سرویس: اقتصادی 10:11 - یکشنبه 12 آذر 1396

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

کمبود آب برای ۵ میلیون ایرانی/تمدن زاینده رود متعلق به همه ایران است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:با خشک شدن زاینده رود ۵ میلیون نفر ایرانی در معرض کمبود آب قرار خواهند گرفت.

به گزارش اصفهان شرق، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت رودخانه زاینده رود، اظهار کرد: موضوع خشکسالی چندین ساله زاینده‌رود چالشی است که این روزها مردم اصفهان و حتی مسافران و توریست‌های  این شهر را با نگرانی بسیار زیادی رو به رو کرده است.

وی با بیان اینکه تمدن زاینده رود تنها متعلق به شهر اصفهان و ایران نبوده و به نوعی در وسعتی جهانی مطرح است، افزود: این درحالیست که این شهرت جهانی در مرز نابودی و خشک شدن دائمی قرار گرفته و با این نوع از پیگیری‌هایی که از جانب مسوؤلان انجام می‌شود، هیچ گاه به صورت همیشگی آبدار نخواهد شد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرف مسئولان دولتی و وزارت نیرو کوچکترین اقدامی برای این مهم صورت نمی‌گیرد و به عبارتی هیچ کس مسئولیت خشک شدن و احیا زاینده رود را متقبل نمی شود.
حاجی دلیگانی با بیان اینکه تاکنون هیچ ستادی برای احیا زاینده رود تشکیل نشده است، بیان کرد:روند تدریجی خشک شدن این دریاچه دیگر برای مردم عادی شده و با ادامه این روند تا چندی دیگر به فراموشی سپرده خواهد شد.
 وی با اشاره به کاهش چشمگیر آب پشت سد زاینده رود، گفت: این در حالیست که همیشه در این فصل از سال، حداقل ورودی سد زاینده رود از دبی بالایی برخودار بود ولی اکنون کمترین  میزان آب را در دل خود جای داده است.
 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین با این شرایط اگر تا چند ماه آینده بارندگی‌ صورت نگیرد، شاید در ابتدای سال آینده آبی برای شرب ۵ میلیون نفر از جمعیت اصفهان بزرگ، آبی وجود نداشته باشد.
 حاجی دلیگانی افزود:  تشنگی ۵ میلیون نفر  جمعیت موجب مهاجرت آنها به تهران و شهرهای دیگر شده و تبعات اجتماعی و اقتصادی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
 وی بیان کرد: هم‌اکنون مردم اصفهان دچار شرایط ذهنی بدی شده‌اند، ولی آنچه جای تعجب دارد در این است که در شرایط کم‌آبی و یا بی‌آبی اصفهان، شاهد اجرای طرح‌های برداشت آب در نقاط بالادستی رودخانه زاینده رود هستیم.
 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این در شرایطی است که طبق مصوبه شورای عالی آب نباید هیچ طرح جدیدی  در بستر حوزه‌ای زاینده رود اجرا شود. به عبارتی انجام هرگونه بارگذاری جدید در بالادست این رودخانه ممنوع اعلام شده است.
 حاجی دلیگانی با بیان اینکه پیش بینی آب قبل از هرگونه بارگذاری ضرورت دارد، تصریح کرد: در ۲ الی ۳ سال گذشته بیش‌از ۳۰ طرح، بدون گذران روال قانونی در بالادست رودخانه زاینده رود بارگذاری شده است. متاسفانه شاهد اجرای طرح‌هایی در بالادست رودخانه زاینده رود تحت عنوان آب شرب هستیم که به نوعی بارگذاری جدید محسوب می‌شود.
وی افزود: بنابراین اکنون می‌بینیم که بودجه بیت‌المال و اعتباراتی که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و ستاد بحران قرار گرفته صرف بارگذاری‌های جدیدی شده است.
 حاجی دلیگانی گفت: همه این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که دستور قضائی دال بر توقف پروژه‌های مذکور صادر شده ولی با این حال در روستای درکان از شهرستان شادگان، شاهد بتن‌ریزی  شبانه بر روی پروژه انتقال آب هستیم.
 وی با اینکه مسوؤلان متولی زمانی برای جلوگیری از تشدید بحران فوق خرج نمی کنند، افزود: تبعات خشک شدن روخانه زاینده رود تنها گریبان‌گیر اصفهان نشده و به نوعی همه مردم ایران را در بر خواهد گرفت، بنابراین همه ما باید با رفتاری عدالت محورانه تامین آب شرب را در اولویت کاری خود قرار دهیم.
 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: تامین آب کشاورزی با اصلاح الگوی مصرف و بهره‌مندی از روش‌های نوین آبیاری دومین اولویت مهم دربرنامه ریزی هاست که باید لحاظ شود. بنابراین باید با جلوگیری از هرگونه برداشت افراطی به تشنگی و مهاجرت میلیون‌ها نفر خاتمه دهیم.
گفتنی است؛ با انتقال آب به استان یزد در سال ۱۳۷۹ اولین جرقه خشکی در زاینده رود زده شد، بعد از آن با افزایش برداشت روزانه از آب این رودخانه  هر سال خشکی آن گسترش یافته و اکنون با مرگ دست و پنجه نرم می کند.
انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.