سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 14:00 - جمعه 10 آذر 1396

آخرین آمار مبتلایان به ایدز؛

۶۰ درصد مبتلایان به ایدز از بیماری خود بی‌اطلاعند/ زنان، ۱۷ درصد بیماران ایدزی در ایران

بیش از ۳۶هزار مبتلا به ایدز در ایران شناسایی‌شده اند، تنها ٣٤‌درصد از مبتلایان رسمی هستند؛ ٦٠‌درصد از ابتلایشان به ایدز بی‌اطلاعند و انتقال بیماری در حال افزایش است؛ امروز اول دسامبر مصادف با دهم آذر با نام روز جهانی ایدز زنگ خطری برای هشدار و اطلاع رسانی از این بیماری است.

به گزارش اصفهان شرق، اولین بار ایدز قربانیانش را از قاره آفریقا آغاز کرد و در چهاردهه گذشته آفریقا بیشترین تلفات را نیز از ایدز داشته است. هر ساله در تاریخ یک دسامبر روز جهانی ایدز برگزار می شود و فرصتی است تا مردم در سرتاسر دنیا برای مقابله با این بیماری متحد شوند و حمایت خود را از افراد مبتلا به این بیماری نشان دهند و نیز با کمک به این افراد سبب بهبود کیفیت زندگی آنها شوند.

روز جهانی ایدز اولین روز جهانی بود که به مناسبت رویدادی بهداشتی برگزار شد و اولین بار در سال ۱۹۸۸ به این مناسبت نامیده شد. امروزه پیشرفت های علمی زیادی در درمان بیماری ایدز انجام شده و قوانینی برای محافظت و حمایت از بیماران مبتلا به ویروس HIV وجود دارد و ما بسیار بیشتر از قبل در مورد این شرایط می دانیم. علیرغم این موارد، نیاز به اطلاع رسانی در مورد نحوه محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس HIV همچنان وجود دارد.

روز جهانی ایدز از آن جهت اهمیت دارد که به عموم مردم و مسئولین یادآوری می کند که این بیماری هنوز ریشه کن نشده و همچنان نیاز حیاتی به افزایش بودجه، افزایش آگاهی، مقابله با پیش داوری و بالا بردن سطح آموزش وجود دارد. نماد حمایت از بیماران مبتلا به ویروس HIV روبانی قرمز است. روز جهانی ایدز فرصتی است تا حقایقی را در رابطه با این بیماری آموزش دیده و دانش خود را به مرحله عمل درآوریم.

 HIV مقدمه‌ای بر ایدز است و این دو با هم متفاوت‌اند، HIV یک بیمار عفونی قابل کنترل است اگر زود شناسایی شود ممکن است درمان شده و به ایدز نرسد؛ می‌خواهیم مردم را HIV به عنوان یک بیماری عفونی قابل تشخیص و درمان بدانند.

حدود ۳۶ هزار نفر مبتلا به اچ آی وی در ایران شناسائی شده است

دکتر پروین افسر کازرونی، رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت اعلام کرد: طبق آخرین آمار، تا پایان شهریورماه سال جاری تعداد مبتلایان به ویروس HIV حدود ۳۶ هزار ۵۷۱ نفر است که ۸۳ درصد را مردان و ۱۷ درصد را زنان تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه ۵۳ درصد از مبتلایان رده سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند، درخصوص الگوی انتقال این مبتلایان تصریح کرد: از کل موارد ابتلا، ۶۵.۴ درصد مربوط به استفاده از سرنگ آلوده توسط افراد معتاد و ۲۰.۱ درصد ابتلا به دلیل رابطه جنسی کنترل نشده بوده است.
وی گفت: طبق بررسی های به عمل آمده، الگوی ابتلا در موارد جدید حاکی از آن است که ابتلا به ویروس HIV از تزریق مواد مخدر با سرنگ آلوده به سمت رابطه جنسی گرایش پیدا کرده است، چراکه از کل موارد ابتلای جدید به ویروس HIV، حدود ۳۲ درصد را معتادان تزریقی و ۴۷.۱ درصد را ابتلا از طریق رابطه جنسی تشکیل می دهند.
کازرونی ادامه داد: چنانچه این بیماران به موقع شناسایی شده و تحت درمان قرار بگیرند، میزان ویروس در خونشان تا حدی کاهش پیدا می کند که دیگر قابلیت انتقال ندارد.

به گفته وی، بر اساس این نظام گزارش دهی از کل موارد شناخته شده تعداد ۹۷۶۴ نفر فوت ثبت شده‌اند و ۱۴ هزار ۶۵۶ نفر نیز وارد مرحله ایدز یا همان اچ آی وی پیشرفته شده‌اند.

استفاده از سرنگ مشترک در صدر علل ابتلا به ایدز در ایران

نگرانی از شیوع بیماری ایدز در میان زنان و تغییر الگوی انتقال آن از تزریق مشترک به روابط پرخطر، مدت‌ زیادی است مطرح شده و دستگاه‌های مسئول ضمن هشدار نسبت به آن، راهکارهای مختلفی را نیز پیشنهاد می‌دهند؛ مبحثی که “آموزش” در آن نقش اصلی را دارد و در عین حال به عنوان مهم‌ترین چالش این حوزه نیز شناخته می‌شود.

طبق جدیدترین آمار اعلامی وزارت بهداشت تزریق مشترک در مصرف کنندگان مواد، همچنان در صدر علل ابتلا به این بیماری قرار دارد.

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در این باره گفت: از سال ۱۳۶۵ تا کنون در کشور به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد با ۶۵.۸ درصد، رابطه جنسی با ۱۹.۶ درصد و انتقال از مادر به کودک با ۱.۵ درصد جزو علل ابتلا به اچ آی وی در بین تمام موارد بیمار بوده‌اند. راه انتقال در ۱۲.۴ درصد از این گروه نامشخص مانده است.البته راه انتقال ۰.۷ درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صد در صدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون بوده است.

ایران متعهد شده است که تا سال ۲۰۲۰، بتواند ۹۰ درصد موارد مبتلا به این بیماری را شناسایی کند، ۹۰ درصد افراد شناسایی شده تحت درمان داروهای ضد رتروویروس قرار گیرند و ۹۰ درصد افراد تحت درمان، بار ویروس در بدن‌شان به قدری کاهش یابد که قدرت انتقال به سایرین به حداقل ممکن برسد.

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت همچنین معتقد است: الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است؛ به طوری که از میان تمام موارد شناسایی و گزارش شده در سه ماه اول سال جاری، ۳۳ درصد موارد ثبت شده را زنان و ۶۷ درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند. راه احتمالی انتقال در ۳۲.۷ درصد موارد، اعتیاد تزریقی، ۴۷.۹ درصد، روابط جنسی، دو درصد از مادر به کودک و در ۱۷.۴ درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده است. همچنین هیچ مورد ابتلای جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

تا ابتدای آذر، ۷۴۳ بیمار مبتلا به ایدز در استان اصفهان شناسایی شدند

دکتر مرجان مشکات کارشناس مسؤول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم در خصوص آمار مبتلایان به ایدز در اصفهان گفت: تا ابتدای آذر ۷۴۳ بیمار در استان اصفهان شناسایی شدند که از این تعداد ۶۱۶ نفر مرد و مابقی زن هستند.

وی ادامه داد: اگر مقایسه کنیم نسبت به سال گذشته همان میزانی که سال ۹۵ شناسایی کردیم امسال نیز همان تعداد شناسایی شده‌اند و این که گفته شده افزایش داشته این طور نبوده است.

کارشناس مسؤول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: مرکز مشاوره‌ای نواب صفوی دانشگاه علوم پزشکی واقع در فلکه احمدآباد کلیه خدمات مربوط به بیماری HIV را به صورت رایگان و محرمانه ارائه می‌دهد.

 

کنترل انتقال بیماری از مادر به کودک مهم ترین اقدام وزارت بهداشت برای کاهش ابتلا به ایدز در کشور

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در خصوص برنامه هایی که در جهت کنترل و درمان ایدز در کشور تدارک دیده شده است، اشاره کرد و گفت: در این راستا برنامه هایی همچون اطلاع رسانی و آگاهی عموم جامعه، افزایش بیماریابی در جمعیت های آسیب پذیر شامل؛ معتادان تزریقی و افرادی که روابط جنسی پرخطر دارند و همچنین شناسایی و درمان زنان باردار مبتلا به ویروس HIV در دستور کار است.

وی ادامه داد: بحث انتقال بیماری از مادر به کودک اهمیت زیادی دارد که در این خصوص از سال ۹۳ یک برنامه پایلوت را در ۱۶ دانشگاه آغاز کردیم و همچنین از ابتدای سال جاری در حاشیه شهرها نیز زنان باردار را مورد غربالگری قرار دادیم که این برنامه تا سال آینده شامل تمام زنان باردار در کشور شده و کلیه آنها تحت آزمایش ایدز قرار می گیرند.

رییس اداره ایدز و کنترل بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت گفت: در پایلوت هایی که انجام شد، ۲۴۹ هزار و ۲۰ مورد از مادران باردار تحت آزمایش ایدز قرار گرفتند که از ۷۴ مورد مبتلا، ۹۷ درصد نوزاد خود را سالم به دنیا آوردند.

وی تاکید کرد: مادری که به ویروس HIV مبتلا است، چنانچه از بیماری خود خبر نداشته باشد، ۳۵ تا ۴۰ درصد امکان انتقال ویروس به نوزاد خود را دارد و لذا مادران مبتلایی که تحت سزارین قرار بگیرند و برای تغذیه نوزاد از شیرخشک استفاده کنند و تحت دارو و درمان باشند، خطر انتقال ویروس به نوزادشان را به کمتر از دو درصد می رسانند.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.