اصفهان شرق

اتوبوس های برقی به اصفهان می آیند

کدخبر: 153416
1396/09/14 در ساعت 11:55

به گزارش اصفهان شرق، شرکت واحد اتوبوسرانی یکی از شرکت های قدیمی در ناوگان حمل و نقل شهری به شمار می رود. در گذشته تعداد خطوط اتوبوسرانی اصفهان محدود و مختص به شاهراه ها و خیابان های اصلی شهر بود اما امروزه این خطوط در سرتاسر شهر گسترده و باعث تشویق شهروندان به استفاده هر چه بیشتر از خطوط اتوبوس شده است.

اما این روزها برخی از شهروندان گلایه هایی دارند مبنی بر اینکه در برخی خطوط نه تعداد اتوبوس ها کافی است و نه اتوبوس ها به روز هستند، خیلی از اتوبوس ها از رده خارج هستند، صندلی های خوبی ندارند و از سیستم تهویه مطلوبی برخوردار نیستند، مبلغ کرایه ها بالا است و مشکلات دیگر…

بر این اساس برای به اطلاع از فعالیت ها و خدمات شرکت اتوبوسرانی با مدیرعامل جدید این شرکت قدرت افتخاری به گفتگو نشستیم.

نظرات مردم برای ارتقا کیفیت ناوگان اتوبوسرانی چقدر مهم است؟

بی شک هر شرکتی که با مشتری مواجه باشد، باید کیفیت کار خود را بر مبنای نظرات مشتریان بهبود دهد، به خصوص شرکت های عام المنفعه ای همچون اتوبوسرانی که روزانه با چند صد هزار نفر از شهروندان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط است.

از این رو اخذ نظرات مردم در بهبود کیفیت سرویس دهی اتوبوسرانی از یک سو موجب رضایتمندی و آرامش شهروندان می شود و از سوی دیگر بهبود وضعیت مالی اتوبوسرانی را به همراه دارد.

معمولاً این نظرسنجی در چه زمان هایی انجام می شود و چقدر در کیفیت خدمات ارایه شده و عمر ناوگان تأثیر گذار است؟

ما هر ساله برنامه نظرسنجی را در دستور کار داریم که در همین ایام اتفاق می افتد؛ نظرسنجی از یک جامعه آماری کاملاً حساب شده از مجموعه مسافران اتوبوس در نقاط مختلف شهر انجام می شود و نتایج آن را در بولتن ها و مجموعه هایی که با آنها در ارتباط هستیم اعلام می کنیم تا بتوانیم کیفیت خدمت رسانی را افزایش دهیم.

میزان رضایتمندی شهروندان در بخش های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد، اما آیا بخش خصوصی را با بخش دولتی تفکیک می کنید؟

ما متولی مجموعه اتوبوسرانی هستیم و پاسخگوی تمام اتوبوس هایی که در سطح شهر فعالیت می کنند، هستیم از این رو برای ما تفاوتی ندارد که اتوبوس متعلق به بخش خصوصی است یا دولتی.

همه ناوگان اتوبوسرانی چه خصوصی و چه دولتی یک وظیفه دارند آن هم جابه جایی راحت، آرام، توأم با امنیت برای شهروندان است.

میزان رضایتمندی مردم از بخش خصوصی بیشتر است یا بخش دولتی؟

در حال حاضر نمی توان قاطعانه در باره میزان رضایتمندی از هر کدام بخش ها را اعلام کرد چون شاخص های مختلفی در رضایتمندی وجود دارد.

در برخی موارد رضایتمندی از بخش خصوصی و در برخی دیگر رضایتمندی از بخش دولتی بیشتر است اما این تفکیک را در نظر سنجی ها قایل نشده ایم چون جامعه آماری مسافران هستند و به طور حتم وقتی در بخشی میزان نارضایتی مردم مطرح باشد، هم مشمول بخش دولتی و هم بخش خصوصی خواهد شد؛ از این رو سعی می کنیم که نظرات و صحت نظرات مردم را بررسی و نقایص را برطرف کنیم.

چند درصد ناوگان را بخش خصوصی و چند درصد را بخش دولتی در برمی گیرد؟

در حال حاضر حدود ۳۰ درصد ناوگان توسط بخش خصوصی و ۷۰ درصد توسط بخش دولتی اداره می شود.

بر نظافت اتوبوس های بخش خصوصی چگونه نظارت می شود؟

با توجه به اینکه سیستم اتوبوسرانی مشتری مدار است و رانندگان بخش خصوصی و دولتی سعی بر رضایتمندی مردم دارند، نظافت اتوبوس ها از ارکان مهم خدمت رسانی به مردم است.

بسیاری از اتوبوس های بخش خصوص به صورت کامل توسط همان بخش نظافت می شود، نکته قابل توجه اینکه کمترین نارضایتی مردم از بابت نظافت اتوبوس ها مربوط به اتوبوس های بخش خصوصی است.

اگر مردم در ارتباط با نظافت اتوبوس های شهر انتقادی داشته باشند چگونه باید مراتب را با مسئولان اتوبوسرانی در میان بگذارند؟

اتوبوسرانی یک سامانه ای طراحی کرده که شهروندان در وقت اداری می توانند با آن تماس بگیرند؛ روابط عمومی سازمان کلیه انتقادها، نارضایتی ها و یا پیشنهادات را جمع بندی و منعکس می کند و ما نیز سعی می کنیم با اطلاع این موارد به مسئولان بخشهای مختلف در جهت رفع آنها اقدام کنیم.

مردم می توانند چنانچه انتقادی نسبت به نظافت اتوبوس و یا رفتار ناوبران دارند مراتب را از طریق شماره پیامک ۳۰۰۰۱۶۴۶ با ذکر زمان، شماره اتوبوس و تاریخ اعلام کند.

البته باید اعلام کنم روابط عمومی اتوبوسرانی نامه های تشکرآمیز زیادی را در ارتباط با نحوه خدمت رسانی اتوبوس ها و ناوبران دریافت کرده است که عمدتاً سعی بر تقدیر از راهبران داریم.

 شماره تلفن مستقیم روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان نیز ۳۴۷۱۱۸۹۰ است و شهروندان می توانند با این شماره تماس بگیرند و موارد را مطرح کنند.

آرامش، راحتی و رضایتمندی مسافران اتوبوس برای ما بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است.

میانگین سن رانندگان اتوبوس در شهر اصفهان چقدر است؟

برای اخذ گواهینامه و بر عهده گرفتن راهبری اتوبوس، پارامترهای زیادی مد نظر قرار می گیرد. راهبر تا زمانی که گواهی رانندگی اتوبوس داشته باشد برای رانندگی ممانعتی ندارد هر چند ممکن است سن آنها ۵۰ سال باشد.

در واقع بر اساس آمار تصادفات و تخلفات، ناوبران را مجاب می کنیم که حق راهبری ندارند یا خیر، ما بر مبنای شاخص های ارزیابی ممکن است راننده اتوبوس را جابه جا و در جای دیگری از آنها استفاده کنیم.

رضایتمندی مسافر برای ما مهم است و البته یکی از شاخص های آن نوع برخورد رانندگان اتوبوس با مسافران و نحوه رانندگی آنهاست. بیش از ۱۵۰۰ راهبر در اتوبوسرانی اصفهان مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

ممکن است به دلیل مشکلات موجود با توجه به اینکه راهبران شیفت صبح از ساعت ۴ صبح تا ۱۴  و شیفت عصر هم به همین ترتیب مشغول خدمت رسانی هستند، برخورد ناصحیح برخی از مردم در نزدن کارت بلیت ممکن است ناوبر را عصبانی کند؛ بنابراین معتقدم مردم باید بیشتر فرهنگ استفاده از اتوبوس را بدانند.

برای توسعه ناوگان و ارتقا مهارت فنی رانندگان چه برنامه ای دارید؟

در سال های اخیر به دلیل وجود محدودیت ها در کل کشور، شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان از یارانه های دولتی بی نصیب مانده و دولت نتوانسته سهم کمک های خود را تحقق بخشد.

اکنون متاسفانه با سن بالای ناوگان که در حال حاضر متوسط سن ناوگان حدود ۹ سال است، مواجه هستیم و این عدد نسبتاً بالا می باشد؛ البته برای نوسازی ناوگان برنامه ریزی هایی جهت خرید اتوبوس انجام شده است.

سال گذشته ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان اضافه شد. برای انجام آموزش های راهبری برای رانندگان، برنامه های مدون دوره ای داریم تا رانندگان و بخش هایی همچون کنترل خطوط تحت این آموزش ها قرار گیرند.

درصدد هستیم این دوره ها را از نظر کمی و کیفی ارتقا داده و استمرار بیشتری دهیم چرا که راهبران خط مقدم شرکت واحد اتوبوسرانی هستند.

معتقدم در زمینه ارایه خدمات به مردم کوتاهی شده است و امیدواریم با کمک رسانه ها فرایند خدمت رسانی که منتج به بهره گیری هر چه بیشتر مردم می شود، ارتقا پیدا کند.

تراموا و برقی شدن ناوگان به عهده اتوبوسرانی است؟

تراموا مربوط به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان می شود اما اتوبوس های برقی به عهده شرکت اتوبوسرانی است.

در برنامه استراتژیک شرکت واحد اتوبوسرانی موضوع راه اندازی اتوبوس های برقی مطرح شده است و دنبال هستیم که در محدوده مرکزی شهر و در مسیرهای اطراف اماکن تاریخی از اتوبوس های برقی استفاده کنیم.

البته در بافت تاریخی شهر اصفهان امکان تردد اتوبوس ها وجود ندارد و این یک نقطه ضعف به شمار می رود.

برای کنترل کارت زدن شهروندان چه افرادی مسئول هستند؟

در ابتدا بخش خصوصی را مسئول کنترل بلیت قرار دادیم؛ البته در همه جای دنیا مرسوم است که فروش بلیت ها را کنترل می کنند.

نحوه کنترل به گونه ای است که کرامت و شخصیت افراد حفظ شود؛ هیچ فرد کنترل کننده ای حق بی احترامی به مسافران را ندارد و باید در فضایی محترمانه عملیات کنترل را انجام و در صورتی که کارت بلیت فردی شارژ نداشته باشد یا از زدن کارت امتناع کرده باشد، وجه بلیت را از مسافر دریافت و رسید ارایه شود.

اتوبوس ها سرمایه های مردمی هستند و یکی از مهمترین منابع مهم درآمد اتوبوسرانی بلیت فروشی است؛ اگر شهروندان استنباط می کنند حقی برای رایگان سوار شدن به اتوبوس  دارند، سخت در اشتباه هستند.

انتهای پیام/ایمنا