سرویس: اقتصادی 08:00 - جمعه 17 آذر 1396

اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبرد رویارویی با تحریم

ضرورت شفافیت سیاست دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی/ مواجهه با معضل گرایش و تمایل به محصولات خارجی

تلاش سازمان‌های دولتی برای به کرسی نشاندن حرف و منافع خود بدون توجه به منافع کلان و ملی برجسته شده و در حال حاضر راهبرد اقتصاد مقاومتی فاقد فرماندهی واحد در تصمیم‌گیری و اجراست که این وضعیت نه تنها خنثی کننده تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی نیست بلکه کارایی آن‌ها را سریع‌تر می‌کند.

به گزارش اصفهان شرق، با توجه به اینکه کشور ما با تحریم و فشارهای شدید از طرف دشمنان قرار دارد به جاست که منطقی عمل کنیم و مقاومت داشته باشیم تا کشوری غیر قابل نفوذ را به دشمنان نشان دهیم، کشوری مقاوم و خودکفا که تسلیم‌ناشدنی است.

در این شرایط مقام معظم رهبری واژه اقتصاد مقاوتی را به منظور مقابله با فشار اقتصادی دشمن و ایستادگی در برابر تحریم‌ها معرفی کردند تا با بهره‌مندی از کارآفرینان موفق و رفع هرگونه نیاز و وابستگی ایستادگی کنیم و به رشد و شکوفایی دست یابیم تا تحریم‌ها هم نتواند کاری از پیش ببرد.

در اجرای اقتصاد مقاومتی هر فردی سهمی دارد، هم بخش‌های دولتی که تصمیم‌گیرنده هستند و هم بخش‌های خصوصی که به حمایت نیاز دارند؛ حمایت مردم از تولیدات داخلی حرف اول را می‌زند و در اصل همه مردم باید وارد عمل شوند، استفاده از محصولات خارجی، پشت کردن به نیروی جوان مملکت بوده که پیامی جز بیکاری و عقب‌ماندگی به همراه ندارد.

بنابراین ما باید به دنبال راه حل و نجات خود باشیم و راه را بر اقتصاد شکننده مسدود کنیم و این مهم با برخورداری از توانمندی‌ها، افزایش کارایی نظام اقتصادی، ارج نهادن به کار و فعالیت و کسب مهارت، تبدیل کار به فرهنگی شایسته، استفاده و حمایت از نخبگان و فعال‌سازی بخش خصوصی می‌توانیم در اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.

* لزوم پرهیز از تصمیمات هیجانی در مواجهه با شرایط بحرانی

در رابطه با راهکارهای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور با علیرضا سلطانی کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی به گفت‌وگو پرداخته شده که در ادامه می‌خوانید.

علیرضا سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دهاقان با اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد مقاوتی و تأکیدات مقام معظم رهبری بر این موضوع، اظهار کرد: موفقیت هر اقدام اقتصادی یا توسعه‌ای در گرو وجود دو متغیر کلیدی برنامه و مبانی علمی و هم‌چنین مدیریت واحد در تصمیم‌گیری و اجراست.

وی این دو متغیر را حساس شمرد و افزود: وجود این دو متغیر در موارد و مقاطع حساس، بحرانی، فوری ضروری‌تر و اجتناب‌نا‌پذیرتر است.

کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی گفت: هر قدر درک و دانش تصمیم‌گیران از شرایط و متغیرهای ورودی و خروجی در یک وضعیت خاص بیشتر باشد و بر مبنای این درک، تصمیمات درست منطبق با مبانی نظری اثبات شده، گرفته شود و خروج از وضعیت حساس و بحرانی، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر حاکمیت یک مدیریت واحد با فرماندهی مشخص در مراحل مختلف تصمیم تا اجرا، ریسک عملیات را کاهش داده و موفقیت آن‌را تضمین می‌کند.

سلطانی با بیان اینکه باید از اتخاذ تصمیمات هیجانی اجتناب ورزید، بیان داشت: روی دیگر این سخن پرهیز از اتخاذ تصمیمات واکنشی و هیجانی و اقدام موازی در مواجهه با شرایط بحرانی و عوامل چالش‌ساز است.

* اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبرد رویارویی با تحریم

وی ادامه داد: با تشدید تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی علیه کشور در ماه‌های اخیر، اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبرد رویارویی با این وضعیت اتخاذ شده است؛ کاربست و اجرای درست این راهبرد به طور منطقی باید هزینه‌های گذار اقتصادی کشور از این شرایط را کاهش داده و مانع از تشدید فشار رفاهی و اقتصادی به مردم شود.

کارشناس مسائل اقتصادی افزایش هزینه‌های اقتصادی را آفت دانست و تصریح کرد: با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری  و سایرین،  متاسفانه آفتی که همواره هزینه‌های اقتصادی و توسعه‌ای ایران را در دهه‌های اخیر به شدت افزایش داده، بار دیگر و این‌بار در چارچوب اقتصاد مقاومتی هم‌چنان حرف اول را می‌زند و آن چیزی نیست جز بخشی‌نگری.

وی بی‌توجهی به منافع کلان و ملی کشور را برجسته شمرد و عنوان داشت: این آفت در روزهای و هفته‌های گذشته در شکل تصمیم‌گیری‌های موازی و بعضا متناقص و تلاش هر دستگاه یا سازمان دولتی برای به کرسی نشاندن حرف و منافع خود بدون توجه به منافع کلان و ملی برجسته شده است.

* سیاست دولت در اقتصاد مقاومتی باید مشخص باشد

سلطانی با بیان اینکه هدف و سیاست دولت در اقتصاد مقاومتی باید مشخص باشد، یادآور شد: چرایی شکل‌گیری این شرایط چیزی جز مشخص نبودن سیاست و هدف اصلی دولت در اقتصاد مقاومتی و ابهام درسهم، جایگاه و نقش هر یک از دستگاه‌ها اعم از دولتی، عمومی و خصوصی در اجرای سیاست‌های و برنامه‌های اتخاذی نیست.

وی اضافه کرد: همان‌طور که ذکر شد لازمه اقتصاد مقاومتی درک درست شرایط، برنامه‌ریزی مناسب و اقدام واحد بر اساس یک مدیریت واحد است.

وی عدم فرماندهی واحد را سبب افزایش فشارها و تحریم‌ها دانست و متذکر شد: در حال حاضر راهبرد اقتصاد مقاومتی فاقد فرماندهی واحد در تصمیم‌گیری و اجراست که

کارشناس مسائل سیاسی وجود علم را در پیشبرد اهداف موثر و لازم دانست و اذعان داشت: در این شرایط برخورداری از علم و توانمندی در علوم مختلف حرف اول را می‌زند و آن موقع با عدم وابستگی به دیگران راه نجات و شکوفایی را پیدا می‌کنیم با به روز شدن و توانمندی علمی راه درماندگی و فشار تحریم را کاهش می‌دهیم و به خودکفایی و استقلال می‌رسیم و احساس عجز و درماندگی از بین می‌رود.

* مواجهه با معضل گرایش و تمایل به محصولات خارجی

وی با بیان اینکه استفاده از بازار داخلی مهم و حیاتی  به شمار می‌رود، تأکید کرد: در کشور با معضل گرایش و تمایل به محصولات خارجی مواجه هستیم که به بررسی و چاره‌اندیشی نیاز دارد و نمی‌توان به راحتی از کنار این موضوع گذشت زیرا بیکاری که ریشه در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد دارد تعطیلی تولیدی‌ها را به دنبال دارد.

سلطانی در پایان ابراز داشت: بنابراین در چنین شرایطی باید به خودکفایی برسیم تا شاهد قطع وابستگی به طور کامل باشیم و پا برجا بمانیم و توسعه سرمایه‌های انسانی، توسعه کارآفرینی، توجه به بخش خصوصی، افزایش کیفیت محصولات داخلی، حمایت از تولیدات داخلی از جمله راهکارهای این امر مهم تلقی می‌شود.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.