سرویس: سیاسی 08:00 - جمعه 10 آذر 1396

سرلشگر باقری:

امنیت مراسم اربعین امسال نمونه بود/دستگیری تعدادی از تروریست ها در عراق

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امسال در برگزاری امن مراسم اربعین سال نمونه ای داشتیم، تروریست ها تلاش هایی برای بر هم زدن امنیت داشتند اما به موقع شناسایی و در عراق دستگیر شدند.

به گزارش اصفهان شرق، سرلشکر محمد باقری در مراسم تجلیل از فعالان اربعین که با حضور مسئولان و فرماندهان ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد، افزود: همه زائران امسال در امنیت، آرامش و رفاه در مراسم اربعین حسینی در عراق شرکت کردند و به سلامت به خانه برگشتند و امیدواریم با تدارکات و برنامه ریزی هایی که در حال انجام است، سال آینده مراسم بهتری داشته باشیم.

وی گفت: از همه نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش و نیروی انتظامی که هم در داخل کشور و هم در عراق برای برگزاری این مراسم در کمال امنیت و آرامش تلاش کردند، قدردانی می کنیم و همچنین از مسئولان و نیروهای عراقی که میزان خوبی بودند و در برگزاری این مراسم تلاش کردند، تشکر می کنیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: قرار بود مراسم تجلیل از فعالان مراسم اربعین زودتر برگزار شود اما چون بلافاصله بعد از مراسم اربعین با زلزله کرمانشاه مواجه شدیم و نیروهای مسلح برای کمک به زلزله زدگان وارد عمل شدند، این مراسم به تعویق افتاد.

وی گفت: اقدامات بزرگی برای برگزاری مراسم اربعین در امنیت و نیز تامین رفاه، اسکان، تغذیه و بهداشت و درمان زائران اربعین در سال جاری از سوی نیروهای مسلح انجام شد که البته جزو مسئولیت های اصلی نیروهای مسلح نیست و از مسئولیت های دولت است که نیروهای مسلح در این زمینه به دولت کمک کردند.

وی افزود: از همین امروز نیز ستاد اربعین و کمیته های فرعی آن در بخش های مختلف امنیت، اسکان، ترابری، تغذیه و بهداشت و درمان برای سال آینده کار خود را شروع می کند. جلسات منظم خواهیم داشت تا سال آینده عبور زائران با نظم، آرامش و امنیت کامل برگزار شود.

سرلشکر باقری گفت: وظیفه اصلی نیروهای مسلح برقراری امنیت است که از این نظر امسال سال نمونه ای داشتیم و تروریست ها با وجود تلاش های که داشتند، نتوانستند در عمل کاری انجام دهند و با اقدامات به موقع و دستگیری هایی که داشتیم تلاش های آنها هیچ نتیجه ای نداشت.

وی افزود: البته باید هوشیار باشیم و با توجه به شکست تروریست ها، آنان حتما ساکت نمی نشینند و باید آمادگی و هوشیاری لازم را داشته باشیم.

سرلشکر باقری گفت: با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء مسیر مهران تا مرز به طول 32 کیلومتر برای تردد زائران به صورت چهاربانده تعریض شد و امیدواریم سال آینده مسیر تردد زائران باز هم بهبود پیدا کند.

وی افزود: امیدواریم سال آینده مرز خسروی و مرز چیلات نیز باز شوند تا مرز مهران که حدود 50 درصد بار تردد زائران را داشت خلوت تر شود و بخشی از زائران که از شمال و شمال غربی می آیند، بتوانند از مرز خسروی عبور کنند و عده دیگری نیز از مرز چیلات که جنوب مهران است، تردد کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: طرف ایرانی امسال برای بازگشایی مرز خسروی آمادگی داشت امیدواریم سال آینده طرف عراقی نیز آمادگی لازم را پیدا کند و این دو مرز نیز سال آینده برای تردد زائران باز شود.

سرلشکر باقری گفت: تمام خدمات نیروهای مسلح برای زائران اعم از خدمات حمل و نقل، اسکان، تغذیه، بهداشت و درمان و خدمات فرهنگی و رفاهی رایگان بوده است، البته خیرین هم کمک کردند و بخش مهمی از هزینه ها را نیز نیروهای مسلح پرداخت کردند.

وی افزود: امیدواریم با همکاری طرف عراقی و دستگاه های دولتی هزینه شرکت در مراسم اربعین برای مردم در سال های آینده کمتر شود، زیرا این مردم عاشقان امام حسین(ع) هستند و برای همه آنان امکان پرداخت این هزینه ها وجود ندارد.

سرلشکر باقری گفت: مراسم اربعین بزرگترین تجمع بشری بر روی کره زمین است و امیدواریم هر سال این مراسم توسعه یابد و بر کیفیت و کمیت خدمات آن افزوده شود.

وی افزود: پیشنهادی از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مطرح شده که بخشی از مسیر مهران تا مرز به طول 11 کیلومتر، راه ریلی ایجاد شود که امیدواریم این کار نیز اجرا شود تا زائران با تکریم و راحتی بیشتری در این مراسم شرکت کنند.

وی گفت: هر سال مراسم اربعین به فصل گرما نزدیکتر می شود و باید با همکاری دستگاه ها و نیروهای مختلف آمادگی لازم را برای ارائه خدمات مناسب اسکان، تغذیه و بهداشت و درمان زائران داشته باشیم.

سرلشکر باقری افزود: باید انسداد مرزها برای جلوگیری از ترددهای غیر قانونی تا سال آینده انجام شود و در عین حال امکانات لازم برای صدور ویزا و تردد قانونی زائران با هزینه کم فراهم شود و همه زائران با مدارک قانونی در این مراسم شرکت کنند.

به گزارش ایرنا، وی گفت: افرادی که در مراسم اربعین شرکت می کنند، یک شبه تصمیم نمی گیرند باید برنامه های فرهنگی و آموزشی برای زائران سال آینده از مدت ها قبل انجام شود تا خدمات بهداشتی، اسکان و تغذیه زائران در زمان برگزاری مراسم با کیفیت بهتری برگزار شود.

انتهای پیام/خانه ملت

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.