سرویس: اقتصادی 10:45 - پنجشنبه 16 آذر 1396

سایه گرانی بر سر گوشت؛

گوشت، خوراک لاکچری ثروتمندان می‌شود/حذف تدریجی گوشت قرمز از سبد خانوار

طی یک سال گذشته گرانی سایه بر بازار گوشت قرمز انداخته و در حالی قیمت‌ها سر به آسمان گذاشته که بسیاری از افشار متوسط و رو به پایین جامعه حتی توان خرید یک کیلو گوشت را هم ندارند و برخی می گویند گوشت قرمز به خوراکی لاکچری برای قشر ثروتمندان تبدیل می شود.

به گزارش اصفهان شرق،  در سال‌های اخیر قیمت بالای گوشت قرمز همواره دهک‌های پایین جامعه را برای خرید این محصول با مشکل مواجه کرده، اما از زمستان سال گذشته نوسانات قیمتی گوشت به تا حدی پیش رفته که حتی فعالان این صنف را تحت الشعاع قرار داد و این روزها بنابر درخواست نوع نیاز مردم درب قصابی ها هر کیلو گوشت قرمز از کیلویی ۴۰ هزار تومان به بالا و حتی ۵۰ هزار تومان به فروش می رسد.

در چند ماه اخیر نوسان قیمت گوشت قرمز به حدی رسید که سهم این محصول در سبد خانوار کاهش یافت، به گونه ای که هم اکنون به غذای اغنیا تبدیل شده است.

گزارش های میدانی نشان می دهد که قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی با نرخ ۴۱ تا ۶۰ هزارتومان در قصابی های سطح شهر به فروش می رسد.

ناگفته نماند که با افزایش نرخ دلار، زمزمه های افزایش قیمت گوشت از سوی مسوولان و قصابان شنیده می شود که در صورت تحقق این محصول پروتیینی به کالای لوکس تبدیل خواهد شد، چراکه تنها برخی اقشار جامعه قدرت خرید آن را دارند.

اگر چه روایت هفتگی بانک مرکزی از قیمت کالاهای اساسی در اواخر آبان ماه حاکی از افزایش گوشت گوسفندی داشت اما رئیس اتحادیه گوشت قرمز شهرستان اصفهان گفت: با وجودی که تمام قیمت ها رو به افزایش است اما اتحادیه گوشت قرمز اصفهان به دلیل رکود موجود در این صنف اقدام به کاهش ۲ هزار تومانی قیمت گوشت کرده است.

قدرت خرید مردم روز به روز کمتر می شود

رضا انصاری افزود: این کاهش قیمت به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و با کم کردن سود قصابان صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت گوشت قرمز در پایتخت بالاتر از اصفهان است، ادامه داد: تهران گوشت های وارداتی را با گوشت های داخلی مخلوط و به مردم عرضه می کند همچنین نرخ دام سنگین در پایتخت بیشتر از اصفهان است.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه گوشت قرمز در اصفهان هیچ افزایشی نداشته است، گفت: در حال حاضر نرخ هر کیلو گوشت بره با دنبه ۴۰ هزار تومان، گوشت گوسفند بدون دنبه ۴۳ هزار تومان، گوشت گوساله مخلوط ۳۷ هزار تومان، گوشت ران گوساله ۴۰ هزار تومان، گوشت شتر ۴۴ هزار تومان، گوشت شتر مخلوط ۳۹ هزار تومان و گوشت شترمرغ ۵۴ هزار تومان است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا گوشت های وارداتی قیمت ها را در اصفهان کاهش نداد، افزود: از ماه محرم تاکنون هیچ گوشت وارداتی اصلا وارد اصفهان نشده است.

کاهش ۴۰ درصدی قدرت خرید مردم در گوشت قرمز

انصاری با تاکید بر اینکه قدرت خرید مردم در گوشت قرمز نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: سال گذشته در این برهه از زمان نرخ گوشت قرمز ۳۲ هزار تومان بود که اکنون حدود ۳۰ درصد گران شده است.

وی با اعتقاد بر اینکه علیرغم گرانی گوشت قرمز، این فراورده از خرید برخی خوراکی ها همچون ۵ عدد پیتزا که معادل ۱۲۰ هزار تومان می شود؛ ارزان تر خواهد بود، افزود: متاسفانه روز به روز خانواده های بیشتری در خرید گوشت قرمز ناتوان می شوند.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه هر چه گوشت قرمز در قصابی ها بیشتر بماند با تبخیر آب موجود در آن، وزن گوشت کمتر و قصاب متضرر می شود، گفت: به دلیل رکود بازار طی یک سال گذشته تعدادی از واحدهای قصابی در اصفهان مجبور به تعطیلی شده اند.

فقط ۳۰ درصد مردم توانایی خرید گوشت قرمز دارد

نائب رئیس اتحادیه گوشت قرمز شهرستان اصفهان درباره وضعیت بازار گوشت قرمز و خرید و فروش آن در اصفهان، اظهار داشت: در حال حاضر درصدی از کارمندان از طریق بن خرید گوشت خود را از فرودگاه های زنجیره ای و … انجام می دهند و درصد کمتری از جامعه از طریق قصابی ها خرید می کنند.

اصغر پورباطنی افزود: به عنوان مثال اگر یک قصابی پنج سال پیش روزانه ۱۰۰ کیلو گوشت قرمز را خریداری می کرد اکنون به دلیل کاهش قدرت خرید مردم روزانه حدود ۲۰ کیلو گوشت را می فروشد.

به گفته نائب رئیس اتحادیه گوشت قرمز شهرستان اصفهان، رکود به حدی رسیده که حدود ۳۰ درصد مردم توانایی خرید گوشت قرمز را دارند و اگر تا پیش از این توانایی خرید ۲ کیلو گوشت در ماه را داشتند اکنون حدود یک و یا نیم کیلو گوشت قرمز خرید می کنند.

تصمیم گیری موقت برای کاهش قیمت گوشت

وی با اشاره به اینکه نرخ گوشت قرمز در اصفهان حدود ۵۰ روز پیش ۴۲ هزار تومان بود، گفت: با تصمیم اتحادیه قیمت گوشت با کاهش ۲ هزار تومانی به کیلویی ۴۰ هزار تومان رسیده است.

پورباطنی در خصوص اینکه چرا نرخ گوشت قرمز در سال گذشته از حدود ۳۲ هزار تومان امروز به ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان افزایش یافت، بیان داشت: متاسفانه سال گذشته شاهد صادرات دام زنده سبک و سنگین به صورت غیر مجاز و مجاز بودیم، از سوی دیگر خشکسالی و گرانی آذوقه نیز موحب افزایش نرخ گوشت قرمز شد.

وی افزود: در خرداد و تیر ماه سال گذشته باید نرخ گوشت در کشور کاهش می یافت اما به دلیل صادرات دام سبک و سنگین قیمت گوشت افزایش یافت.

نائب رئیس اتحادیه گوشت قرمز شهرستان اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر صادرات دام زنده از کشور به خارج متوقف شده و با وجودی که کمبودی در بازار نیست اما قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است.

گوشت طی چهار سال ۶۰ درصد گران شد

وی با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار کشور سال گذشته برای تعدیل بازار گوشت در برهه ای از زمان اقدام به واردات گوشت از ارمنستان کرد و در تهران و مدتی کوتاه در اصفهان به صورت محدود توزیع شد، اظهار داشت: در حال حاضر واردات گوشت از ارمنستان متوقف شده است اما اکنون صحبت هایی در خصوص واردات گوشت از استرالیا مطرح است اما میزان آن و اینکه سهم اصفهان خواهد بود یا خیر، مشخص نیست.

پورباطنی با اشاره به اینکه به طور معمول قیمت گوشت قرمز به دلیل کم شدن دام و بسته شدن راه ها در فصل سرما اندکی افزایش می یابد، گفت: اصفهان دام سبک خود را از شهرستان های خرم آباد، کردستان، تبریر و لرستان تامین می کند و احتمال دارد نرخ گوشت قرمز اندکی گران شود.

بررسی ها و آمار و ارقام بانک مرکزی نشان می دهد که گوشت قرمز در دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۶۰ درصد گران شده است به نحوی که هر کیلو گوشت قرمز در سال ۹۲ از ۲۵ هزار تومان در سال ۹۶ به محدود ۴۲ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. این آمارها نشان می دهد که گوشت قرمز رفته رفته جای خود را در سبد کالاهای خوراکی هر خانوار از دست می دهد و حتی پیش بینی می شود در صورت عدم چاره اندیشی و تدبیر از سوی دولتمردان به مرور این خوراکی گران قیمت از سفره های مردم حذف شود.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.