اصفهان شرق

هدف اصلی ایجاد سهام عدالت تحقق پیدا نکرد

کدخبر: 153407
1396/09/14 در ساعت 08:00

به گزارش اصفهان شرق، حمیدرضا فولادگر در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به سالگرد شهادت شهید مدرس با بیان اینکه این شهید بزرگوار الگویی برای تمام نمایندگان مجلس است، اظهار داشت: شجاعت، ایستادگی ایشان در برابر زورگویی دشمنان و استبداد داخلی رضا شاه، مردمی‌بودن و مردمی‌زیستن شهید مدرس از ویژگی‌هایی است که نمایندگان باید آن‌ را داشته باشند.

وی پیرامون مصوبات سه ماه اخیر مجلس نیز تصریح کرد: در کمیسیون صنایع چند طرح و لایحه ارجاع شده که مهم‌ترین آن طرح حمایت از صنایع‌دستی و استادکاران صنایع دستی است؛ این طرح برای اصفهان که به‌عنوان مهد صنایع دستی قرار گرفته طرح بسیار خوبی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه گفت: ۶۰ درصد رشته‌های صنایع دستی در اصفهان موجود است و بنابراین هرچه در این زمینه کار شود به نفع میراث فرهنگی هنرمندان است و قطعاً می‌تواند برای اصفهان مهم و تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه این طرح در مرحله رفع ایرادات شورای نگهبان است، خاطرنشان کرد: این طرح بیمه اساتید هنرهای دستی، تسهیلات، معافیت از مالیات، آموزش وغیره را شامل می‌شود؛ ازطرفی دیگر صنایع‌دستی فصل مشترک صنعت و هنر است و همچنین با کمترین هزینه می‌توان فرصت‌های شغلی ایجاد کرد و در راستای اقتصاد مقاومتی است.

ایجاد کمیسیون مشترک برای بررسی لایحه تقویت و توسعه نظام استاندارد ملی

فولادگر با بیان اینکه برای بررسی لایحه تقویت و توسعه نظام استاندارد ملی، کمیسیونی مشترک ایجاد شد، گفت: دلیل این‌کار این بود که این طرح مربوط به حوزه‌های مختلف است و به عبارت کلی می‌توان گفت محل بحث در موضوع استاندارد بخش‌های مختلف شامل استاندارد، غذا و دارو و در برخی موارد دامپزشکی را شامل می‌شود. با تصویب این لایحه مؤسسه استاندارد به سازمان ملی استاندارد تبدیل می‌شود و مثل سازمان محیط زیست زیر نظر شخص رئیس جمهور خواهد بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس پیرامون کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، گفت: این کمیسیون در ۴ حوزه اصل ۴۴ شامل تولید داخل، کسب، کار و اشتغال ذیل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وارد عمل شده است. ۹ سال پس از اجرای قانون اصل ۴۴ مرور کلی در این مدت انجام داده‌ایم و حاصل این گزارش این است که بخش‌هایی از آن اجرا شده و بخش‌هایی نیز هنوز بر زمین مانده است؛ گزارش ابتدایی این کمیسیون که شامل ۶۰ صفحه به علاوه ۲۰ صفحه پیوست بود در هفته گذشته در مجلس قرائت شد.

هدف اصلی ایجاد سهام عدالت تحقق نیافته است

فولادگر پیرامون نحوه اجرایی شدن سهام عدالت تصریح کرد: بخشی از طرح سهام عدالت اجرا شد و ۴۸ میلیون نفر از مردم تحت پوشش این سهام قرار گرفتند؛ متوسط برای هر نفر ۵۳۰ هزار تومان برآورد شده که از این میزان دو دهک پایین درآمدی را دولت ۵۰ درصدشان را پرداخت کرده و ۴ دهک دیگر ۵۳۰ هزار تومان به حسابشان واریز شده است. ۲۷ هزار میلیارد از این سهام نهایی شده و حدود ۲۲ هزار میلیارد باقی مانده که فعلا به دولت باز می‌گردد و دولت باید آن را از ابتدا آغاز کند.

رئیس کمیسیون اصل ۴۴ تصریح کرد: هدف از اجرایی شدن طرح سهام عدالت گسترش مالکیت عمومی و تمرین سهامداری برای مردم بوده است و از آنجا که مردم هنوز مالک سهام نشده‌اند باید گفت این قضیه تحقق نیافته است؛ دولت می‌گوید با این ساختارها نمی‌توانیم آن را اجرایی کنیم براین اساس دولت می‌خواهد هر بخش از سهامداران را به صورت واحدهای مجزا تعریف کند و بنا به تعریفی خاص به آن‌ها سهام تعلق گیرد.

وی با بیان اینکه یک محور تحقق سهام عدالت تعاون همگانی است، گفت: اتحادیه‌های بزرگ و تعاونی‌های چندمنظوره هنوز در کشور تشکیل نشده در حالیکه در کشورهای سرمایه‌داری تعاونی‌هایی هستند که چند میلیون سهام‌دار دارند و بسیار موفق عمل کرده‌اند.

ذهنیت مردم کشور ما نسبت به بخش خصوصی منفی است

فولادگر با بیان اینکه در چین ابتدا فضای کسب و کار را بهبود دادند و در واگذاری نیز مدیریت‌ها را واگذار کردند نه سهام را، گفت: همین سبب شد شرکت‌های خصوصی زیادی ایجاد کنند که در دنیا حرف برای گفتن دارند.

رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس پیرامون بهبود شرایط کسب و کار نیز گفت: دولت‌های نهم و دهم قانون بهبود کسب و کار را اجرا نکردند، دولت یازدهم هم که شروع کرد بیش از نیمی از احکام آن را هنوز اجرا نکرده است.

وی با بیان اینکه ذهنیت مردم کشور ما نسبت به بخش خصوصی منفی است و از طرفی در مبارزه با فساد خوب عمل نکرده‌ایم، تصریح کرد: برخی می‌گویند اگر با مفسدان برخورد کنیم امنیت سرمایه‌گذاری به مشکل بر می‌خورد چون نتوانسته‌ایم این دو موضوع را با هم جمع کنیم.

لزوم توجه دولت به ورزش‌های مختلف غیر از فوتبال

وی ادامه داد: در خصوص واگذاری، آموزش و فرهنگ مستثنا و منوط شد که دولت تا یک سال بعد لایحه بیاورد که این امر انجام نشد. واگذاری ۴ باشگاه ورزشی دولتی موضوع عجیب و قابل تأملی بود چرا که دو تیم نفت و راه‌آهن واگذار شد اما واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بعد از ۴ بار مزایده به بهانه فرهنگی بودن به صورت ناگهانی منتفی شد.

رئیس کمیسیون اصل ۴۴ در ادامه گفت: این در حالی است که AFC، ۱۷سال قبل لیگ ایران را مشروط به این که همه تیم‌های حاضر سهامی خاص بشوند حرفه‌ای اعلام کرد. از طرفی در قانون پنجم نیز تأکید شده که دولت نباید در ورزش حرفه‌ای ورود کند؛ رشته‌های مختلف درگیر چند ۱۰ میلیون پول هستند و توانایی کسب رتبه در جهان را دارند اما باشگاه‌های فوتبال ده‌ها میلیارد هزینه برای دولت ایجاد می‌کنند.

نماینده اصفهان در مجلس پیرامون مسائل و معضلات استان اصفهان با بیان اینکه با استقرار استاندار جدید که در کنار تجربه جایگاه سیاسی، سابقه فعالیت اقتصادی داشته امیدواریم وضعیت صنعت در استان بهبود پیدا کند، گفت: اصفهان در گذشته جلودار بوده اما امروز عقب افتاده است.

استاندار نگاه سیاسی نداشته باشد

وی در ادامه گفت: استاندار اصفهان به عنوان نخستین اولویت باید موانع سرمایه‌گذاری را بررسی و برطرف کند و لازمه این موضوع آن است که استاندار نگاه سیاسی نداشته باشد و از تمامی ظرفیت‌های استان استفاده کند، این را به شهردار هم گفته‌ایم که به نظر می‌رسد تا کنون به یک گروه سیاسی خاص بسنده کرده‌اند.

فولادگر پیرامون بودجه سال آینده با بیان اینکه آن طور که گفته شده هفته آینده دولت بودجه را به مجلس تحویل می‌دهد، گفت: این بودجه باید براساس برنامه توسعه ششم باشد؛ بودجه سال ۹۶ باتوجه به اینکه در گذر دو مجلس بود راستی آزمایی آن با برنامه ششم درست انجام نشد و به مشکلاتی نیز برخوردیم.

وی با بیان اینکه توقع داریم ظلمی که به برخی استان‌ها از جمله اصفهان در خصوص سهم اعتبارات می‌شود اصلاح شود، گفت: در میزان درآمدی که در اصفهان برای کشور ایجاد می‌کنیم دوم هستیم اما سرانه استان ما در رتبه ۲۹ است.

نماینده اصفهان در مجلس در رابطه با طرح توسعه فرودگاه اصفهان تصریح کرد: فرودگاه اصفهان شایسته مردم و خود شهر نیست؛ در شرایطی که با توجه به موقعیت استراتژیک ما، ایرلاین‌های خارجی زیادی تمایل به ایجاد دفتر در اصفهان دارند اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است. قراردادی بین وزارت اقتصاد، دفاع و شرکت فرودگاه‌ها منعقد شده تا زمین‌های پیگاه هشتم شکاری ارتش خریداری و در اختیار فرودگاه برای توسعه قرار بگیرد.

انتهای پیام/تسنیم