، واسطه گری،  کودکان کار و… رابطه ی مستقیمی با بیکاری فرد دارد.

مهین پرور با بیان اینکه تربیت خانوادگی هم می تواند در بیکاری افراد موثر باشد، گفت: خانواده سنگ بنای اولیه ی جامعه است و فرد در این بستر رشد می کند. بنابراین نهاد خانواده در ایجاد فردیت فرد، مسئولیت پذیری و خود شناسی نقش اساسی دارد. این مشاور خانواده ادامه داد: انسان ها بلوغ های شش گانه ی(جنسی، معنوی، عاطفی، اجتماعی و شخصیتی) خود را در درون خانواده پرورش می دهند و در دوره ی بزرگ سالی و با ورود به اجتماع فردیت و هویت یابی شان تکامل پیدا می کند.

وی گفت: خودشناسی صفتی است که در تربیت والدینی شکل می گیرد و در جامعه و محیط شغلی ارتقا می یابد، مهارتی که در موفقیت و رشد فردیت افراد اهمیت به سزایی دارد. خانواده هایی که انتقاد و پیشنهادهای به جا و مناسب موقعیت دارند. زمینه سازهای خوبی برای بلوغ شش گانه و ایجاد مهارت خودشناسی برای فرد هستند، آموزش بارش فکری و حل مسئله باعث می شود که شخص در برخورد با مشکلاتش به دنبال راه حل بگردد و از مواجهه با مسئله ترس نداشته باشد.

 مهین پرور بابیان این که برای درمان مسئله ابتدا باید حل مسئله نمود، خاطرنشان کرد: جوان تحصیلات دانشگاهی دارد اما مهارتی کسب نکرده است که این موضوع در بیکاری فرد دخیل است. مورد دیگر انفعال شخص است، وقتی که مهارت ارتباطی برای جذب شدن به فضای شغلی وجود نداشته باشد؛ باید از مشاوره شغلی بهره بگیرند. در صورتی که بسیاری از افراد به موضوعاتی این چنین هیچ گونه توجهی ندارند.  همچنین انتظارات وتوقعات بعضا غیر منطقی نیز یکی از مانع برای شاغل شدن افرد است.  هنگامی که توقعات با واقعیات هم خوانی نداشته باشد فرد نمی تواند کار مناسب پیداکند.  در نهایت این بلاتکیفی و سر درگمی سبب بروز رفتارهای نابهنجار در خانواده و جامعه می شود.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.