سرویس: اجتماعی 17:37 - پنجشنبه 09 آذر 1396

استاندار اصفهان مطرح کرد:

اعتقاد به بالاترین سطح همکاری با شهرداری دارم/زاینده رود خشک باعث افسردگی در جامعه شده است

استاندار اصفهان در دیدار اعضای شورای شهر و شهردار اصفهان با تاکید براینکه یک تعامل، همکاری و همسویی بسیار جدی بین شهرداری و سایر نهادها و به ویژه استانداری لازم است، گفت: شخصا این اعتقاد و باور را دارم که در تمام زمینه ها بالاترین همکاری را با شورای شهر و شهرداری داشته باشم.

به گزارش اصفهان شرق، محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان در دیدار با اعضای شورای شهر و شهرداراصفهان و جمعی از مدیران شهری ضمن تبریک سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: اصفهان تنها متعلق به خودش و مردم اصفهان نیست بلکه یکی از افتخارات ایران و شهری بین المللی است که با زاینده رود و آثار تاریخی اش در دنیا شناخته می شود.

وی تصریح کرد: اینکه شورای شهر فعلی اصفهان با فاصله ای معنادار موفق شده مورد اعتنای مردم قرار بگیرد جای تبریک داشته و البته مسئولیت این شورا و شهرداری را دوچنادان افزایش می دهد.

استاندار اصفهان ادامه داد: مردم شما را نسبت به رقبای خود برتر دانسته اند و تا زمانی که این مناسبتر بودن را با بکارگیری دانش روز، رعایت حقوق مردم، تقدم منافع ملی بر شخصی رعایت کنید استقبال مردم از شما نیز تکرار خواهد شد. در غیر اینصورت مردم عقد اخوت با هیچ فردی نبسته و در صورت عدم تحقق مطالباتشان دیگر به شما اعتماد نمی کنند.

وی افزود: انتخاب شهردار اصفهان از جمع ۶۰ نفری که قطعا با سنجش موارد مهمی صورت گرفته است مسئولیت ایشان را چندین برابر سنگین تر خواهد کرد.

مهرعلیزاده با اشاره به کمبود اعتبارات و تحقق بودجه اظهارداشت: بودجه کل استان از آنچه که در شهر اصفهان هزینه می شود کمتر است و مدیریت استان باید با همین بودجه اندک در جهت توسعه مناطق محروم و هرگونه نیاز توسعه ای از جمله آب، برق، گاز و … را پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه تصمیم گیری در خصوص بودجه در شهرداری ها بسیار متمرکز است، افزود: ۱۳ نفر از اعضای شورای شهر در این خصوص تصمیم گیری می کنند در حالی که در خصوص بودجه استانی تمامی دستگاه های اجرایی تصمیم گیری می کنند و در برخی از مواقع هزینه کرد بودجه ها مشخص است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: راحتی کار و نزدیک بودن تصمیم به اجرا در شهرداری ها و شورای شهر و هزینه های شهری، مزیت بزرگی است که در اختیار شهرداری ها قرار دارد.

وی مزیت سوم بودجه های شهری نسبت به بودجه استانی را حیطه محدود عملکرد شهرداری ها خواند و افزود: در بودجه های استانی باید همه شهرها و روستاها دیده شود و همین کار را به مراتب مشکل تر می کند.

مهرعلیزاده افزود: این سه ویژگی کار شورای شهر و شهرداری ها را بسیار آسان و در عین حال مهم و مسئولیت آور می کند و فرصت خوبی را برای خدمت در اختیار آنان قرار می دهد.

استاندار با تاکید بر اینکه بودجه شهرداری ها باید به جا و در محل درست هزینه شود، افزود: در این صورت مردم از عملکرد شهرداریها رضایت خواهند داشت و رضایت خداوند را نیز در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این امر از بعد ملی بسیار اهمیت دارد، افزود: اصفهان از نظر ملی شهری زیبا است و باید رشد متوازن داشته باشد و جاذبه و کشش ایجاد نماید و می تواند به عنوان یک الگوی شهرسازی و معماری و مدیریت شهری مطرح شود.

هوشمند سازی در شهر باید اجرایی گردد

محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه طرح هایی از قبیل هوشمندسازی شهر باید در اصفهان اجرایی گردد، افزود: می توانیم شهر اصفهان را به عنوان اولین شهر هوشمند کشور معرفی نماییم و تجربه این طرح در کشورهای پیشرفته باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هزینه اجرای این طرح از بسیاری از طرح های عمرانی کمتر است، گفت: اجرای این طرح ها نیازمند دانش مهندسی و طراحی مناسب است و هوشمند شدن شهر زمینه های رشد و توسعه را برای آینده فراهم می کند.

اعتقاد به بالاترین همکاری با شهرداری و شورای شهر دارم

استانداراصفهان با تاکید براینکه یک تعامل، همکاری و همسویی بسیار جدی بین شهرداری و سایر نهادها و به ویژه استانداری لازم است، گفت: شخصا این اعتقاد و باور را دارم که در تمام زمینه ها بالاترین همکاری را با شورای شهر و شهرداری داشته باشم.

مهرعلیزاده گفت: متاسفانه در اکثر شهرهای بزرگ نبود درآمدهای پایدار بدهی های زیادی را برای شهرداری ها ایجاد کرده است،.

وی افزود: نباید برای تامین بودجه به سراغ درآمدهای نامتعارف رفت و با فشار وارد کردن به مردم سعی در کسب درآمد داشت.

شهرداری ها باید با برنامه ریزی و طراحی درآمد پایدار ایجاد نمایند

مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه شهرداری ها باید با برنامه ریزی و طراحی، درآمد پایدار ایجاد نمایند، افزود: عوارض شهرداری ها باید با رعایت عدالت اجتماعی و به صورت منطقی افزایش یابد و باید با تفکیک شرایط اقتصادی افراد جامعه و مناطق مختلف، میزان عوارض شهرداری را تغییر داد.

استاندار اصفهان افزود: افزایش مبلغ عوارض شهرداری ها اگر با رعایت عدالت صورت گیرد خوب است ولی نباید تمام فشارها بر روی افراد ضعیف جامعه باشد.

وی سرمایه گذاری بخش خصوصی را بسیار مهم خواند و افزود: باید بخش خصوصی به بخش های مختلف از جمله تاسیس مراکز فرهنگی و گردشگری ورود پیدا کند و باید فرصت های موجود به درآمد تبدیل شود.

مهرعلیزاده با بیان اینکه بخش خصوصی بهتر و چالاک تر عمل می کند، افزود: شهرداری ها می توانند با مشارکت بخش خصوصی هم در تامین درآمد پایدار کمک کنند و هم در راستای توسعه شهر اقدام کنند.

وی تاکید کرد: درآمد پایدار شهرداری ها باید با تکیه بر بخش خصوصی، پرهیز از تنگ نظری و خود بینی و حرکت همسو با برنامه ریزی های کلان توسعه استان و شهر باشد.

استانداراصفهان با بیان اینکه در دوره گذشته برنامه آمایش سرزمین به تفکیک شهرستان ها تدوین شده است، افزود: باید محور برنامه های شهرداری نیز بر همین محور قرار گیرد.

برنامه توسعه ای شوراها و شهرداری ها باید انسان محور باشد

وی تاکید کرد: برنامه های توسعه ای شوراها و شهرداری ها باید انسان محور باشد و راحتی زندگی افراد جامعه و معیشت انسان ها و روان بودن زندگی در شهرها را مدنظر قرار دهد.

لزوم توسعه قطار شهری در شهرهای حومه اصفهان

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه باید توسعه هدفمند و با نگاه بلند مدت باشد، افزود: توسعه  قطار شهری اصفهان حائز اهمیت است اما باید در کنار آن توسعه قطار شهری شهرهای حومه از جمله بهارستان، نجف آباد و شاهین شهر مدنظر قرار گیرد تا از بار ترافیکی که روزانه به اصفهان وارد می شود جلوگیری شود.

وی خاطر نشان کرد: اینگونه طرح ها انسان محور و هم بلند مدت نگر است و اولویت شهرداری نیز باید بر اینگونه طرح ها قرار گیرد.

استانداراصفهان به توسعه اقتصاد محور اشاره کرد و افزود: یکی از دستگاه هایی که با مسائل اقتصادی مواجه است شهرداری ها است که باید حول محور گردشگری که طبق برنامه ریزی ها در ۱۰-۱۵ سال آینده بیش از ۵۰ درصد درآمدهای استان را به خود اختصاص می دهد، فعال شوند.

وی با بیان اینکه بافت این شهر، گذشته و واقعیت های شهر اصفهان با گردشگری گره خورده است، افزود: اگر بخواهیم نگاه بلند مدت و اقتصاد محور داشته باشیم شهرداری ها باید در این مسیر گام بردارند و اصفهان این پتانسیل را دارد و باید مردم نیز در این مسیر تشویق به سرمایه گذاری شوند.

مهرعلیزاده افزود: حداقل ۶ برابر تعداد هتل های موجود اصفهان نیازمند هتل هستیم و شهرداری ها باید با مشارکت بخش خصوصی هم زمینه افزایش سرمایه گذاری ها را فراهم نمایند و هم درآمد پایدار ایجاد کنند و توسعه گردشگری وظیفه اصلی شهرداری ها در توسعه  شهری است.

با رعایت اصل شایسته سالاری می توان اصلاح طلب بودن و منطقی بودن را به اثبات رساند

استانداراصفهان در ادامه به لزوم شایسته سالاری در انتصاب مدیران اشاره کرد و افزود: شایسته سالاری یک اصل است و رئیس جمهور نیز در مصاحبه های اخیر خود بر این موضوع تاکید نمودند و ذات انسان، حق و عدالت نیز بر شایسته سالاری استوار بوده است.

وی با بیان اینکه نباید شایستگی افراد از گرایش های سیاسی آن ها مورد سنجش قرار گیرد، افزود: اگر بتوانیم عدالت را در این خصوص رعایت نماییم اصلاح طلب بودن و منطقی بودن خود را ثابت کرده ایم و اگر با رویکرد دیگری رفتار کنیم مناسب رفتار اصلاح طلبانه نیست.

مهرعلیزاده افزود: اینکه یک گرایش تاکید دارد که می تواند استان و کشور را رشد و توسعه دهد و از نیروهای خود استفاده کند طبیعی است ولی باید با بکارگیری تمام ابزارها در جهت استفاده مطلوب از همه  نیروها باشد و در شرایطی که نیرویی با گرایش متفاوت ولی توانایی بالا وجود دارد بایستی از توانایی او برای توسعه استان بهره برد.

وی با بیان اینکه برخی از تصمیمات مدیریتی عکس العمل های اجتماعی را بدنبال دارد، افزود: حاشیه ها باعث می شود که فرصت های ایجاد شده از بین برود و در هر اقدامی باید تدبیری اندیشیده شود که حاشیه ها به حداقل برسد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در اصفهان مسائل فرهنگی از دیدگاه های مختلف مهم است، افزود: اصفهان مردمی متدین دارد و جامعه آن با این تدین شکل گرفته است و مردم می خواهند که با وجود تدین از تمام امکانات تفریحی و فرهنگی جامعه استفاده کنند و بانوان نیز نیمی از جامعه را تشکیل می دهند که  نباید در خصوص حقوق این جمعیت جفایی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مرکزیت اجتماعی جامعه و مدیریت خانواده ها و تربیت افراد جامعه توسط بانوان انجام می شود، افزود: همان بانوان نیز به یک سری از شرعیات واقف هستند که باید این امر کاملا مدنظر قرار گیرد تا در جامعه هیچ گونه اختلاف نظر و حاشیه نداشته باشیم.

پیکر بی جان زاینده رود باعث افسردگی در جامعه شده است

مهرعلیزاده در ادامه به موضوع زاینده رود اشاره کرد و افزود: پیکر بی جان زاینده رود باعث ایجاد افسردگی در جامعه شده است و باید برای زنده شدن آن برنامه ریزی شود.

وی افزود: وعده نمی دهم، چرا که باید بسیار کار کرد و بی توجهی ۴ دهه اخیر در خصوص زاینده رود را در طول چند سال مدیریت کرد.

استانداراصفهان اظهارداشت: در طول کمتر از یکماه که در استانداری اصفهان حضور داشتیم بیشترین وقت من برای حل مشکل زاینده رود گذاشته شد و امیدواریم که بتوانیم کارنامه ی خوبی را در استان اصفهان از خود بجای بگذاریم.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.