سرویس: دین و اندیشه 08:00 - چهارشنبه 15 آذر 1396

به مناسبت سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام(ص)؛

محمد(ص) و انقلابی به بزرگی تاریخ

حضرت محمد(ص) آخرین فرستاده خداوند برای هدایت بشریت بود که انقلابی به عظمت تاریخ بشر را بنیاد نهاد که از زمان پیدایش تاکنون منشأ تحولات بسیاری شده است.

به گزارش اصفهان شرق، هریک از انبیای الهی مامور ایجاد رستاخیزی در جامعه بشری بودند اما پس از مدتی افکار و اندیشه‌های وحیانی آنها بوسیله گروهی که خود را از پیروان آنان می‌دانستند به انحراف کشیده می‌شد تا اینکه پیامبر دیگری پس از آنان ظهور می‌کرد و آن اندیشه‌ها را در قالبی جدید عرضه می‌کرد.
پس از قرن چهارم میلادی که آیین مسیحیت در اروپا فراگیر شد و امپراطوری رم به آن گروید، کلیسا به عنوان مرجع رسمی ترویج افکار و اندیشه‌های مسیحیت با مظاهر علم و دانش و حوزه‌های دانش پژوهی در آن دوران مخالفت کرد، تا اینکه در حدود ۲۰۰ سال بعد و در قرن ششم میلادی همه مراکز علم آموزی و پژوهش در اروپا تعطیل شد و دانشمندان از بیم جان در سکوتی طولانی فرو رفتند.
بعدها که اندیشه علم ستیزی کیلسا و تفکر مسیحی گسترش بیشتری پیدا کرد، دادگاه‌های تفتیش عقاید در هر شهر برپا شد و از این رهگذر بسیاری از اندیشمندان و متفکران یا به چوبه دار سپرده شدند، یا به مسلخ رفتند و یا مجبور شدند برای همیشه زبان در کام گیرند.
در همان زمان که چراغ اندیشه و علم اروپا فرومی‌رفت و دوران سیاه قرون وسطی در این قاره و کشورهای آن آغاز می‌شد در سوی دیگری از عامل وجود و در منطقه غرب آسیا، در شبهه جزیره عربستان آخرین پیامبر الهی با بیانی جدید ظهور کرد.
محمد امین همانند دیگر دفعاتی که در غار حرا به تفکر و عبادت مشغول بود، برای خود خلوتی ایجاد کرده بود که ناگاه پیغامی غیبی او را به سوی خود فراخواند.
درباره نخستین پیام های الهی با انبیای پیشین اطلاعات جامعی در دست نیست و حداقل نمی‌توان با قاطعیت درباره همه آنها اظهار نظر کرد اما بر اساس متن قرآن کریم خداوند سخن خود را با محمد(ص) با فرمان به «آموختن» آغاز کرد؛ خداوند در آخرین مرحله ارسال پیامبر به امین وحی خود فرمان می‌دهد: «بخوان» و این واقعه درست مقارن سکوت علمی عالم مسیحیت بوجود آمد.
اگر محمد بن عبدالله(ص) را پیامبری باهدف ایجاد رستاخیر دانایی در همه عالم وجود بدانیم سخنی به گزافه نگفته‌ایم و اگر علم آموزی را مهمترین رسالت مسلمانان بدانیم باز گزافه نگفته‌ایم.
معجزه آخرین پیامبر قرآن است، یک کتاب و سندی علمی و تحقیقاتی درباره همه عالم وجود است و همانگونه که از نامش پیداست باید خوانده شود تا بدانند چه می‌گوید.
محمد بن عبدالله(ص) انقلابی به بزرگی تاریخ ایجاد کرد که اساس آن بر دانش اندوزی و پژوهش استوار است، هرچند به فاصله اندکی پس از وفات ایشان با دسیسه دشمنان و حماقت دوستان جای عقل و خرد و اندیشه با تعصب و نژادپرستی و استثمار فکری و اعتقادی عوض شد اما اندیشه‌های راستین در درازای قرنها خود را نمایاندند و طلوع تمدن اسلامی از سرزمین پارس روح تازه‌ای در جان های عالمیان دمید.
اما امروز پیامبر اسلام(ص) و اندیشه‌های اسلامی بیش از هر زمان دیگری به صیانت و پاسداری نیاز دارند، زیرا در این زمان هم همچنان ماجرای دوست نادان و دشمن جاهل وجود دارد.

اسلام امروز دشمنانی دارد تا دندان مسلح به ابزار رسانه‌ای و شبهاتی که منتشر می‌کنند و در مقابل باید افرادی آزموده و آگاه برای صیانت از میراث گرانقدر اسلامی در صحنه پیکار فرهنگی حاضر شوند و در این رهگذر اگر کلامی به ناصواب و از نادانی در پاسخ به شبهه‌ای مطرح شود تبعات ناگواری به دنبال دارد.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.