سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 18:00 - چهارشنبه 08 آذر 1396

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی

مهمترین عامل سرماخوردگی چیست؟

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان، ضعف سیستم ایمنی بدن را مهم‌ترین عامل سرماخوردگی و تغذیه مناسب را تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن بیان کرد.

به گزارش اصفهان شرق، دکتر محمدکاظم زاده، سرما‌خوردگی را یکی از رایج‌ترین بیماری‌های ویروسی برشمرد و گفت: با سرد‌شدن هوا این بیماری شیوع بیشتری پیدا می‌کند که  کودکان، خانم‌های باردار و سالمندان بیشتر از دیگران در معرض تهدید هستند و مهم‌ترین علت آن را می‌توان ضعف سیستم ایمنی بدن دانست.

وی رعایت بهداشت فردی،  شستشوی مداوم دست‌ها، اجتناب از دست‌دادن و  روبوسی را موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها برشمرد و گفت: تغذیه صحیح تاثیر بسیار زیادی در سلامت و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها دارد .

کاظم‌زاده اظهار کرد: استراحت و تغذیه مناسب ( وضعیت تغذیه می‌تواند بر تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد) و مصرف میوه‌ها و سبزیجات به مقدار فراوان (حداقل روزی ۵ سهم میوه و سبزی دریافت شود ) چون سرشار از انواع ویتامین‌ها هستند و می‌توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر باشند.

وی افزود: در میان میوه‌ها بالاترین ویتامینC  را خانواده مرکبات دارند. انواع مرکبات مانند پرتقال و گریپ‌فروت، توت‌فرنگی، کیوی، طالبی ، انواع فلفل سبز و قرمز، کلم بروکلی و گوجه‌فرنگی منابع بسیار غنی این ویتامین هستند . که البته با مصرف آنها میتوان طول دوره بیماری را کاهش داد.

کاظم‌زاده، مصرف بیشتر قارچ ، سیر، موسیر و پیاز را مهم بیان کرد و گفت: این سبزی‌ها سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کنند، مصرف شلغم که سرشار از املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم بوده و ازمواد غذایی بسیار با ارزش به حساب می‌آید و اثر مفید و موثری در درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی دارد در ضمن شلغم سرفه را تسکین می‌دهد البته ترب‌سیاه هم تمام خواص شلغم را دارد .

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه افزود: مصرف صحیح چربی‌های خوب که شامل اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ می شود (که در ماهی، روغن زیتون ، کلزا، گردو  و بادام وجود دارند )، علاوه بر میوه‌ها و سبزیجات، پروتئین‌ها که مقدار بالای آن در گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، انواع ماهی‌ها، محصولات دریایی و گردو وجود دارد موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند. همچنین پروتئین‌ها و چربی‌ها در عملکرد مطلوب سیستم ایمنی دخیل هستند، مصرف مایعات‌گرم مانند شیر، سوپ و آش و همین طور استراحت می‌تواند در کاهش مدت زمان درمان و بهبود و تسکین علائم بیماری کمک‌کننده باشد.

انتهای پیام/سلامت نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.