سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 16:08 - جمعه 10 آذر 1396

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان

۹۰ درصد حجم سد زاینده رود خالی است/میزان ذخیره سد؛ ۱۵۲ میلیون مترمکعب

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به خالی بودن۹۰ درصد حجم سد زاینده رود، گفت: در حال حاضر ذخیره سد زاینده رود حدود ۱۵۲ میلیون متر مکعب است که نسبت به متوسط بلند مدت حدود ۷۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش اصفهان شرق، علی بصیرپور پیرامون آخرین وضعیت سد زاینده رود، اظهار داشت: در حال حاضر ذخیره سد زاینده رود حدود ۱۵۲ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته حدود ۷ میلیون متر مکعب ذخیره آن بیشتر است.

وی افزود: هم اکنون ذخیره سد زاینده رود نسبت به متوسط بلند مدت حدود ۷۵ درصد کاهش یافته اما ذخیره آن تقریبا بیشتر از سال گذشته است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: هم اکنون تنها حدود ۱۰ درصد سد زاینده رود آب دارد و این میزان برای تامین آب شرب اصفهان تنها تا یکی دو ماه آینده کفایت دارد.

وی با پیش بینی بارش ها از اواخر آذر ماه، بیان داشت: تا این لحظه میزان بارش ها در سرچشمه های کوهرنگ حدود ۵۲ میلیمتر است اما میزان بارش ها در اصفهان بسیار اندک بوده است.

بصیرپور در خصوص زمان بازگشایی آب زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان، گفت: هنوز جلسه شورای هماهنگی آبریز حوضه زاینده رود تشکیل نشده و زمان برگزاری آن نیز مشخص نیست.

وی تاکید کرد: تا زمانی که این جلسه در وزارت نیرو تشکیل نشود نمی توان در مورد زمان بازگشایی سد زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان تصمیم مشخصی گرفت.

 ۲۹ آبان ماه امسال مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان  با تاکید بر اینکه براساس بارش های پیش رو در آذر ماه و فصل زمستان، میزان حقآبه کشاورزان اصفهان مشخص می شود، گفت: زمان بازگشایی سد زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان در نشست شورای هماهنگی حوضه زاینده رود که اواخر آبان برگزار می شود، مشخص خواهد شد.

اسفندیار امینی در پاسخ به این سوال که به گفته مسئولان شرکت آب منطقه ای ذخیره سد زاینده رود بجرانی و پایین تر از خط قرمز است، افزود: به طور قطع در ادامه فصل سرما ما بارندگی هایی را در پیش خواهیم داشت و باید توجه داشت که در برخی سال ها بارش ها زودتر و در برخی سال ها بارش ها دیرتر آغاز می شود.

وی گفت: مطابق پیش بینی های ما حدود یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب حاصل از بارش باید وارد سد زاینده رود شود.

وی در پاسخ به این سوال که طی یک دهه گذشته ذخیره سد زاینده رود بسیار کمتر از این رقم و اکنون پایین تر از ۱۵ درصد آب ذخیره شده دارد، بیان داشت: ذخیره سد زاینده رود مهم نیست و آنچه قابل اهمیت است میزان بارش ها بوده و حتی اگر ذخیره سد نیز به صفر برسد میزانی از بارش ها سهم و حقآبه اصفهان و کشاورزان شرق است.

وی تاکید کرد: با این وجود ما بارندگی هایی را در آذر ماه و فصل زمستان خواهیم داشت و براساس آن حقآبه کشاورزان تخصیص می یابد.

همچنین معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در گفتگویی دیگر با ایمنا با تاکید بر اینکه تداوم خشکسالی طی ۱۰ سال گذشته موجب کاهش بی رویه ذخیره سد زاینده رود شده است، اعلام کرد که متاسفانه اکنون بیلان مخزن سد زاینده رود نسبت به بلندمدت منفی شده است.

بصیرپور با بیان اینکه در حال حاضر میزان ذخیره سد زاینده رود تنها کفاف تامین آب شرب اصفهانی ها را می دهد، افزود: با توجه به شرایط بحرانی سد زاینده رود، میزان تحویل آب به بخش صنعت نیز نسبت به ماه های گذشته کاهش جزئی داشته است.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.