سرویس: اقتصادی 08:00 - دوشنبه 13 آذر 1396

مناظره علمی بحران آب (بخش اول)

متخلفان برداشت‌های غیرقانونی آب باید محاکمه شوند/نباید موضوعات آب امنیتی شود

گفتگوی علمی پیرامون بحران آب در اصفهان و چهارمحال بختیاری با حضور عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس و جعفری رئیس کمیته صیانت از آب استان چهارمحال بختیاری برگزار شد، با تاکید بر اینکه آب زاینده رود بدون تناسب به استان ها اختصاص یافته است بر محاکمه متخلفان برداشت های غیرقانونی آب تاکید شد.

به گزارش اصفهان شرق، همایش گفت وگوی علمی پیرامون «بحران آب در اصفهان و چهارمحال و بختیاری» در دانشگاه شهرکرد با حضور جمع کثیری از دانشجویان برگزار شد.

در این همایش حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام امیرقلی جعفری، رئیس کمیته صیانت از آب استان چهارمحال بختیاری با یکدیگر به گفتگو و مناظره پرداختند.

عابدی: نباید موضوعات آب امنیتی شود

در ابتدای این برنامه حیدرعلی عابدی گفت: در مورد زاینده رود هر صحبتی بشود واکنش های سیاسی ایجاد می شود و به اسم یک جریان خاص تمام می شود اما نه من تصمیم گیرنده هستم نه آقای جعفری بلکه تنها برای مطالبه گری آب برای دو استان اصفهان و چهارمحال بختیاری و تفهمیم مشکلات آنها و پیگیری این مشکلات از مسئولان اجرایی این امر آمده ایم.

برخی به دنبال اتصال این موضوعات به مسایل امنیتی و سیاسی و شانه خالی کردن از بار مسئولان هستند اما منافع ملی از منافع تک تک افراد مهم تر است. باید چاره ای برای این موضوعات و مشکلات شود.

مواضعی که مطرح می کنم دیدگاه کارشناسی به دور از مسایل سیاسی است. موضوعاتی که بیان می کنم صحبت مجمع نمایندگان استان اصفهان با گرایس های مختلف سیاسی است.

جعفری: روشنگری به دور از فضای حاشیه ای صورت گیرد

جعفری در ادامه با بیان اینکه امیدوارم فضای ایجاد شده باعث روشنگری و تببین مسایل به دور از فضاهای حاشیه ای شود و دانشجویان با روحیه پرسشگری با شنیدن حرف ها خودشان مطلب درست را انتخاب کنند، گفت: اعتقادم نسبت به مردم ولایتمدار اصفهان یک نگاه دارای پیشینه از زمان جنگ است. بحث هایی که اینجا گفته می شود مربوط به مردم اصفهان نیست بلکه بحث هایی کارشناسانه است و مشکلاتی در میان مسئولان استان اصفهان وجود دارد که من بیان خواهم کرد.

کسی نمی تواند بین این دو ملت جدایی ایجاد کند مردم این دوستان با هم دوست و برادر هستند. مشکلی بین مردمان این دو استان وجود ندارد و مشکلات میان مسئولان و مدیران است. انتظار می رود مردم اصفهان نیز ظلم را برتابند و سکوت نکنند.

برای تحقق جریان همیشگی زاینده رود چه تدابیر مدیریتی انجام شده است؟

عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه زاینده رود جاری خواهد شد، گفت: برای این موضوع چاره ای دارم ابتدا باید ساماندهی رودخانه زاینده رود انجام شود در حالیکه در حال حاضر رودخانه بی در و پیکر است و بیشتر به اتهام زنی پرداخته ایم. ۱۲۰ روستای اصفهان دارند به ویرانه و کویر تبدیل می شوند و مردمشان در حال مهاجرت به اصفهان هستند. این مشکل با ساماندهی رودخانه رفع خواهد شد.

وی افزود: از تالاب گاوخونی تا کوهرنگ باید ساماندهی شود و هر لوله ای که آب برداشت می کند مجهز به تابلو و کنتور شود چه در اصفهان و چه چهارمحال، در حال حاضر هیچ لوله ای با حساب و کتاب برداشت نمی شود در حالی که حدود ۷۰۰ لوله در این دو استان وجود دارد.

عابدی با تاکید بر اینکه تنظیم مصارف بر اساس منابع برنامه ای دیگر برای جاری شدن زاینده رود است، گفت: امروز دیگر تصمیم گیرنده در مورد آب سازمان های آب نیستند، وزارت نیرو نیز به دلیل اینکه امتحانش را پس داده حق تصمیم گیری ندارد آنکه تصمیم می گیرد شورای آب است.

وی یادآور شد: برخی از جلسات شورای عالی آب مختص موضوعی خاص است که دهمین و سیزدهمین جلسه آن مختص زاینده رود بوده است.

آب زاینده رود بدون تناسب به استان ها اختصاص یافته است

نماینده مردم اصفهان در مجلس بیان داشت: در جلسه دهم تصمیم گرفته شد، بارگذاری جدیدی نباید بر روی زاینده رود انجام گیرد و در جلسه سیزدهم منابع مصارف مشخص شد. منابع کشاورزان حقابه دار و محیط زیست تونل یک و رودخانه طبیعی است و برای مصارف شرب و قسمتی از صنعت از تونل دوم و سوم چشمه لنگان و بهشت آباد باید اختصاص یابد اما در حال حاضر آب بدون تناسب اختصاص پیدا کرده است.

عابدی گفت: از طرفی دیگر مهاجران وارد اصفهان شده اند اما سهمیه آب شان را که با خود نیاورده اند و باید فکری به حال این افراد شوند.

جعفری: نمی توان به صحبت های شورای عالی آب استناد کرد

رئیس کمیته صیانت از آب استان چهارمحال بختیاری با تایید صحبت های نماینده مردم اصفهان، بیان داشت: آقای عابدی گفت طالب جاری شدن زاینده رود برای همیشه هستیم حرف بسیار خوبی است اما در استان چهارمحال یک طرح غیر مصوب وجود ندارد اگر شما برداشت از رودخانه را یک کار بی حساب می دانید یک طرح غیر تخصیص برای استان چهار محال بختیاری است ذکر کنید اما برای استان اصفهان برایتان لیست می کنم.

جعفری افزود: می گویید وزارت نیرو را قبول نداریم. من تعجب می کنم. وجود وزرات نیرو عین قانون اساسی است اما شورای عالی آب کجای قانون است؟

وی ادامه داد: آنچه را که قانون اساسی و مجلس گفته را قبول ندارید و شورای عالی آب را قبول می کنید بر فرض که این قانونی باشد در شورای عالی آب وزیر کشاورزی و نیرو و صنایع و معاون رئیس جمهور هستند اما یک نماینده از استان چهارمحال بختیاری حضور ندارد.

رئیس کمیته صیانت از آب استان چهارمحال بختیاری بیان داشت: این شورا در جلسه دهم خود اعلام می کند تونل گلاب غیرقانونی است و در جلسه سیزدهم نظرشان را تغییر می دهند. چرا قانون را دور می زنیم. چرا شورای عالی آب اینقدر متشتت است؟

به گفته جعفری، نمی توان وزارت نیرو را کنار بگذاریم. چون شورای عالی آب غیرتخصصی است حرف هایشان تغییر می کند.

وی گفت: آقای عابدی اول جلسه گفتید شما را برای حضور در جلسه ترسانند اما مردم شریف و نجیب چهارمحال و بختیاری محترمانه با شما در حال برخورد هستند چرا دوستانتان شما را ترساندند؟

عابدی: کشاورزان بهترین ناظران وضعیت آب هستند

عابدی با یادآوری اینکه چه کسی بهتر از کشاورزان می تواند ناظر بر مسائل آب باشد، گفت: نماینده صنف کشاورزان اصفهان و چهار محال بختیاری باید ناظر بر رودخانه زاینده رود باشند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل سیاست های غلطی که وجود داشته مراکز استان ها به مرکز مهاجرت تبدیل شده اند اگر هر فرمولی برای ساماندهی رودخانه زاینده رود وجود داشته باشد ما استقبال می کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با تاکید بر اینکه هر طرحی بخواهد در حال حاضر از زاینده رود برداشت کند غیرقانونی است، تصریح کرد: مسئولان وزارت نیرو نتوانستند آینده را پیش بینی کند و حالا متوجه بحران آب در کل کشور می شوند. نتیجه اش این می شود که من و جناب جعفری که متخصص آب هم نیستیم فضا را خالی می بینیم و وارد این موضوعات می شویم.

عابدی: استان اصفهان با چاه ها و برداشت های غیرمجاز برخورد کرده است

وی بیان داشت: هر کار غلطی را انجام شود قبول ندارم و هر کار درستی بشود را تایید می کنم. آقای جعفری؛ من و شما برای روشنگری آمده ایم. در استان اصفهان با چاه ها و برداشت های غیرمجاز برخورد شده است.

عابدی گفت: بحث ما یک چیز است؛ حقابه! هر جا می روم می گویند حقابه من چه شد؟ انتظار داریم بر اساس فتوای مراجع، احادیث و آیات قرآن حقابه به رسمیت شناخته شود. هر جا حقابه بود نه وزیر نیرو، نه پدرش نمی توانند دستور دیگری دهند.

وی افزود: از وزارت نیرو سوال کردیم چگونه از حقابه کشاورزان اصفهانی حراست می کنید؟ وزارت نیرو آورده دارد. تونل اول و رودخانه طبیعی متعلق به کشاورزان اصفهانی هستند. وزارت نیرو تونل دوم و چشمه لنگان را آماده کرده که آورده آب از تونل دوم ۲۲۴ میلیون متر مکعب و از چشمه لنگان در بهترین حالت ۱۳۰ میلیون متر مکعب است که در مجموع به ۳۵۴ میلیون متر مکعب می رسد در حالی که وزارت نیرو حق برداشت این مقدار آب را داشته اما به هر کجا رسیده مجوز برداشت داده است که این مسأله غیرمجاز است.

جعفری: تونل گلاب قانونی است یا غیر قانونی؟

جعفری با بیان اینکه آقای عابدی شما در مجلس سوگند یاد کردید، گفت: شما گفتید با هر طرح اشتباه مخالفید پس شجاعانه و عالمانه بگویید تونل گلاب قانونی است یا غیرقانونی است؟ اگر قانونی است استدلالتان چیست؟ و اگر غیر قانونی است سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و وزارت نیرو باید افراد متخلف را پای میز محاکمه بیاورند.

عابدی: هر طرحی با منبع آب نامشخص، از نظر من و قانون مردود است

عابدی با تاکید بر اینکه به قانون قسم خوردم و آن را قبول دارم گفت: تا منبع آب تونل گلاب مشخص نشود با آن مخالف هستیم. هر طرحی که منبع آبش نامشخص باشد از نظر من و قانون مردود است.

جعفری: آیا به عنوان قانونگذار این افراد را به دادگاه معرفی می کنید؟

جعفری در واکنش به این جملات نماینده مردم اصفهان یادآور شد: بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از بیت المال برای تونل گلاب تا به حال از سوی آقایان طرفه، زرگر پور و حاج رسولی ها هزینه شده است.

عابدی: متخلفان برداشت های غیرقانونی باید محاکمه شوند

عابدی در پاسخ به این سوال تاکید کرد: ما معتقدیم هر فرد متخلفی که برداشت غیرقانونی می کند باید محاکمه شود و پیگیر آن هستیم و باید پاسخگو باشند.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.