سرویس: اقتصادی 18:00 - سه شنبه 07 آذر 1396

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان:

گاوخونی تا سال 1400 از حوضه‌های پرتنش آب خواهد شد

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: حوضه آبریز گاوخونی با ادامه کاهش شدید بارندگی و برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی، تا سال 1400 از حوضه‌های پرتنش آب خواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق، حمیدرضا صفوی ظهر امروز در همایش صرفه‌جویی و مصرف آب در شاهین‌شهر اظهار کرد: حوضه آبریز گاوخونی با ادامه کاهش شدید بارندگی و برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی، تا سال 1400 از حوضه‌های پرتنش آب خواهد شد.

وی افزود: با خشک شدن تالاب گاوخونی، علاوه بر بروز فاجعه زیست‌محیطی، بیماری‌های متعدد تنفسی گریبان مردم استان‌های هم‌جوار این تالاب را خواهد گرفت.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به این‌که استان اصفهان پس از استان‌های خراسان رضوی، فارس و کرمان در دهه اخیر، بیشترین برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی داشته است خاطرنشان کرد: برداشت بی‌رویه آب در یک دهه اخیر در کشور به بیش از 120 میلیارد مترمکعب رسیده است ، به طوری که فقط در دشت برخوار اصفهان، سطح سفره‌های زیرزمینی بین 50 تا 100 متر کاهش‌یافته است.

صفوی با بیان این‌که در سال‌های اخیر بارندگی در کشور 1.1 درصد کاهش و میزان تبخیر آب 4.5 درصد افزایش‌ یافته است، اظهار داشت: مدیران این استان چاره‌ای ندارند که روی همین مقدار منابع آبی که در اختیار دارند، مدیریت مصرف سخت‌گیرانه‌ای اعمال کنند.

وی قرار گرفتن کشور را در کمربند خشک کره زمین یادآور شد و ادامه داد: آموزش به خانواده‌ها، کشاورزان، کارآفرینان بخش صنعت و دستگاه‌های اجرایی به‌ منظور پرهیز از مصرف بی‌رویه آب و داشتن نگاه ملی به منابع آبی موجود در این استان می‌تواند از شدت بحران کمبود آب در استان اصفهان کاست.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان از مسؤولان کشوری و استانی انتقاد کرد که با وجود فعالیت صنایع ملی متعدد که نقش حیاتی برای کشور دارند، مدیریت منابع آبی این استان به جای مدیریت کشوری به‌ صورت استانی اداره می‌شود.

 وی بیان داشت: تکمیل طرح‌های انتقال آب حوضه به حوضه هم چون راه‌اندازی تونل سوم کوهرنگ و تونل بهشت‌آباد می‌تواند بحران کمبود آب را در فلات مرکزی اصفهان کاهش دهد.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان از تجربه موفق این دانشگاه با 12 هزار دانشجو یاد کرد که توانسته است، مصرف آب را از یک‌ میلیون متر مکعب، به کمتر از 700 هزار متر مکعب در سال کاهش دهد، شهرداران شهرهای استان می‌توانند از تجربیات این دانشگاه در زمینه چگونگی نحوه مدیریت منابع آب استفاده کنند.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.