سرویس: دسته‌بندی نشده 10:36 - شنبه 02 فروردین 1393

حاشيه‌هاي ويژه‌برنامه‌هاي تحويل سال تلويزيون؛

آیا ماهواره رسانه ملی را فتح کرده است؟!

كامبيز ديرباز باكلاه شاپو به اجراي برنامه سال تحويل پرداخت تا نماد كاملي از سبك زندگي مورد نظر صداوسيما باشد!

اسماء معتمد: تلویزیون هرسال برای آغاز سال جدید،‌ ویژه برنامه‌های مختص به تحویل سال دارد که با افزایش شبکه‌های تلویزیونی،‌ این برنامه‌ها در شبکه‌های مختلف تنوع و تعدد بیشتری پیدا کرده است؛ چنان‌چه هر شبکه‌ای سعی دارد تا در رقابت با سایر شبکه‌ها با رنگ و لعاب بیشتری مخاطبان را جذب کند. برای همین منظور از چند ساعت قبل از تحویل سال، ‌این برنامه‌ها کلید می‌خورد و تا پاسی  از شب هم ادامه دارد. و اما امسال، برنامه‌های تحویل سال حاشیه‌های زیادی  داشت.

**برنامه «هفت ترانه» که با حضور هر سه مجری خود اجرای سال تحول را برگزارکرد. مجریان زن، مانتوهای عجیب و غریبی به تن کرده بودند که شکل وشمایل نامناسبی برای این برنامه تلویزیونی داشت.

هفت ترانه

**در برنامه‌های تحویل سال امسال اغلب مجریان مرد از پوشش نامناسبی برخوردار بودند و کت و شلوارهای تنگ و چسبانی به تن داشتند. پوششی که مهمانان مدعو اعم از بازیگر و خواننده هم انگار در اقدامی هماهنگ با آنان در برنامه ها ظاهر شدند. انگار نه انگار این رسانه ملی و عمومی است!

**نرگس محمدی یا همان‌ بازیگر ستایش که تازه وارد عرصه بازیگری شده و به مدد همین سریال و تبلیغات تلویزیون مشهور شده است؛ به‌عنوان مهمان، لباس بسیار زشت و زننده‌ای به تن داشت‌. گویا در ایام تعطیلات نوروزی حراست صداوسیما هم تعطیل می‌شود! و کسی کاری به این نوع پوشش‌های نامتعارف با‌اصطلاح هنرمندان! در رسانه ملی ندارد.

**در مقابل نرگس محمدی،‌ ستایش ساختگی تلویزیون، لباس شیلاخداداد بازیگرسینما؛ متین و قابل ستایش بود.

**برخی از مهمانان و مجریان برنامه‌های سال تحویل، تعمدا پوشش‌های هنجارشکنانه و ناجوری برای حضوردر تلویزیون و شب سال نو انتخاب کرده بودند. پوششی که سبب قبح‌شکنی درفضای رسانه ملی شده بود.

**اکثر کلیپ‌های تحویل سال حالت ماهواره‌ای داشت!

1395315787_irib3-4

**شبکه چهار در ابتکاری جدید از بازیگران به‌عنوان مجری استفاده کرده بود. در دو دکور مجزا؛ پژمان بازغی به‌همراه بهنوش بختیاری و کامبیز دیرباز به‌ همراه سحر زکریا! این برنامه از چند لحاظ قابل تأمل بود؛ در حالی که می‌شد خانم‌ها و آقایان به صورت جداگانه  اجرا داشته باشند،‌ دو نامحرم با هم مجری برنامه بودند!که البته مسئولان شبکه برای تنوع کار می‌توانستند از زوج‌های واقعی استفاده کنند؛ نه زوج‌های نامحرم! خصوصا  آن‌که هیچ کدام از مجریان،‌ سابقه اجرا نداشتند و توانایی اداره برنامه برایشان مشکل بود، این را در تپق‌های مداوم آنها می‌شد به‌خوبی دریافت.

**کامبیز دیرباز باکلاه شاپو به اجرای برنامه سال تحویل پرداخت! تا نماد کاملی از سبک زندگی مورد نظر صداوسیما باشد!

**مهران مدیری بعد از ۶ سال دوری از تلویزیون به برنامه علیخانی آمد و وعده حضورش در تلویزیون در سال ۹۳ را داد. مدیری گفت: ۲میلیون مخاطب شبکه خانگی را با ۷۰میلیون مخاطب رسانه ملی عوض نمی کنم.

Pic-Mehran-Modiri-Tahvilsal_-2

** رضا عطاران در گفتگوی غیر زنده ای به توجیه صحبت‌های خود در جشنواره فجر که با واکنش شدید جمشید مشایخی روبه رو شده بود، پرداخت.

 1395333592_irib3-19

**در شبکه سوم با اجرای احسان علیخانی بسیار تلاش شده بود تا شکل و شمایل برنامه‌ها ماهواره‌ای باشد! به‌خصوص در تیتراژ پایانی برنامه این مسئله، ملموس بود.

**برنامه‌های سال تحویل و شب عید نوروز شبکه‌های رسانه ملی، قبل از هرچیز انسان را به یاد برنامه‌های لوس‌آنجلس نشین‌ها می‌انداخت؛ به‌ویژه این‌که برخی خواننده‌های مهمان به قول تقی‌زاده غرب‌زده مشهور، از فرق سر تا نوک پای‌شان را شبیه خواننده‌های ضدانقلاب کرده بودند.

**یکی از تبلیغات تلویزیون حضور دو مجری حاشیه‌ساز و ممنوع‌التصویر سابق که حالا ازدواج کرده‌اند؛ یعنی فرزاد حسنی و آزاده نامداری بود، دو مجری جو‌زده که برنامه سال تحویل را با مجلس خصوصی و جشن خانوادگی‌شان اشتباه گرفته بودند! به‌طوری که هنگام آمدن روی سن‌، ‌نامداری گفت: به افتخار آقای حسنی دست بزنید. ولی چون با استقبال مواجه نشد، حسنی به او گفت: اینجا تلویزیون است و با دیگر مجالس فرق دارد.

1395324286_v-1

**حسنی و نامداری در نیمه برنامه  تیپ و ظاهر خود را کاملا عوض کردند تا ظاهری جدید داشته باشند! و البته به مسئله تجمل‌گرایی و اسراف مهر تایید زدند؛ به‌صورتی که نامداری در تیپ دوم خود با ست رنگ قرمزش،‌ مج‌بند قرمز هم به دست زده بود.

**اما اجرای سال تحویل این دو به شکلی بود که به‌نظر می‌رسد این دو در پایان روز کاری، یک شب سخت و جنجالی خانوادگی در پیش خواهند داشت، زیرا تمامیت‌خواهی فرزاد حسنی در رفتار و گفتار همچنین اشاره به جزییات زندگی شخصی‌شان در طول اجرای برنامه باعث ناراحتی همسر وی شده بود؛ در واقع حسنی به همسرش اجازه بروز و ظهور روی سن را  نمی‌داد که هیچ، بلکه به‌قدری جو زده شده بود که مسایل خانوادگی را در تریبون عمومی به‌عنوان خاطرات جالب بیان می‌کرد، به‌طوری‌که بارها با اعتراض نامداری روبرو شد و این اعتراضات برای حسنی جویای نام ظاهرا چندان مهم نبود!

فرزاد حسنی

**حضور تنها خواننده ارزشی و انقلابی یعنی حامد زمانی در «شبکه قرآن» نیز حرکت جالبی بود تا آنجا که حضور وی مجری را هم سرشوق آورد و او هم شروع به آواز خواندن کرد.

** تعجب برانگیزتر از همه این‌ها برگزاری ویژه‌برنامه سال تحویل در شبکه خبر بود! شبکه‌ای که وظیفه اصلی‌اش اطلاع رسانی و به تصویر کشیدن اخبار است. این شبکه مدتی است به‌قدری درگیر حاشیه‌ها شده که خود را در حال رقابت با شبکه‌های سرگرم کننده می‌بیند!

**درشبکه خبر هم مانندعرف هنجارشکنانه سایر شبکه‌ها، دو مجری زن و مرد نامحرم، اجرای برنامه را بر عهده داشتند! در حالی‌که نهایتامی شد ازهمسر مجری زن، که اجرای برنامه «پارازیت» را در این شبکه بر عهده دارد به عنوان یک زوج خبری برای این ویژه برنامه استفاده کرد! اما گویا  مسئولان این شبکه ترجیح دادند وی  بدون همسرش  اجرای برنامه داشته باشد.

**ظاهرا احسان علیخانی همانطور که خودش نیز چندین بار در برنامه اذعان کرد، نسبت به قبل پخته‌تر و عاقل‌تر شده بود؛ چه آن‌که قیاس اجرای او در برابر اجرای خودنمایانه  فرازاد حسنی این نکته را بیشتر نشان می‌داد.

علیخانی

** در زمان پایانی برنامه فرزاد حسنی و همسرش، حسام نواب حسنی به نواختن پیانو پرداخت و فضای صحنه در این زمان کاملا غربی شد!

** همسر و خانواده جوان‌ترین امیر کشور و رئیس قرارگاه پدافندی کشور هم برای اولین بار در برنامه سال تحویل حضور داشتند، اما ظاهرا ضعف شدید عقیدتی ارتش، تهاجم فرهنگی را به خانه امیر نیز کشانده بود!

**در کل به نظرمی‌رسد برای بحث الگوسازی، سبک زندگی و فرهنگ‌سازی اول باید مدیران شبکه‌های تلویزیونی را توجیه کرد تا بتوانند در امر برنامه‌سازی خود این مورد مهم را لحاظ کنند. چراکه مجری، بازیگر و کیفیت برنامه‌ها همه به نگاه و برنامه‌های مدیران که در رأس هستند، برمی‌گردد.

در یک نقد خوشبینانه آموزش سبک زندگی اسلامی به مدیران تلویزیون؛ قدم مهمی است که باید در جهت آن گام برداشت .

همچنین بخوانید:

2 نظر در مورد “آیا ماهواره رسانه ملی را فتح کرده است؟!”

  1. ورزنه ای گفت:

    باسلام
    متاسفم برای شما
    شما اصلا نسل جوان را درک نمیکنید ودر گذشته مانده اید ٬
    اگر شما در راس امور بودید الان تلویزیون یک شبکه داشت و اون هم شبکه قرآن بود با مجریان طلبه و میهمانانی از حوزه های علمیه…
    حضرت علی (ع) میفرمایند : نخواهید که فرزندان خود را به اجبار مانند خود تربیت کنید زیرا آنها متعلق به زمان دیگری هستند.

  2. یک دوست گفت:

    با سلام و احترام
    نقد شما را در بسیاری از موارد می پذیرم…
    اما به عنوان مخاطبی که بیشتر بخشهای برنامه شبکه های مختلف را با دقت و اتفاقا با همان حساسیت های یک جوان معتقد به اسلام و با پشتوانه فرهنگ چند هزار ساله ایرانی دنبال می کنم، می خواستم چند مورد مهم را متذکر شوم.
    نویسند محترم این نقد:
    اسلام سخن گفتن یا اجرای دو مجری زن و مرد را نفی نمی کند که اگر هم کلامی زن و مرد با هم مشکل دارد و یا دیدن اجرای بانوان برای آقایان مسئله ای ایجاد می کند پس کلا باید بطور کامل خانم ها و آقایان را در کل جامعه جدا کرد که این قطعا نه منطقی است نه ممکن.
    آنچه در برنامه های تلویزیونی مهم است که بدان دقت شود پرداخت به شیوه های جذاب و مخاطب پسند اما در سایه ارزشهای ایرانی و اسلامی ماست که بسیاری از مجریان سازمان صدا و سیما به آن معتقد هستند.
    بازیگرانی که شما آنها را نامحرم نام برده و از اجرای آنها در کنار یکدیگر انتقاد کرده اید در سریالها و فیلم های مختلف در کنار هم نقش همسران هم را بازی می کنند. حالا یک اجرای ساده مشکل ساز است و در نقش همسر هم بودن عادی؟
    البته طبیعی است در سینما برای ارائه مفاهیم مختلف اجرای زنان و مردان بازیگر در کنار یکدیگر الزامی است.
    آنچه امروز فرهنگ جامعه ما را نشانه رفته است دوگانگی در تصمیم گیری هاست. نبودن یک قانون مشخص با دلایل منطقی و روشن و قابل دفاع تا همه بتوانند بر اساس آن حدود فعالیتشان را تشخیص داده و بدن آنکه احساس کنند تحت فشارهای غیر معقول هستند به تولید برنامه های جذاب بپردازند. مانند برخی از قوانینی که در رابطه با شبکه هایی مانند شبکه یک مطرح است ولی در سایر شبکه ها مانند شبکه جام جم1 به هیچ عنوان محدودیت نامیده نمی شود. پوشیدن شلوار جین،نشان دادن آلات موسیقی و…
    حالا خودتان بگویید در جامعه ما قوانین روشن، معقول و توجیه پذیری برای همه بصورت یکسان وجود دارد؟
    لطفا در صورت انتقاد از برنامه سازان نگاهی هم شرایط و موقعیت برنامه سازی در ایران بیاندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.