سرویس: اخبار شهرستان 15:01 - چهارشنبه 15 آذر 1396

دغدغه هایی از جنس دانشجوی شرق اصفهان؛

زمینه شکوفا شدن استعداد جوانان، در دانشگاه های شرق اصفهان فراهم نیست!/ مدرک گرایی به محرومیت منطقه دامن می زند

دهقانی جوان دغدغه مند قمشانی گفت: در شرق اصفهان نخبه های بسیاری وجود دارد که زمینه ای برای شکوفا شدن استعداد آنها فراهم نشده و این وظیفه مسئولان فرهنگی و دانشگاهی است که به این دغدغه جامه عمل بپوشانند.

به گزارش اصفهان شرق، مصاحبه امروز ما به مناسبت روز دانشجو با جوانی از روستای قمشان از توابع شرق اصفهان( بخش جلگه) است تا پاسخ سوالات خود را از کلام علیرضا دهقانی دانشجوی دانشگاه میبد و فعال فرهنگی با ارادت بسیار به قمشان و جوانان این مرز و بوم خلاصه کنیم.

این گفتگو برگرفته از دغدغه این جوان شرق اصفهانی و کوشش وی در عرصه های علمی بود که به شرح ذیل منتشر شد.

اصفهان شرق: رسالت دانشجو در این برهه از زمان چیست؟

رسالت دانشجو در این زمان، شناخت آسیب های موجود در جامعه ایرانی اسلامی و تحرک به سمت رفع این مشکلات است و دانشجویان طبق سخنان رهبر معظم انقلاب، افسران جوان جنگ نرم هستند و وظیفه آنها شناخت مشکلات و آسیب های موجود است و می توان گفت دانشجو باید با تلاش بی وقفه و شناخت موانع به این رسالت واقف شود.

اصفهان شرق: به نظر شما جوان چه وظیفه ای برای پیشبرد دستاوردهای علمی در دانشگاه دارد؟

قشر فرهیخته دانشجو در این راه باید سنگرها را حفظ و خاکریزها را ترمیم کند زیرا دانشجویان شرق اصفهان به عنوان پیشگامان علم و دانش باید پیام مظلومیت منطقه را به گوش صاحبان نفوذ برسانند.

اصفهان شرق: نقش دانشگاه های شرق اصفهان در بالا بردن سواد همراه با مهارت را بیان کنید؟

متاسفانه در اکثر دانشگاه های شرق اصفهان بجای تلاش برای تولید علم، به تولید مدرک می پردازند و این یک آسیب است و قطعا به محرومیت شرق اصفهان دامن میزند، به عنوان نمونه، در شرق اصفهان نخبه های بسیاری وجود دارد که زمینه ای برای شکوفا شدن استعداد آنها فراهم نشده و این وظیفه مسئولان فرهنگی و دانشگاهی است که به این دغدغه جامه عمل بپوشانند.

وجود دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه و حمایت از آن توسط مسئولان در هر دانشگاهی، باعث شکوفاشدن استعداد دانشجو و پیشرفت صنعت ایرانی خواهد شد و امیدوارم در آینده نزدیک در شرق اصفهان، شاهد پیشرفت های والای علمی باشیم.

اصفهان شرق: نیاز دانشگاه ها به کرسی های آزاد اندیشی چگونه است؟

من به عنوان یک دانشجو که باید جریان و جنبش دانشجویی را با توجه به شرایط جامعه ایران مورد ارزیابی قرار دهم، مطمئنا باید مسائلی را شاخص قرار دهم که متناسب با همین فضای خاص جامعه ایران یعنی توجه به ویژگی های خاص دینی و مذهبی و الزامات آن باشد.
کرسی های آزاداندیشی در کنار تریبون های آزاد دانشجویی، محفلی برای بیان آزادانه نظرات و دغدغه های دانشجویی است و همیشه دانشجویان هستند که در استکبار ستیزی پیش قدم بودند و این زمان می توان تحلیل ها را در کرسی های آزاد اندیشی به عنوان سکوی پرتاب بیان و به گوش مسئولان رساند.

اصفهان شرق: فکر می کنید بالا رفتن دانشگاه در شرق اصفهان بدون اندکی کار عملی و عدم تشکیل کلاس می تواند دانشجو را از لحاظ علمی بالا ببرد؟

متاسفانه نسبت تولید علم و فناوری به تعداد دانشگاه ها در شرق اصفهان بسیار کم است و این مشکل به این دلیل است که رسالت دانشجو در دانشگاه ها تحلیل نشده است.
عدم تشکیل کلاس ها، مدرک گرایی، عدم وجود همایش ها و سمینارها، نبود دفتر ارتباط باصنعت باعث می شود، دانشجو فقط به فکر مدرک باشد و این یعنی عدم رفع محرومیت.

اصفهان شرق: نقش جنبش دانشجویی در موقعیت ها، نقشی تاثیر گذار و تعیین کننده بوده است، به نظر شما ادامه داشتن این جنبش به چه نحوی در ادامه دادن راه دانشجویان ۱۶ اذر سال ۳۲ می تواند تاثیر مثبتی بر نهاد مقدس دانشجویی در دانشگاه ها داشته باشد؟

طبیعتا اگر جنبش دانشجویی و دانشجویان در حال حاضر بتوانند مانند دانشجویان نسل قدیم خوب مطالعه بکنند؛ یعنی از لحاظ تئوریک خود را قوی کنند، اطلاع و تحلیل کافی و دقیق از شرایط ملی، منطقه ای و بین المللی داشته باشند، استقلال خود را حفظ کنند و وابستگی به جریانات خاص سیاسی پیدا نکرده و حق و حقیقت را بر منافع شخص و تشکلی ترجیح دهند میتوانند ان شالله همان صلابت جنبش دانشجویی در سالهای اولیه انقلاب و پیش از آن را خواهند داشت.

پیشنهاد من این است که دانشگاه های شرق اصفهان با برگزاری جلسات و همایش ها دانشجو را حمایت کنند تا در آینده نخبه های شرق اصفهانی خودرانشان دهند و بستر فعالیت هایشان فراهم شود و بتوان کاهش محرومیت شرق اصفهان را شاهد بود.

انتهای پیام/ علیرضا توکلی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.